چکیده: امروزه رویکرد فرارشتهای در کانون توجه بسیاری از رشته ها بویژه برنامه درسی قرار گرفته است. مطالعات فرارشته ای، رویکردی جامع برای فائق آمدن بر دشوارهای برنامه درسی رشته ای و مواجهه با پیجیدگی های زندگانی بشر در عصر جدید است.در عین حال، تجلی این رویکرد در قلمروی برنامه درسی با چالش های فلسفی و پداگوژیکی، مسائل و مسئولیتهای مؤثر بر فرآیند تدریس، مسائل و مسئولیتهای مؤثر بر دانشجویان، مسائل و مسئولیتهای مؤثر بر طراحی دروس، مواجه است. در این مقاله بانظربه مواضع مختلف در خصوص رویکرد فرارشته ای، به این چالش ها پاسخ داده شده است و بنابراین مبانی معرفت شناختی، ، چارچوب مفهومی و مدل برنامه درسی فرارشته ای مبتنی بر تحلیل لایه ای علی آموزشی، برگرفته از نظریه رئالیسم انتقادی باسکار، تبیین شده است. در پایان خاطرنشان شده است که فرارشتهای در عرصه برنامه درسی، متضمن طیفی از تعدیلها و تطبیقهای نهادی است که در چارچوب مجموعههای فعلی آموزشی بهسادگی قابل انطباق و سازواری نیستند. بنابراین بر اساس مبادی فلسفی، معرفت شناختی و پداگوژیکی، مفهوم پردازی تازه ای از برنامه درسی فرارشته ای و دلالت های آموزشی آن ارائه شد.
Transdisciplinary approach, recently, receives significant attention in various fields of study and particularly in curriculum. It is an integral and holistic approach which offers curriculum specialists with an occasion to overcome the disciplinary limits and to celebrate and respect the complexity in human life as demonstrated by the contemporary society. However, this involves bringing the curriculum with challenges such as philosophical considerations, pedagogical issues and responsibilities affecting the teaching process, students, and the design of the courses. In this paper, with regard to diverse approaches to the transdisciplinary we answer the challenges and so, epistemological assumptions, the conceptual framework, and the model for curriculum development inspired by the causal layered analysis, based on Bhaskar's theory of critical realism, has been explained. Finally, it has been pointed out that a curriculum approach involves a range of institutional adjustments and adaptations that are not easily adaptable and structurally within the framework of current pedagogy. Therefore, in this paper, based on the philosophical, epistemological and educational foundations, a new conceptualization of the transdisciplinary curriculumand its pedagogical implications has been presented.