@article { author = {Ahanchian, Narges and Shabani Varaki, Bakhtiar and Mehrmohammadi, Mahmoud and Amin Khandaghi, Maghsoud}, title = {Heuristics and Professors’ Professional Portfolios: An Alternative for Higher Education Curriculum}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {114-152}, year = {2015}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this article is reviewing the higher education curriculum based on professors’ professional portfolios and their heuristics. Therefore, the portfolios of 20 distinguished faculty members of Mashhad Ferdowsi University were analyzed for this purpose. In this study the descriptive phenomenology was employed to evaluate how the participants encountered the higher education curriculum. For gathering the data the researchers conducted unstructured interviews with the participants. In this paper the software package QSR-NVIVO was used to analyze the qualitative data. The results indicated that the participants used heuristics in curriculum development which can be adapted for use in other aspects of higher education as well.}, keywords = {higher education curriculum,heuristics,University professors,Portfolio}, title_fa = {هیوریستیک‌ها و کار پوشه‌های حرفه‌ای استادان دانشگاه: بدیلی برای برنامه درسی آموزش عالی}, abstract_fa = { هدف از نگارش این مقاله بازاندیشی در برنامه درسی آموزش عالی بر مبنای کارپوشه‌های حرفه‌ای و هیورستیک‌های استادان دانشگاه در برنامه درسی است. بنابراین، کارپوشه‌های بیست تن از استادان برجسته‌ی ‌دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار گرفته اند. در این بررسی از پدیدارشناسی توصیفی برای شناسایی نحوه‌ی مواجهه‌ی این استادان با برنامه درسی آموزش عالی استفاده شده است. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌ی غیر ساختاریافته بهره‌گیری شده و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار NVIVO تجزیه و تحلیل شده‌اند. نتایج نشان داد استادان مورد بررسی از هیورستیک‌هایی در برنامه درسی آموزش عالی استفاده می‌کنند که می‌توانند سازگار با برنامه درسی در سایر مؤسسات آموزش عالی باشند. }, keywords_fa = {برنامه درسی آموزش عالی,هیوریستیک,کارپوشه حرفه­ای استادان دانشگاه}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_11826.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_11826_eb212cf5a26ff76e853141a1f2efcd90.pdf} }