@article { author = {Maneshgar, Maryam and Fathi Vajargah, Kourosh and hamidi far, fatemeh}, title = {Pathology of Curriculum Internationalization in Universities and Higher Education Institutions Located in Free Zones}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {12}, number = {24}, pages = {37-74}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study is to examine the current situation and pathology of internationalization of university curricula and higher education institutions located in 7 free zones of the country in order to achieve potential solutions to overcome these problems.This research is applied and a descriptive survey in terms of purpose. The statistical population includes 37 universities located in the free zones of the country that were selected as a sample size by the census method of the entire statistical population and a researcher-made and semi-structured library method and questionnaire were used to collect data.After the data collection, its analysis was processed in two levels of descriptive statistics including frequency distribution tables and graphs and inferential statistics including analysis of variance, Friedman test, single-sample t-test and paired or paired t-test.As the findings indicated, twenty components including international curricula as main educational indicators of university support for Internationalization have been introduced and ranked according toimportance. The results of Friedman's prioritization showed that economic/financial, and political/diplomatic issues have the greatest impact on the failure of internationalization.The results showed that the situation of internationalization in universities in the free zones of the country is not favorable.}, keywords = {Pathology,internationalization of the curriculum,free zones of the country}, title_fa = {آسیب شناسی بین المللی سازی برنامه درسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مستقر در مناطق آزاد کشور}, abstract_fa = {آنچه که مسأله اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می دهد، بررسی وضعیت موجود و آسیب شناسی بین المللی سازی برنامه درسی دانشگاه و موسسات آموزش عالی مستقر در 7 منطقه آزاد کشور به منظور دستیابی به راهکارهایی در جهت غلبه بر این آسیب ها می باشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل 37 دانشگاه و موسسه آموزش عالی مستقر در مناطق آزاد کشور است که به روش سرشماری کلیه جامعه آماری به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته و نیمه ساختارمند بهره برده شد. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن در دو سطح آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها و آمار استنباطی شامل  آزمون واریانس، آزمون فریدمن، تحلیل t- تک نمونه و t همبسته یا زوجی مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها : 20 مؤلفه از جمله برنامه های درسی بین المللی به عنوان شاخص های توصیفی حمایت دانشگاه از فعالیت های آموزشی بین المللی معرفی و به میزان اهمیت رتبه بندی شدند و نتایج اولویت بندی فریدمن نشان داد که مسائل اقتصادی/مالی و مسائل سیاسی/دیپلماتیک بیشترین تأثیرگذاری را بر عدم موفقیت بین المللی سازی دارد. نتایج: وضعیت بین المللی سازی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مناطق آزاد کشور چندان مطلوب نبوده و آموزش عالی مناطق آزاد برای همگام شدن با این حرکت و دستیابی به اهدف اسناد بالادستی  کشور نیازمند ارائه الگویی مناسب برای بهبود وضعیت  می باشند.}, keywords_fa = {آسیب شناسی,بین المللی سازی برنامه درسی,مناطق آزاد کشور}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_145745.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_145745_cf9fa24ff790d1b9b8e4ab5e7c836987.pdf} }