@article { author = {Akbari, Naser and Mehralizade, Yadollah and Beiramipur, Ali}, title = {The Compliance of Teacher Training University Curriculum with the Professional Qualifications Required from High School Teachers}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {12}, number = {24}, pages = {7-35}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the degree of compliance of the nine-elements of the university curriculum with professional qualifications required by the secondary teachers in Ahvaz (Iran) and explaining the reasons for potential adaptation or lack of conformity. The method of research was mixed and the population in the quantitative phase included all managers, teachers and students of Teacher Training University and secondary school teachers in Ahvaz. In the quantitative phase, the sample under study was selected based on the Morgan table and using a random quota sampling method 269 individuals were selected. In the qualitative phase, the sampling method was purposeful. According the results, there were few professional qualifications between elements of goals, content, Teaching - learning activities and learning groups of the Teacher Training University curriculum with professional qualifications of the teachers; but there were no necessary adaptations between time elements, training materials, training space, and evaluation methods. In the qualitative phase, the results of quantitative phase the reasons for the compliance or non-compliance of each of the nine elements of the curriculum of Teacher Training University with professional qualifications of the teachers were explained.}, keywords = {Aims,Contents,teaching-learning activities,evaluation}, title_fa = {بررسی میزان انطباق برنامه‌ی درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیت‌های حرفه‌ای موردنیاز دبیران مدارس متوسطه شهر اهواز}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، آگاهی از میزان انطباق عناصر نه‌گانه‌ی برنامه‌ی درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیت‌های حرفه‌ای موردنیاز دبیران متوسطه شهر اهواز و تبیین دلایل انطباق یا عدم انطباق این عناصر نه‌گانه با صلاحیت‌های حرفه ای موردنیاز دبیران بود. روش پژوهش آمیخته ( طرح تبیینی) بود. جامعه‌ی آماری پژوهش در بخش کمی را کلیه‌ی مدیران، مدرسان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دبیران مدارس متوسطه شهر اهواز، فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان استان، تشکیل می داد. در بخش کمی، نمونه‌ی موردمطالعه براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی سهمیه‌ای 269 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب بود. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه‌ی محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختمند بود. براساس نتایج بخش کمی بین عناصر اهداف، محتوا، فعالیت‌های یاددهی-یادگیری و گروه‌های یادگیری برنامه‌ی درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیت‌های حرفه‌ای دبیران انطباق وجود داشت؛ اما بین عناصر زمان، مواد آموزشی، فضای آموزشی و روش‌های ارزشیابی انطباق لازم وجود نداشت. در بخش کیفی، به منظورتبیین نتایج بخش کمی، مصاحبه‌ها بر مبنای رویکرد تحلیل محتوای کیفی به روش استقرائی تحلیل شده و دلایل انطباق یا عدم انطباق هر یک از عناصر نه‌گانه‌ی برنامه‌ی درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیت‌های حرفه‌ای دبیران تبیین گردیده است.}, keywords_fa = {اهداف,محتوا,فرایندهای یاددهی-یادگیری,ارزشیابی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_145752.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_145752_6db440ebf8398fdd3df60e7b8e115ca6.pdf} }