@article { author = {asadian, sirous and heydari, nayer}, title = {Islamic-Iranian Lifestyle of Students of Azerbaijan Shahid Madani University}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {13}, number = {26}, pages = {189-215}, year = {2023}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the status of Islamic-Iranian lifestyle among Azarbaijan Shaid Madani University students. The research method was descriptive. The statistical society of this research included all students of the Azarbaijan Shahid Madani University (n=6089). From this population, a sample of 361 students were selected based on Morgan table by stratified random sampling. To collect information and data a researcher-made Islamic-Iranian lifestyle questionnaire was used. In addition, one sample t-test, independent t-test and ANOVA test were used to analyze the collected data. The results showed that the students' knowledge about Islamic-Iranian lifestyle is appropriate and desirable. In addition, their attitude and belief about Islamic-Iranian lifestyle was also in a desirable condition. But there was no suitable situation regarding the functioning and acting on the Islamic-Iranian lifestyle. In other words, despite their knowledge about the Islamic-Iranian lifestyle and also having a positive attitude towards this issue, in their personal life, they don't pay much attention to this education (Islamic-Iranian lifestyle). Also, in another part of the research, the findings revealed that the average score of knowledge, attitude and performance of female students was higher than the average of male students’ score the results also the average Islamic-Iranian lifestyle scores were higher among master students than Ph.D. and undergraduate students. Therefore, while emphasizing the importance of expanding the level of students' knowledge and information, as well as paying attention to the creation and development of more desirable attitudes about the Islamic-Iranian lifestyle as the main driving force of students' movement in this direction, the causes and factors affecting the weakness of students' performance should be investigated more closely and potemtial damages should be identified and finally, universities should review their cultural programs according to these findings.}, keywords = {Lifestyle,Islamic-Iranian lifestyle,Curriculum}, title_fa = {تأملی بر وضعیت سبک زندگی اسلامی - ایرانی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت  سبک زندگی اسلامی– ایرانی در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به تعداد 6089 نفر بود. از این جامعه نمونه‌ای به حجم 361 نفر براساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی اسلامی – ایرانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه و آزمون‌های t تک نمونه‌ای و t مستقل در نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که دانش و اطلاعات دانشجویان پیرامون سبک زندگی اسلامی – ایرانی مناسب و مطلوب است. علاوه بر این نگرش و باور آنان در رابطه با سبک زندگی اسلامی – ایرانی  نیز در وضعیت مطلوبی قرار داشت. اما در بعد عملکرد و عمل به سبک زندگی اسلامی – ایرانی، وضعیت مطلوبی وجود نداشت. به عبارت دیگر علی رغم دانش و اطلاعات آنان پیرامون سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همچنین داشتن نگرش مطلوب به این موضوع، اما در زندگی شخصی خیلی به این آموزه ها عمل نمی کنند. همچنین در بخش دیگری از تحقیق، یافته ها نشان داد که میانگین نمره دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر بیشتر از میانگین نمره دانشجویان پسر است و میانگین نمره سبک زندگی اسلامی– ایرانی در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از مقاطع کارشناسی و دکتری بود. بنابراین ضمن تاکید بر اهمیت گسترش سطح دانش و اطلاعات دانشجویان و همچنین توجه به ایجاد و توسعه بیش از پیش نگرش های مطلوب پیرامون سبک زندگی اسلامی-ایرانی به عنوان نیروی محرک اصلی حرکت دانشجویان به این سمت، باید علل و عوامل مؤثر بر تضعیف بعد عملکرد دانشجویان مورد بررسی و کنکاش دقیق تر قرار گیرد و آسیب های احتمالی شناسایی گردند و دانشگاه ها با توجه به این یافته ها برنامه های فرهنگی خود را مورد بازنگری قرار دهند.}, keywords_fa = {سبک زندگی,سبک زندگی اسلامی-ایرانی,برنامه درسی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_163404.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_163404_ab59b06e3b8438302c2d99a28956c1ac.pdf} }