@article { author = {Najafi hezarjaribi, habib allah and koopaei, Shirzad}, title = {The Design of Distance Education Management model for higher education system of Iran}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {8}, number = {15}, pages = {35-60}, year = {2017}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the design of distance education management model for higher education system in Iran (Payam Noor). The research method is a combinational (quantitative, qualitative) framework. The statistical population is 3892 people, including managers, professors and Ph.D. students of distance education planning. In the qualitative stage, the purposeful sampling method and in the quantitative phase, appropriate stratified sampling method and to collect information, the field method (interview, Delphi, researcher-made questionnaire) was used. The obtained data were analyzed using descriptive statistics techniques (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential techniques (exploratory and confirmatory factor analysis and independent T-groups) by using SPSS and Lisrel software. The findings showed that the main components of distance education management are environmental factors, customer orientation, technology, leadership and insight. The results also showed that there is a difference between the views of the institutional and operational levels on the ranking of distance education management factors and the environmental factor has a significant role in the management of distance education and the managers of Payam Noor university should pay more attention to environmental factors, customer orientation, technology, leadership and insight to achieve the effectiveness and efficiency of management in the management of Payam Noor University. In addition, the obtained result using factor analysis indicates that fitness indices are appropriate, (CMIN/DF= 2/23), (RMSEA= 0/066), (ACFI= 0/98), (IGFI= 0/981), (CFI= 0/97) and (NFI= 0/993).}, keywords = {distance education,model designing,Management,Higher education system}, title_fa = {طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران}, abstract_fa = {: هدف این پژوهش، بررسی طراحی مدل مدیریت آموزش از دور برای نظام آموزش عالی ایران (دانشگاه پیام نور) است. روش تحقیق ترکیبی (کمی، کیفی) است. جامعه آماری 4250 نفر که شامل مدیران، استادان و دانشجویان دکتری برنامه­ریزی آموزش از دور  می باشد. در مرحله کیفی از روش نمونه­گیری هدفمند و در فاز کمی از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب و برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی (مصاحبه، دلفی،پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است.پاسخ‌های جمع آوری شده  با استفاده از فنون آمار توصیفی(از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد)  و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و تی گروه های مستقل)با استفاده نرم افزار SPSS و Lisrelمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته­ها نشان داد که مولفه­های اصلی مدیریت آموزش از دور شامل، عامل محیطی، مشتری مداری، فناوری، رهبری و بصیرت است . همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات سطوح نهادی و عملیاتی در رتبه­بندی عامل­های مدیریت آموزش از دور، تفاوت وجود دارد و عامل محیطی نقش بسزایی در مدیریت آموزش از دور دارد و مدیران دانشگاه پیام­نور باید،به ترتیب به عوامل محیطی، مشتری­مداری،امکانات فن­آورانه وبصیرت رهبری توجه بیشتری نمایند؛تا اثر بخشی و کارایی در مدیریت دانشگاه پیام نور محقق گردد.هم‌چنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشان‌دهنده مناسب بودن شاخص‌های برازندگی(23/2CMIN/DF=)، (066/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (981/0IGFI=) (97/0CFI=)،) و (993/0NFI=) می‌باشد.}, keywords_fa = {آآموزش از دور,مدیریت آموزش از دور,نظام آموزش عالی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_53539.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_53539_2f17f7cda65cc5cda6ebd039295aefa6.pdf} }