@article { author = {Yadegarzadeh, Gholamreza}, title = {The Elements of Occupation in the Curriculum}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {8}, number = {15}, pages = {135-178}, year = {2017}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study aims to examine the conditions for the formation of occupations and professional activities within the curriculum. This study is conducted within a qualitative framework through focus group and according to O'Net conceptual model. The participants of this study include 8 individuals who are selected through purposeful sampling. The results are analyzed through the content analysis method. The findings show that in the area of curriculum there are many capacities for the formation of various occupations. Comparison of the current status of curriculum in Iran with the content model of the occupation information network with four main indicators including worker characteristics (ability, job interests, work values ​​and work styles), worker requirements (including basic skills, mutual skills, knowledge and education), experience requirements (including experience and training, skills entry requirements, licensing), occupational specific information (including title, description, alternate titles, tasks, tools and technology), workforce characteristics (Including labor market information and occupational outlook), occupational requirements (including work activities organizational context and the work context) show that in most cases it does not meet the O'Net conceptual model indices. In other words, the curriculum in Iran is significantly far away from the realities of specialized professions.}, keywords = {Curriculum,Curriculum Development,Occupation,profession,Professionalism,Occupational Information Network (O'Net)}, title_fa = {بررسی مؤلفه‌های مبتنی برشغل وشاغل در برنامة درسی}, abstract_fa = {هدف مقالة حاضر بررسی شرایط و زمینه‌های شکل‌گیری مشاغل و انجام فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزة برنامة درسی است. روش پژوهش کیفی از نوع گروه کانونی و چارچوب شکل دهندة آن مدل مفهومی O’Net است. مشارکت کنندگان در پژوهش به صورت هدفمند و به تعداد 8 نفر انتخاب شدند. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. یافته‌ها به صورت کلی نشان داد در حوزة برنامة درسی ظرفیت‌های لازم برای شکل‌گیری مشاغل متعدد وجود دارد. مقایسة وضع موجود این حوزه در کشورمان با مدل محتوایی شبکة اطلاعات مشاغل با شاخص‌های چهارگانه اصلی شامل مشخصات افراد شاغل (توانایی، علائق شغلی، ارزش‌ها و روش‌های کاری)، شرایط لازم برای شاغل (شامل مهارت‌های پایه، مهارت‌های عمل متقابل، دانش و آموزش)‌، تجارب لازم برای شاغل (شامل تجربه و کارآموزی، مهارت‌های لازم برای ورود به شغل، مهارت‌های عمل متقابل و گواهینامه‌ها)، اطلاعات خاص شغل (شامل عنوان شغل، توصیف شغل، عناوین جایگزین، وظایف و ابزار و فناوری)، ویژگی‌های نیروی کار (شامل اطلاعات بازار کار و دورنمای شغلی)، شرایط شغل (شامل فعالیت‌های کلی، فعالیت‌های میانی و فعالیت‌های خرد و جزئی، محیط سازمانی و محیط کار) نشان می‌دهد در اکثر موارد با شاخص‌های مدل مفهومی O’Net مطابقت ندارد به عبارت دیگر حوزة برنامه درسی در ایران با تبدیل شدن به مشاغل تخصصی فاصله قابل توجهی دارد. بر این اساس حرفه‌ای شدن فعالیت‌های شغلی و شکل‌گیری طبقات مشاغل تخصصی از ضرورت‌های کم کردن این فاصله است.}, keywords_fa = {برنامة درسی,برنامه‌ریزی درسی,شغل,حرفه,حرفه‌گرایی,شبکة اطلاعات مشاغل (O'Net)}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_53548.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_53548_4748dc1a6e39379599be64edc249dd59.pdf} }