@article { author = {mahdizadeh tehrani, aidin and Assareh, Alireza and mehrmohammadi, mahmood and Emamjomeh, Mohammadreza}, title = {The Scholars Viewpoints about Arts Curriculum Elements for Presenting the Teacher Education Curriculum for Arts (Higher Education)}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {10}, number = {19}, pages = {89-121}, year = {2019}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to explain the views of the experts on the elements of arts curriculum at teacher training (Higher Education) level in order to design a model of a competency-based curriculum for arts. Therefore, 15 experts in arts curriculum and arts education were selected through exploratory qualitative approach and Grounded Theory method based on anowball sampling. These samples were subjected to semi-structured interviews with content saturation. The content validity of the interview questions was confirmed by experts. The initial data were analyzed with MAXQDA software version 2011 through three open, axial and selective coding steps. The findings of the research as well as the implications of ten elements of Akker curriculum model were explained by the analysis of the interviews as the basis of the conceptual model of the curriculum. The curriculum proposed in this research relies on teaching the principle of integration and composition, pluralism and the field of revelation to the teachers. The logic of this pattern includes (artistic revelation, learning in action, specialist credentials, communication, participation and active role of the teacher) and the nine elements of the curriculum has been designed proportional to the results of the conducted interviews The presented pattern could be used as a basis for designing an arts curriculum for teacher training at the higher education level as well as teacher training centers and institutions.}, keywords = {Art Education,Higher education,Curriculum Model,elements of the curriculum,Akker curriculum model}, title_fa = {تبیین دیدگاه صاحب نظران دربارۀ عناصر برنامه‌درسی آموزش هنر برای ارائه الگوی برنامه‌درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تبیین دیدگاه‌های صاحب­نظران دربارۀ عناصر برنامه‌درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی) به منظور طراحی الگوی یک برنامه­درسی صلاحیت محور تربیت معلم هنر در آموزش عالی است. در پاسخ به این هدف، با استفاده از رویکرد کیفی اکتشافی و روش نظریه زمینه‌ای، با ۱۵ نفر از صاحب­نظران حوزۀ برنامه­درسی و آموزش هنر که بر اساس نمونه‌گیری گلوله برفی، تا حد اشباع محتوایی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. داده‌های اولیه با نرم­افزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 11 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش و همچنین دلالت‌های متناظر با عناصر دهگانه الگوی برنامه­درسی اکـر مستخرج از تحلیل مصاحبه­ها به­عنوان مبانی الگوی مفهومی برنامه­درسی یادشده تبیین شد. الگوی برنامه‌درسی پیشنهادی این پژوهش در تربیت معلم بر اصل تلفیق و ترکیب، کثرت گرایی شناختی و عرصۀ مکاشفه هنری تکیه دارد. منطق این الگو شامل (مکاشفه هنری، یادگیری در عمل، اعتبار تخصصی، ارتباط گرایی، مشارکت و نقش فعال معلم) است و عناصر نه گانه برنامه درسی آن متناسب با آنچه حاصل از نتایج مصاحبه های صورت گرفته بوده است طراحی شده است. الگوی به­دست آمده می­تواند مبنایی برای طراحی برنامه درسی تربیت معلم هنر در مراکز آموزش عالی و مراکز تربیت معلم باشد.}, keywords_fa = {آموزش هنر,آموزش عالی,الگوی برنامه‌درسی,عناصر برنامه درسی,اکـر,برنامه‌درسی صلاحیت محور}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_89088.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_89088_136abaac4f2e28d47edf343b533905eb.pdf} }