%0 Journal Article %T چرخش از "نظریه‌پردازی" به "نظریه‌پردازی همادین در برنامه درسی": رویکردی عصب‌پدیدارشناختی %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A هوشمند, علیرضا %A شعبانی ورکی, بختیار %A امین خندقی, مقصود %A مقیمی, علی %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 11 %N 22 %P 7-47 %! چرخش از "نظریه‌پردازی" به "نظریه‌پردازی همادین در برنامه درسی": رویکردی عصب‌پدیدارشناختی %K برنامه درسی %K عصب‌پدیدارشناسی %K نظریه‌پردازی برنامه درسی %K نظریه‌پردازی همادین %R %X ظریه­پردازی تبیینی و نظریه­پردازی تفهمی در برنامه درسی که به ترتیب منسوب به رویکردهای تجربی-آزمایشی و پدیدارشناسی-تفسیری هستند با ابتنای انحصاری به علوم تجربی به بیگانگی از معنای ژرف زندگی و با تکیه بر تجربه­های زیسته به تنهایی به نادیده گرفتن دقت علمی منجر می­شوند. مقاله حاضر با توجه به این موضوع، ابتنای به مفروضه­های اساسی عصب­پدیدارشناسی از قبیل هستی­شناسی بدنمند، معرفت­شناسی موقعیتی و غیر قطعی و روش­شناسی متعامد را زمینه نظریه­پردازی در برنامه درسی با هدف توجه یکپارچه به ابعاد مختلفِ حیات انسانی می­داند. در این پژوهش با روش نظرورزی فلسفی ضمن نقد دو دیدگاه نظریه­پردازی تبیینی و نظریه­پردازی تفهمی در برنامه درسی، دلایل مربوط به ادعاهای مورد نظر در مواجهه با آنها سازماندهی و با زنجیره­ای از استدلال­هایِ مبتنی بر یکپارچگی جهان هستی و ما فهیا مدعای بدیل با عنوان نظریه­پردازی همادین در برنامه درسی استنتاج شده­ است. نظریه­پردازی همادین در برنامه درسی به عنوان دستاوردی عصب­پدیدارشناختی آمیزه­ای از تبیین و تفهم است که ضمن حفظ استقلال آنها غیر کاهش­گرایانه و غیر تفکیکی است و ویژگی­هایی از قبیل جامعیت، موقتی بودن، عقلانیت، هم­افزایی و عاملیت ترکیبی را دارد. عدم قطعیت، در هم تنیدگی، پیچیدگی، خلق­الساعه­گی و شمولیت از جمله استلزام­هایی هستند که در چرخش عصب­پدیدارشناسانه نظریه­پردازی برنامه درسی به عنوان ایده پیشنهادی این پژوهش به آن­ها اشاره شده است. %U https://www.icsajournal.ir/article_128283_2eb076d8b6f2aef3546354a8d3284618.pdf