%0 Journal Article %T شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی و ارائه الگوی بومی برای ایران %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A شهیدی, سارا %A حسینی خواه, علی %A علی عسگری, مجید %A سیکولا-لینو, یانا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 12 %N 23 %P 131-171 %! شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی و ارائه الگوی بومی برای ایران %K الگوهای آموزش کارآفرینی %K اشتغالزایی %K آموزش کارآفرینی %K الگوی بومی %K آموزش عالی %K مراکز کارآفرینی %R %X در جهان پر از رقابت امروز کشورها، دانشگاه­ها و سازمان­هایی موفق هستند که توانا در بهره­گیری بیشتر از اطلاعات و دانش باشند، به این خاطر بسیاری از دانشگاه­ها و مراکز تربیتی، دانش­مداری توسط آموزش­های کارآفرینی را آغاز نموده­اند. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاه­های تهران در مقطع آموزش عالی و تدوین الگوی بومی ایرانی برای آموزش کارآفرینی می­باشد. در این مطالعه برای شناسایی عناصر یک الگوی بومی آموزش کارآفرینی از رویکرد کیفی و روش تحلیل­مضمون و برای تجزیه و تحلیل داده­های کیفی به روش کد­گذار ی داده­ها، دسته بندی مقوله­ها و استخراج مضامین مربوطه و برای بیان و تفسیر یافته­ها، از نرم افزار مکس­کیو­ دی ای، استفاده شده است، بنابراین در ابتدا 50 مدل استاندارد خارجی آموزش کارآفرینی و همچنین اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاه­های تهران توسط پژوهشگر شناسایی و انتخاب گردید و سپس تمام کلید واژه­های درون الگوها و اسناد، کد­گذاری باز شدند و 735 کد باز استخراجی به صورت مجزا برای متخصصان موضوعی فرستاده شد و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 23، مقدار کاپای کوهن محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که داده­های حاصل از بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاه­های تهران در سه دسته مضمون های قابلیت­محور، شخصیت­محور و درس­محور دسته بندی شدند که با توجه به نتایج حاصل از اهمیت مولفه­های پر کاربرد در اسناد مورد بررسی، می­توان در طراحی الگوی بومی آموزش کارآفرینی برای دانشجویان آموزش عالی استفاده نمود. %U https://www.icsajournal.ir/article_138164_e3a8be1e5b8208b0cdb6ef524f223099.pdf