%0 Journal Article %T معرفی و اعتباریابی شایستگی های دانشجو معلمی آموزش ویژه %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A بذرافشان, صابره %A زارعی زوارکی, اسماعیل %A شریفی درآمدی, پرویز %A دلاور, علی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 24 %P 249-275 %! معرفی و اعتباریابی شایستگی های دانشجو معلمی آموزش ویژه %K شایستگی دانشجو معلمان آموزش ویژه %K حوزه‌های شایستگی‌ها %K سطوح شایستگی‌ها %K عوامل زمینه ساز شایستگی‌ها %R %X دانشجومعلمان آموزش ویژه برای تعیین دقیق وضعیت و نیازهای دانش آموزان خود و پیش بینی و طراحی آموزش ویژه و حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه، همچنین مقابله با چالش­ها و مشکلاتی که در طول فعالیت­های آنها به عنوان معلم آموزش ویژه به وجود می آید، نیاز به مهارت­ها و شایستگی­های کاملا تخصصی دارند. این مطالعه به تعریف، دامنه­ها و سطح شایستگی دانشجو معلمان آموزش ویژه و اعتباریابی آن می پردازد. در این پژوهش، از طرح تحقیق آمیخته استفاده شد، به این ترتیب که در بخش کیفی از روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی با ماتریس ساختار نیافته استفاده شد و در بخش کمی از طریق تشکیل گروه­های کانونی متشکل از 10 نفر از متخصصان آموزش ویژه و تدوین 12 ملاک، به اعتبار یابی شایستگی­ها پرداخته شد. برای جستجو و جمع آوری متون و مقالات علمی، شیوه مرور نظام­مند به کار رفت. همچنین با  صاحب­نظران و متخصصان آموزش کودکان استثنایی، کارفرمایان سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. اعضای نمونه به شیوه هدفمند انتخاب و بعد از مصاحبه با 21 نفر به تکرار رسید و مطابق به نظر استاد راهنما ادامه مصاحبه ضروری نبود. نتیجه­گیری: تعریف حوزه­های سطوح دستیابی به شایستگی­ها برحسب اهداف و زمینه­های فرهنگی، سیاسی و آموزشی سازمان­ها در کشورها و جوامع گوناگون متفاوت است. با انجام این مرور نظام­مند، پنج حوزه اصلی و 47 زیرمجموعه و همچنین سه سطح دستیابی به شایستگی­ها شناسایی شد. %U https://www.icsajournal.ir/article_145747_4f4d380224e1e7d111db116480c6c91e.pdf