%0 Journal Article %T تحلیل شکاف برنامةدرسیِ قصدشده دورةکارشناسی‌ارشد رشته مدیریت آموزشی با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در مدیریت مدارس در ایران %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A فضلی, یدالله %A آراسته, حمیدرضا %A زین ابادی, حسن رضا %A عبداللهی, بیژن %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 24 %P 139-171 %! تحلیل شکاف برنامةدرسیِ قصدشده دورةکارشناسی‌ارشد رشته مدیریت آموزشی با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در مدیریت مدارس در ایران %K برنامةدرسی‌قصدشده %K تحلیل شکاف %K چالش‌ها و مشکلات %K کارشناسی-ارشد %K مدیریت آموزشی %R %X هدف این پژوهش تحلیل شکاف برنامه­ی­درسیِ قصدشده دور­ه­کارشناسی ارشد مدیریت­آموزشی با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در مدیریت مدارس در ایران بود. پژوهش حاضر از نوع داده کیفی و روش آن برای بررسی سوال اول و دوم پدیدارشناسی و برای بررسی سؤال سوم تحلیل مضمون بود. برای مصاحبه نیمه­ساختارمند (17) مدیر مدرسه با نمونه­گیری در دسترس، و برنامةدرسی مصوب(1372) با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با (Nvivo10) انجام شد. اعتباریابی با تکنیک کنترل عضو و مشاوره با کارشناسان، و پایایی با سنجش صحت­داده‌ها و توافق درون‌موضوعی بین دوکدگذار (65٪) محاسبه شد. بر اساس یافته­ها، برنامه­ی درسی مصوب با«10» کد باز، و از« 17» کد نهایی،«12» مؤلفه آموزشی،« 3 » مؤلفه پرورشی،و « 2 » مؤلفه اداری- مالی،و در مدارس با«60 » کدباز، و از« 35» کدنهایی،« 13 » مؤلفه آموزشی، «12» مؤلفه پرورشی،و «10» مؤلفه اداری- مالی شناسایی شد. مضامین نظریِ برنامه­ی­درسی مصوب بیش از مضامین کاربردی آن است. زیرا از «14» مضمون، « 6 » مضمون علمی- کاربردی، و « 8 » مضمون نظری طبقه­بندی شد. نتایج نهایی بیانگر مؤفقیت محدود برنامه­ی­­ درسی مصوب درکاهش چالش­های مدیریتی مدارس بود. %U https://www.icsajournal.ir/article_145792_81863fb03789caea64a1993799c650b7.pdf