%0 Journal Article %T آسیب‌شناسی فرایند تأسیس رشته‌های جدید دانشگاهی در ایران (مورد علوم انسانی) %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A محمودی, مریم %A خادمی کًله‌لو, محمد %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 7 %N 13 %P 183-210 %! آسیب‌شناسی فرایند تأسیس رشته‌های جدید دانشگاهی در ایران (مورد علوم انسانی) %K آسیب‌شناسی %K تأسیس رشته %K علوم انسانی %R %X پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی فرایند تأسیس رشته‌های جدید دانشگاهی (مورد علوم انسانی) و به روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی–کمی) انجام‌شده است. به این منظور با 15 نفر از خبرگان برنامه‌ریزی درسی و سیاست‌گذاران توسعه نظام آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبه‌ها به شیوه مقوله‌بندی باز تجزیه‌ و تحلیل شد. سپس براساس یافته‌های بخش کیفی پرسشنامه‌ای ساخته شد. روایی پرسشنامه از سوی صاحب‌نظران تأیید و پایایی آن نیز 2/95 برآورد شد. براساس یافته‌های کیفی در مجموع 9 ضعف اساسی در رابطه با فرایند تأسیس رشته جدید شناسایی شد. همچنین نتایج کمی پژوهش گویای آن است که ضعف در برنامه‌ریزی درسی با میانگین 29/6 و ضعف در تصمیم‌گیری با میانگین 47/3 به ترتیب در اولویت‌های اول و نهم ضعف‌های شناسایی‌شده قرارگرفته‌اند. %U https://www.icsajournal.ir/article_41096_24e8cc796d1305b1cf8c8178f26759f5.pdf