ORIGINAL_ARTICLE
طراحی اهداف مبتنی بر توسعه سرمایه اجتماعی در برنامه درسی آموزش عالی ایران
مدیریت توسعه در عصر حاضربیشتر از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی نیازمند سرمایه اجتماعی است و بدون این سرمایه استفاده از دیگر سرمایهها به طور بهینه انجام نمی گردد و پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار میشود. به اعتقاد صاحبنظران، سازمانهای آموزشی یکی از نهادهای تاثیرگذار بر شکل گیری سرمایه اجتماعی از طریق برنامه های درسی هستند. با ایجاد تغییر در اجزای برنامه درسی میتوان سرمایه اجتماعی را ارتقا بخشید. این تحقیق بدنبال طراحی اهداف توسعه دهنده سرمایه اجتماعی در آموزش عالی می باشد که به شیوه کیفی و با استفاده از روش زمینهای انجام شد. در این تحقیق با 10 نفر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی و سرمایه اجتماعی مصاحبه به عمل آمد. متن کامل گفتههای پاسخگویان از متن ضبط شده اجرا گردید و در فرایند کدگذاری نظرات ارائه شده به مفاهیم مجزا تفکیک شدند و سپس مفاهیم مشترک در دسته های جداگانه قرار گرفت و مولفه اهدافبه عنوان مقوله اصلی تحقیق شناسایی شد. در مدل نهایی موانع، راهبردها و پیامدها برای تدوین اهداف برنامه درسی توسعه دهنده سرمایه اجتماعی به صورت مجزا و در قالب مدلهای تحلیلی ارائه گردید.
https://www.icsajournal.ir/article_15680_7a1a8187f8dfefb3f8e3bcbce3aeb313.pdf
2015-06-22
7
26
برنامه درسی
سرمایه اجتماعی
اهداف
آموزش عالی
فروزان
تنکابنی
1
دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایران
AUTHOR
علیرضا
یوسفی
y.a1353248@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز تحقیق آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
نرگس
کشتی آرای
keshtiaray@gmail.com
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایران
AUTHOR
ازکیا، م؛ ایمانی جاجرمی، ح؛ فرضیزاده میاندهی، ز، ،1390روشهای کاربردی تحقیق: کاربرد نظریه
1
بنیانی، جلد دوم، تهران، انتشارات کیهان
2
-الوانی، م، ،1390سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریهها، فصلنامه مدیریت، شماره ،34-3صص .56-42
3
-چلبی، م، ،1391جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری اجتماعی، تهران، نشر نی
4
-حسینی، م، ،1387اعتبار سنجی آموزش عالی در هزارة سوم (محوریت برنامة درسی،) مقالههای همایش
5
ملیّ نظارت و ارزیابی آموز ش عالی، تهران: انجمن آموزش عالی ایران
6
-حق شناس، ا، دلوی، م، شفیعیه، م، ،1388نقش سرمایه اجتماعی در توسعه، انتشارات مدیریت منابع
7
انسانی.
8
-ذاکر صالحی؛ غ، ،1389دانشگاه ایرانی (درآمدی بر جامعه شناسی آموزش عالی،) تهران، انتشارات کویر.
9
-شارع پور، م، ،1383طرح پژوهشی بررسی تجربی سرمایه اجتماعی در استان مازندران، دانشگاه مازندران.
10
-شریعتمداری، ع، ،1390جامعه و تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
11
-فتحی واجارگاه، ک، ،1388اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی، تهران، انتشارات بال.
12
-فلیک، ا، ،1390درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، انتشارات نی
13
-فوکویاما، ف، ،1385پایان نظم: سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلام عباس توسلی، انتشارات جامعة
14
ایرانیان.
15
-کلمن، ج، ،1389بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، تهران.
16
-محسنی، م، ،1375بررسی آگاهیها، رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران، تهران، وزارت فرهنگ و
17
ارشاد اسلامی.
18
-مرشدی، ا، ،1387بررسی سرمایه اجتماعی در کانونهای فرهنگی هنری دانشگاههای دولتی شهر تهران،
19
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
20
-معدن دار آرانی، ع، کاکیا، ل، ،1388نقش سرمایه اجتماعی در نظام مدیریت آموزشی؛ مورد ایران،
21
ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره 37و . 38
22
-مهر محمدی، م، ،1389برنامهدرسی: نظرگاهها،رویکردهاوچشماندازها، تهران، ناشران: انتشارات سمت و
23
انتشارات آستان قدس رضوی (شرکتبهنشر).
24
-مهر نوروزی، ز، ،1384سرمایه اجتماعی و نقش نهادها، حدیث زندگی، شماره ،27صص .21-12
25
-یار محمدیان، م ح، ،1391اصول برنامهریزی درسی، تهران، موسسهانتشاراتیادواره کتاب.
26
urnheim, C, (2004), Education and Social Capital, British Journal of
27
Sociology of Education, Vol. 25, Issue 5
28
oll, R.C., (2012), curriculum improvement, Boston: alyn & Bacon Press
29
dwards, R, Franklin, J, Holland, J, (2003), Exploring the Families and
30
Social Capital ESRC Research Group, South Bank University.
31
- Eisner, E, W., (1979), Educational Imagination, Macmillan publishing
32
- Field, J. 2011, Social Capital, London and New York: Routledge Taylor
33
&Francis Group
34
- Tonkaboni, F. Yousefy, A. Keshtiaray, N. (2013), Description and
35
Recognition the Concept of Social Capital in Higher Education System,
36
Vol. 6, No.9 http://dx.doi.org/10.5539/ies.v6n9p40
37
- Tonkaboni, F. Yousefy, A. Keshtiaray, N. (2014), The Relationship
38
Between thecurriculum of Higher Education and Social Capital, Vol. 1,
39
No. 1. http://dx.doi.org/10.5296/jet.v1i1.4599
40
- William R. Penuel, M, Riel, Ann E. Krause & Kenneth A. Frank, (2012),
41
Analyzing Teachers' Professional Interactions as Social Capital: A Social
42
Network Approach
43
ORIGINAL_ARTICLE
رفتار شهروندی در تدریس: تأملی بر نقش پیش بین اخلاق حرفه ای استاد
چکیده: رفتار شهروندی استاد در تدریس موجب اثربخشی تدریس می شود. بر این اساس بررسی عوامل مؤثر بر این متغیر نوپا ضروری است. پژوهش حاضر نگاهی ویژه به نقش اخلاق حرفه ای استاد داشته است. نمونه ای معرف مرکب از 383 دانشجوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران دو پرسشنامه های روا و پایای اخلاق حرفهای استاد (مورای و همکاران، 1996) و رفتار شهروندی در تدریس (رگو، 2003) را تکمیل کردند. داده های فراهم شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابعاد نه گانه اخلاق حرفهای استاد ضمن داشتن رابطه معنادار با رفتار شهروندی در تدریس، 61/0 از پراکندگی این متغیر را تبیین می کنند. در بررسی سهم تبیینی انفرادی ابعاد، سهم ابعاد شایستگی محتوایی، شایستگی آموزشی، شایستگی در پرداختن به موضوعات حساس، رازداری، احترام به همکاران و ارزشیابی صحیح دانشجو به لحاظ آماری معنادار محاسبه شد. این پژوهش ضمن تأکید به اهمیت رفتار شهروندی استاد در تدریس، نقش تعیین کننده اخلاق حرفهای او را خاطر نشان کرده است. در پایان در مورد یافته ها بحث شده است.
https://www.icsajournal.ir/article_15681_a6b98cabc9de3dfce6b0be9abe45937c.pdf
2015-06-22
27
46
اخلاق حرفه ای در تدریس
رفتار شهروندی در تدریس
استاد دانشگاه
حسن رضا
زین آبادی
hzeinabadi@yahoo.com
1
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
بهاره
عباس زادگان
bahar.abbaszadegan@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ایمانی پور، معصومه. (1391). اصول اخلاق حرفه ای در آموزش. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 6(5)، 25-38. بهاری فر، علی.، جواهری کامل، مهدی.، و احمدی، سید علی اکبر. (1390). رفتار اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی: تأثیر ارزش های اخلاقی، عدالت و تعهد سازمانی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 1(1)، 23-42.
1
رضایی، منیره. (1384). کاوشی در ماهیت تدریس. پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت، ؟(1 و 2)، ؟-؟.
2
زین
آبادی، حسنرضا (1390). رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی در مدرسه: باز آزمون و تغییر یک الگوی آزمون شده در صنعت. نشریه مدیریت دولتی، 3(7)، 80-63.
3
زینآبادی، حسنرضا؛ بهرنگی، محمدرضا؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم و فرزاد، ولیاله (1387). رفتار شهروندی سازمانی معلمان: تحلیلی بر ماهیت، اهمیت، روششناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها. نوآوریهای آموزشی. 7(28)، 75-110. سرمد، زهرا.، بازرگان، عباس.، و حجازی، الهه. (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ اول. تهران: انتشارات آگاه. طاهری دمنه، محسن.، زنجیرچی، سید محمود.، و نجاتیان قاسمیه، مجید. (1390). نقش اخلاق کاری در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری، 6(2)، 30-39. عزیزی، نعمت اله. (1389). اخلاق حرفهای در آموزش عالی: تأملی بر راهبردهای بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزشهای دانشگاهی. فصلنامه راهبرد فرهنگ. (8 و 9)، 183-209.
4
غلامی، خلیل.، و اسدی، محمد. (1392). تجربه حرفه ای اساتید در ارتباط با پدیده تدریس اثربخش در آموزش عالی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 1(2)، 5-26. قراملکی، احد فرامرز. (1388). مبانی ترویج اخلاق حرفهای در دانشگاه. پژوهشنامه اخلاق. 1(3)، 9- 24. کرم دوست، نوروزعلی. (1383). بررسی رابطه ارزشیابی دانشجویان دانشکده روان پزشکی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان از درس استادان در سال تحصیلی 78- 77 تا 80- 79. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 34(1)، 57- 76. مطلبی فرد، علیرضا. (1389). بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی اعضاء هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی. مطلبی فرد، علیرضا.، آراسته، حمیدرضا.، و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1389). بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه راهبرد فرهنگ. 8 و 9، 203-220.
5
Allison, B. J., Voss, R. S., & Dryer, S. (2001). Student classroom and career success: The role of organizational citizenship behavior. Journal of Education for Business, 76(5), 282-288.
6
Alweshahi, Y., & Cook, D. (2009). Domains of effective teaching process students perspectives in two medical schools. Medical teacher, 31(4), e125-e130.
7
Baker, T. L., Hunt, T. G., & Andrews, M. C. (2006). Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values. Journal of Business Research, 59(7), 849-857.
8
Bragger, J., Rodriguez-Srednicki, O., Kutcher, E., Indovino, L., & Rosner E. (2005). Work-family conflict, work-family culture, and organizational citizenship behavior among teachers. Journal of Business and Psychology, 20(2), 303-324.
9
Campbell, E. (2008). The ethics of teaching as a moral profession. Curriculum Inquiry, 38(4), 357-385.
10
Carnell, E. (2007). Conceptions of effective teaching in higher education: Extending the boundaries. Teaching in Higher Education, 12(1), 25-40.
11
Darling-Hammond, L., & Snyder, J. (2000). Authentic assessment of teaching in context. Teaching and teacher education, 16(5), 523-545.
12
DiPaola, M. F., & Hoy, W. K. (2005). Organizational citizenship of faculty and achievement of high school students. The High School Journal, 88, 35-44.
13
Felicio, D. M., & Pieniadz, J. (1999). Ethics in higher education: Red flags and grey areas. Feminism & Psychology, 9(1), 53-73.
14
Golan, M., & Fransson, G. (2009). Professional Codes of Conduct; Towards an Ethical Framework for Novice Teacher Educators (pp. 45-57). Springer Netherlands.
15
Hansen, W. L .& Jackson, M. (1996). Total quality improvement in the classroom, Quality in Higher Education, 2(3), 211–17.
16
Meijer, P. C., Korthagen, F. A., & Vasalos, A. (2009). Supporting presence in teacher education: The connection between the personal and professional aspects of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 297-308.
17
Murray, H., Gillese, E., Lennon, M., Mercer, P., & Robinson, M. (1996). Ethical principles for college and university teaching. New directions for teaching and learning, 1996(66), 57-63.
18
Oplatka, I. (2006). Going beyond role expectations: Toward an understanding of the determinants and components of teacher organizational citizenship behavior. Educational Administration Quarterly, 42(3), 385-423.
19
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research, Journal of Management, 26(3), 513-563.
20
Rego. A. (2003). Citizenship behaviours of university teachers The graduates’ point of view. Active Learning in Higher Education, 4(1), 8-24.
21
22
Skarlicki, D. P., & Latham, G. P. (1995). Organizational citizenship behaviour and performance in a university setting. Canadian Journal of Administrative Sciences, 12(3), 175-181.
23
Somers, M. J. (2001). Ethical codes of conduct and organizational context: A study of the relationship between codes of conduct, employee behavior and organizational values. Journal of Business Ethics, 30(2), 185-195.
24
Turnipseed, D. L. (2002). Are good soldiers good? Exploring the link between organization citizenship behavior and personal ethics. Journal of business research, 55(1), 1-15.
25
Vancouver, J. B., & Schmitt, N. W. (1991). An exploratory examination of person‐organization fit: Organizational goal congruence. Personnel psychology, 44(2), 333-352.
26
Vulcano, B. A. (2007). Extending the generality of the qualities and behaviors constituting effective teaching. Teaching of Psychology, 34(2),
27
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی باورهای خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی از طریق کیفیت تدریس اساتید
چکیده:پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید در باورهای خودکارآمدی دانشجویان صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 91-90 بوده اند (مجموعاً 7553 نفر). تعداد 366 نفر از این دانشجویان طبق جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبی با توجه به حجم هر دانشکده، انتخاب و پرسشنامههای کیفیت تدریس سراج و خودکارآمدی عمومی شرر را تکمیل کردند. داده های حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. کیفیت تدریس، قادر به پیش بینی باورهای خودکارامدی دانشجویان (000/0p=،12/30=(364،1)F) و 8 درصد از واریانس باورهای خودکارامدی دانشجویان از طریق کیفیت تدریس اساتید، قابل تبیین بود.از بین مؤلفههای چهارگانه کیفیت تدریس، ارزشیابی تدریس (003/0, p=008/3 t=) و روابط بین فردی (029/0, p=197/2t=) پیش بینی کننده مثبت و طرح درس (001/0, p=329/3- t=) پیش بینی کننده منفی خودکارآمدی دانشجویان بود. همچنین، مولفه اجرای تدریس (356/0, p=924/0- t=) در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان مورد بررسی سهمی نداشت (356/0, p=924/0- t=). بنابراین با توجه به اینکه در مطالعه حاضر، اجرای تدریس در باورهای خودکارآمدی دانشجویان نقشی نداشت، استفاده از روش های تدریس مساله محور که دانشجو را درگیر فرآیند آموزش می نماید، توصیه می گردد.
https://www.icsajournal.ir/article_15682_bd875276d98a2e20df4f3623718f1e66.pdf
2015-06-22
47
70
کیفیت تدریس
خودکارآمدی
برنامه درسیکلمات کلیدی: برنامه درسی
سرمایه اجتماعی
اهداف
آموزش عالی
صمد
ایزدی
s.izadi@umz.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه مازندران
AUTHOR
سید کاظم
علوی لنگرودی
2
استادیار دانشگاه یزد
AUTHOR
حمیده
پاک مهر
hamadeh.pakmehr@gmail.com
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مجتبی
تجری
mojtaba.tajari@gmail.com
4
دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه مازندران
AUTHOR
پاک مهر، حمیده، جعفری ثانی، حسین، سعیدی رضوانی، محمود، کارشکی، حسین (1391). نقش کیفیت تدریس اساتید و مؤلفههای آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصتها و چالشهای برنامه درسی در آموزش عالی، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، 2: 32-24.
1
جعفری ثانی، حسین، پاک مهر، حمیده، عقیلی، علیرضا (1390). اثربخشی الگوی تدریس کاوشگری بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان در حل مسائل درس فیزیک. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی تربیتی. 22 (7): 1-20.
2
جعفری، پریوش (1391). ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی و شایستگی های اعضای هیأت علمی با کیفیت تدریس آنان در دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 8 (2): 49-67.
3
حاتمی، جواد (1388). چالش های آموزشی رشته های علوم انسانی در دانشگاه های ایران: یک مطالعه کیفی، مجموعه مقالات نهمین انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تبریز.
4
دلگشایی، بهرام، صادقی فر، جمیل، رعد آبادی، مهدی، پیمان، هادی و میرزایی، علیرضا (1388). تحلیل محتوایی طرح درس های ارائه شده توسط مدرسان دانشگاه علوم پزشکی ایلام، مجله آموزش در علوم پزشکی، 12 (1): 9 – 1.
5
سلطانی عربشاهی، کامران و قادری، اعظم (1379)، ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره 7، شماره 22، ص 279-287
6
صابریان، معصومه و سالمی، صدیقه (1390)، چگونه طرح درس بنویسیم، تهران: انتشارات جامعه نگر – سالمی
7
صابریان، معصومه; حاجی آقاجا نی; سعید، قربانی، راهب; ملک، مجتبی (1381)، بررسی دیدگاههای اساتید در مورد برنامه ریزی درسی 79-80، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شماره 7، ص 79
8
کاظمی، یحیی (1385). مقایسه تاثیر روش های تدریس سخنرانی، بحث گروهی و ایفای نقش بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به معلم خود و هدف های ارزشی درس دینی سال اول راهنمایی، طرح پژوهشی به سفارش وازارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
9
کرین، ویلیام (1384)، نظریه های رشد، ترجمه: غلامرضا خویی نژاد و علیرضا رجایی. تهران: انتشارت رشد.
10
مریدی، فاضل (1387). وضعیت علوم انسانی در دانشگاههای ایران، دو ماهنامه هابل: 7 – 6.
11
مظلومی، س س؛ احرام پوش، م ح؛ کلانتر، س م؛ کریمی،ح؛ هرازی، م ح (1379). ادارکات دانشجویان از کیفیت های یک معلم ایدهآل، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد، 2(8): 8-104
12
منصوریان،م؛ بهرام پور،ن؛ پاداش،ل؛ چارقاضی،ر؛ قربانی،م؛ (1387). نگارشهای اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان در مورد طرح درس، مجله دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، 5(1) 18-13
13
نهاوندی، رضا، لشکری، کبری و علیشاه، علیرضا (1390). بررسی روش های ترغیب معلمان به استفاده از طرح درس در دروه راهنمایی تحصیلی شهرستان نهاوند، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. 6 : 136 – 114.
14
نیک بخش، نوین، امری، پرویز، کناری، حوریه و رزاقی، فاطمه (1389). ارزیابی طرح درس های اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12 (1): 18- 14.
15
Almeida, L. S., , M. D. P., , A. I. F., , M. R. B., Ferrando, M., & , C. F. (2010). Intelligence assessment: Gardner multiple intelligence theory as an alternative. Learning and Individual Differences (20), 225-230 .
16
Andrew, T. (2007). School subtracts math texts to add e-lessons’ tests. Education Week: Bethesda. 26(36): 10-12.
17
Azizi,N., Lasonen, A. (2006). Education, training and the economy: preparing young people for a changing labour market, institute for Educational research: vaskyla university press.
18
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
19
Bandura, A. (2008). An agentic perspective on positive psychology. In S. J. Lopez (Ed.), Positive psychology: Exploring the best in people. (1),167–196). Westport, CT: Greenwood Publishing.
20
Bandura, A., Lock, E. A. (2003). Negative Self-Efficacy and Goal Effects Revisited . Journal of Applied Psychology, 88(1):87-99.
21
Bangert-Drowns, R. L., Kulick, C. L. C., Kulick, J. A., Morgan, M. T. (1991). The instructional effect of feedback in test-like events. Review of Educational Research, 61: 213–238.
22
Barnett, R., Coate, S. (2005). Engaging curriculum in Higher Education. The Falmer Press.
23
Bazrafkan, S. Nikseresh, L. A. (2002). Evaluation of medicine faculty members' viewpoints about lesson planning. Iranian J Med Educ:(7) .7:24-8.
24
Benight, Ch.s C.,. Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: the role of perceived self-efficacy. Behaviour Research and Therapy, 42(10): 1129-1148.
25
Bong, M.,Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really?. Educational Psychology Review, 15(1): 1–40.
26
Botelho, M.G., O,donnel, .D. (2001). Assesment of the use of problem-orientation, small-group discussion for learning of a fixed prosthodontic, simulation laboratory course, British Dental Journal, 191(11): 630-636.
27
Boud, Ch.. S., Caruso , J., Wessel, A., Kapalka, M. (2006). Relationship between general self - efficacy and academic performance in community college students, Proceedings of the annual conference of the New Jersey Counseling Association , Eatontown: New Jersey.
28
Brennan, J., Shah, T.(2000). Managing Quality in Higher Education: An International Perspective on Institutional Assessment and Change. Buckingham: The Society for Research into Higher Education and Open University Press.
29
Butler, D, & Winne, P. H. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65(3): 245–281.
30
Chambers, Sharon M., Hardy, James C. (2005). Length of Time in Student Teaching: Effects on Classroom Control Orientation and Self-Efficacy Beliefs, Educational Research Quarterly, 28(3): 3-9.
31
Che, F. Sh. (2002). Teaching critical thinking skills in a Hong Kong secondary school, Asia Pacific Education Review, 3 (1): 83-91.
32
Colford, J. (2005). Student Evaluation of Modules – A Student Perspective, Quality in Business Education.
33
Cuvenc, H.,Kamile, U. A. (2007). The effects of cooperative learning and concept mapping on learning strategy use, Mrt university, faculty of education, department of educational science, 14 (2): 117- 127.
34
Dehghani, M., Pakmehr, H., Jafari-Sani, H., Malekzadeh, A. (2011). Relationship Between Students' Critical Thinking and Self-efficacy Beliefs in Ferdowsi University of Mashhad, Iran. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 15: 2952-2955.
35
Dinther, M. Dochy, F. Segers M. (2010). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6 (2): 95-108.
36
Dochy, F., Segers, M., Bossche , P., Struyven, K. (2005). Students perceptions of a problem - based learning environment, Learning Environments Research , 8 : 41- 66 .
37
Dunlap, J.,C.( 2005). problem - based learning and self-efficacy : Нол- a capstone course prepares students for a profession , Educational Technology Research and Development, 63 ( 1 ): 65- 83.
38
Eiszler, C. (2000). College student’s evaluation of teaching and grade inflation, Research in Higher Education, 43(4): 483-501.
39
Gijbels, D., Dochy, F., Bossche, P., Segers, M. (2005). Effects of problem - based learning: A Meta - analysis from the angle of assessment. Review of Educational Research, 75 (1 ): 27 – 61.
40
Girasoli, A. J,.,Hannafin, R. D. (2008). Using asynchronous AV communication tools to increase academic self-efficacy. Computers & Education, 51(4): 1676.
41
Grabe, M., Grabe, C. (2007). Integrating technology for meaningful learning. (5th ed.), New York, NY: Houghton Mifflin Company
42
Green, B.A. Miller ,R, B,. Crowson,M. Duke, B. L., Akey, K. L. (2004). Predicting high school students cognitive engagement and achievement: Contribution of classroom perception and motivation contemporary, Educational Psychology, 29(4): 462-482.
43
Harvey, L. (2003). Student Feedback, Quality in Higher Education, 9(1): 1-9.
44
Hattie,J., Timperley,H. (2007). The power of feedback, Review of education research, 77: 81-112.
45
Hornby, W. (2003). Assessing using grade-related criteria: a single currency for universities? Assessment and Evaluation in Higher Education, 28: 435 - 454
46
Hsieh, P., Cho, Y., Liu, M., Schallert, D. (2008). Middle school focus: examining the interplay between middle school student’s achievement goals and self-Efficacy in a technology-enhanced learning environment. American Secondary Education, 36(3): 33.
47
Humanities Massachusset Foundation. (2005).What is Humanities, Massachusset foundation for the humanities, http://www.mfh.org/foundation/human.htm.
48
Jain, S.؛ Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology. 34 (3):240-249.
49
Jimaa. S. (2011). The impact of assessment on students learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28: 718-721.
50
Jones. S (2003). Measuring the Quality of Higher Education: linking teaching quality measures at the delivery level to administrative measures at the university level, Quality in Higher Education, 9(3): 223-229.
51
Kerr, R.C.(2005). An investigation of tasmanian year 11 science students’perceptions of information communication technology-richlearning environments. Proceedings of the Fourth International Conference on Science, Mathematics and Technology Education, Victoria, Canada, August 25-28, 2005
52
Klaurer, K. J. (1985). Framework for a theory of teaching, teaching and teacher Education, 1(1): 5-17.
53
Leonard, C. A. R., Bourke, S., Schofield, N. J. (2002). Student stress and absenteeism in primary school. Paper presented at annal conference of the Australian association.
54
London, M. (2003). Job feedback: giving, seeking, and using feedback for performance improvement, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associated, Inc.
55
Lutthans, F., Youssef, M., Avolio, J. (2007). Psychological capital Developing the Human Competitive Edge, Oxford University Press.
56
Marsh, H. W,. Muthén, B., Asparouhov, T, Lüdtke, O, Robitzsch, A, Morin, A., Trautwein, U. (2009). Exploratory Structural Equation Modeling, Integrating CFA and EFA: Application to Students’ Evaluations of University Teaching, Structural Equation Modeling, 16: 439–476.
57
Marshall, J.. С. Horton, R., Igo,. L., Switzer. D. M. ( 2008 ). K-12 science and mathematics teachers' beliefs about and use of inquiry in the classroom. International Journal of Science and Mathematics, www. Springerlink .com.
58
Montague, M. (2003). Solve It! A practical approach to teaching mathematical problem-solving skills, Reston, VA: Exceptional Innovations.
59
Newbie, D., Cannon, R.(1997). Modem teclmiques in medical education and related sciences. Translated by: Mahmoodi M, 1st ed. Tehran, Continuous education office of Ministry of health and medical education. 101-8.
60
Oermann, M.H. (2004). Reflections on undergraduate nursing education: A look to the future. International Journal of Nursing Education Scholarship 1 (1): 1–13.
61
Pajares, F., Schunk, D. (2001). Self – beliefs and school success: self- efficacy, self-concept, and school achievement, perception (pp. 239-266) London: Ablex publishing.
62
Parish, T. s., Rehbein, G, C. (2009). Teaching Strategies and Student Orientation: Match or Mismach, International Journal of Reality Therapy, 16 (1): 63-74.
63
Pavlina Krešimir, Zorica, Mihaela Banek b, Pongrac, Ana (2010), Student perception of teaching quality in higher education, Procedia Social and Behavioral Sciences, 15 (2011)2288–2292
64
Pavlina, K.., Zorica, M., Banek. P. A. (2011). Student perception of teaching quality in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15: 2288-2292.
65
Petrina, S. (2003). The educational technology is technology education manifesto. Journal of Technology Education, 15 ( 1): 1-15.
66
Pintrich, P.,, De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning, components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82: 33–40.
67
Puzziferro, M. (2008). Online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level online courses. American Journal of Distance Education, 22(2): 72-82.
68
Qualters, D. (1999). Observing students in a clinical setting. Family Medicine 31 (7): 461-462.
69
Rajab, A. M. (2007). The effects of problem - based learning on the self-efficacy and attitudes of beginning biology majors , Ed.D Dissertation , University of California, Irvine and University of California, Los Angeles .
70
Ramsy, G. (2000). Quality matters: revitalizing teaching. Sydney: New South Walles department of education and teaching.
71
Sang, G., Valcke, M., Braak, J., Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers and Education. , 54(1), 103-112.
72
Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: Motivational and informational effects. Journal of Educational Research, 78: 29–34.
73
Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children’s cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33(2): 359–382.
74
Schunk, D. H. (2003). Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting and self-evaluation. Reading and Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19(2): 159–172
75
Schunk, D. H., Schwartz, C. W. (1993). Goals and progress feedback: Effects on self-efficacy and writing achievement. Contemporary Educational Psychology, 18: 337–354.
76
Schwarzer, R., Luszczynska, A. (2007). Health behavior constructs: Theory, measurement, and research. National Cancer Institute. Website.Retrieved from http://dccps.cancer.gov/brp/constructs/self- efficacy/index.html.
77
Soltani A. S., Karimi, H., Ghaderi, A. (2003). The Effect of educational workshops on appropriate design of lesson plan & application of different levels of cognitive domain in faculty staff of (Shaheed Sadooghi's) Yazd University of medical sciences. In 2000-2001: an Iranian experience. Journal of medical education. 4(1):11-15.
78
Stapleton, P. (2011). A survey of attitudes towards critical thinking among Hong, 1 (4): 14–23.
79
Tierney, S.M. (2002). Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance. Academy of Management Journal 45: 1137–1148.
80
Tomlinson, C. A., Kaplan, S. N., Purcell, Jeanne H., Renzulli, J. S. (2008). The parallel curriculum: a design to develop learner potential and challenge, National association gif ted children.
81
Usher, E. L., Pajares, F. (2006). Sourrces of academic and self – regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 31(2): 41-64.
82
Vazquez , M. F . ( 2008 ). problem - based learning and it's influence on college preparation knowledge , motivation & self - efficacy in high school students , Ph.D Dissertation, University of Southern California .
83
Wang, X. L., Lu, X. L., Ze, Y. X. (2004). Applied study of problem - based learning methods for clinical nursing education, Journal Nursing Training , 19 ( 11 ): 968- 970.
84
Warden, C. A. (2000). EFL business writing behaviors in differing feedback environments. Language Learning, 50(4): 573–616.
85
Welch.J. (2006) .Study of Jack Welch of General Electric, WWW.echeat.com Essay
86
Yuan , H . В., Qian , X . L . ( 2003 ) . Application of problem - based learning method in nursing, Journal of Nursing Training , 18 ( 2 ): 148 - 150 .
87
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ابعاد هویتی دانشجویان دانشگاه کاشان و ارتباط آن با میزان اعتیاد اینترنتی
چکیده: هدف پژوهش حاضر تحلیل ابعاد هویتی دانشجویان دانشگاه کاشان و ارتباط آن با میزان اعتیاد اینترنتی بود. نوع تحقیق، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان بود که از میان آنها به روش تصادفی طبقه ای، تعداد 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه هویت با 45 گویه در چهار مولفه و تست اعتیاد به اینترنت با 20 گویه در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspss در سطح استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد میانگین ابعاد هویت بالاتر از حد متوسط اما میزان اعتیاد اینترنتی دانشجویان دانشگاه کاشان پایین تر از حد متوسط بود. همچنین بین ابعاد هویت (فردی، ارتباطی، اجتماعی و جمعی) با اعتیاد اینترنتی، ارتباط معناداری وجود داشت.
https://www.icsajournal.ir/article_15683_6cfdc337bc4906f7ef7c9a852416fc2d.pdf
2015-06-22
71
84
هویت
هویت فردی
هویت ارتباطی
هویت اجتماعی
هویت جمعی
اعتیاد اینترنتی
حمید
رحیمی
dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir
1
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان
AUTHOR
مبینا
غربا
ghasedak_mobina@yahoo.com
2
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
AUTHOR
اکرم
دهباشی
dehbashi_a2002@yahoo.de
3
کارشناس ارشدبرنامه ریزی درسی
AUTHOR
-تاملینسون، جان. (1387). جهانی شدن و هویت فرهنگی، ترجمه الهام کریمی، پژوهشنامه هویت، شماره 19، 15-19.
1
-ذکایی، محمد سعید. (1385). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان، فصلنامه علوم اجتماعی، 33، 111-153.
2
-ربیعی، علی. (1387). جهانی شدن تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی، ترجمه کمال پولادی، تهران: ثالث.
3
-ریتزر، جورج. (1377). نظریه های جامعه شناسی در دنیای معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی.
4
-سلطانی فر، محمد. (1383). بررسی رابطه بین وضعیت های هویت و دینداری دانش آموزان و دانشجویان استان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
5
-سهرابی محمدهادی. (1385). بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت، مجله جامعه شناسی ایران، (4)7، 95-72.
6
-علوی، سلمان، مراثی، محمدرضا، جنتی فرد، فرشته، اسلامی، مهدی. (1389). بررسی ارتباط علائم روانپزشکی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه های شهر اصفهان، مجله علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، 17، 2، 57-65.
7
-گنجی، محمد. (1394). بررسی تأثیر اعتیاد به فناوریهای نوین ارتباطی (اینترنت و ماهواره) بر از همگسیختگی خانوادگی در شهرکرد، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 4، 1، 167-194.
8
-گیدنز، آنتونی. (1384). چشم اندازهای جهانی، ترجمه محمدرضا جلایی پور، تهران: طرح نو.
9
ناستی زایی ناصر.(1388). بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت، طبیب شرق، (1)11، 57-63.
10
-هرسیج، حسین. (1391). بررسی رابطه بین تاثیرات مصرف رسانه ای روی هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان، مجله جامعه شناسی کاربردی، 47، 75-92.
11
-Amin, S. (1996). The challenge of globalization’, Review of International Political Economy, 3 (2), 50-63.
12
-Bullen, P. Harré, N. (2000). The internet: Its effects on fatuity and behavior implications for adolescents, Department of Psychology, University of Auckland.
13
-Cheek J.M. (2002). Relational identity orientation: a fourth scale for the AIQ”. Paper presented at the meeting of the society for personality and social psychology, Savannah, GA.
14
-Chebbi, P. (2000). “Some observations on internet addiction disorder research, Journal of Information System Education, Washington. D. C.
15
-Chih-Hung, K. (2005). “Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents”. Journal of Nervous and Mental Disease, 193 (4): 273-277.
16
-Chou, C. (2000). “Internet addiction, usage, gratifications, and pleasure experience-the Taiwan college students’case”, Comput. Educ. 35(1): 65–80.
17
-Duran, M. (2003). “Internet addiction disorder”, Psycho Journal, Washington. D.C.
18
-Friedman, Th. (2008). Hot, flat and crowded, Straus Farrar Press, Texas.
19
-Hekman, S. (1999). “Identity crises in S. Hekman feminism; identity and different”. Ftank Cars.
20
Koo, J. (2005). “The digital divide of elderly women in Korea the difference between the users and non-users of the internet”, UNESCO chair Symposium, Sookmyung Women University, Seoul.
21
-Lim, J. (2004). “A learning system for internet addiction prevention”, Proceedings of IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies.
22
-Lerner, RM. (2009). Handbook of psycology, Contextual influences on adolescent development, Newjersy: John Wiley and Sons.
23
-Lin, S, Tsai, C. (1999). “Internet addiction among high scholar in Taiwan, poster presented at the 107th American Psychology Association (APA) Annual Convention”, Boston, USA.
24
-Mazalin, D. Moore, S. (2004). “Internet use, identity development & social anxiety among young adults”. Journal of Computer in Human Behavior. 21. 2, 55-68.
25
-Morahan, M. (2003). “Loneliness and social uses of the internet”, Computers in Human Behavior, 19, 659-671.
26
-Scherer, K. (1997).” College life online: healthy and unhealthy internet use”, J. College Stud.
27
-Suler, J. (2007). Psychology of cyberspace, Science Monitor.
28
-Taylor, G and Spencer, S. (2004). Social identities, London: Routlrdge.
29
-Young, K.S. (1998). “Caught in the net: how to recognize the signs of internet addiction and a winning strategy for recovery”, New York, John Wiley press.
30
-Young, K.S. (1999). “Internet addiction. The emergence of a new clinical disorder”. Cyber Psychology and Behavior .1:237-244.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشتههای هنری و بررسی میزان کاربست آنها
:هدف این مطالعه، شناسایی شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشته های هنری و بررسی میزان کاربست آنها در دانشگاه هنر اصفهان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و به شیوه ترکیبی( کیفی و کمی) انجام شده است. جامعة آماری بخشکیفی جمعی از صاحبنظران در آموزش هنر و متخصصان برنامههای درسی در سطح کشور وخارج کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان بودند، که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد19 نفر از آنان انتخاب گردید. جامعة آماری بخشکمَی تمامی1110 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی تعداد300 نفر از آنان انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش ابتدا از طریق مصاحبة نیمهساختار یافته و درادامه با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری گردید. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفایکرانباخ استفاده شد. یافتههای کیفی براساس گویهبندی و مقولهبندی و یافتههای کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی مهمترین شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشته های هنری عبارت است از: داشتن رویکردی اسلامی به هدفهای برنامههای درسی هنری؛ توجه به خودراهبری در تدوین هدفهای برنامههای درسی هنری؛ پرورش مهارتهای تفکر استقرایی، قیاسی، حلمسأله و انتقادی دانشجویان؛ تربیت دانشجویانی با تسلط بر مبانی نظری(الگوها، بعدها، مولفهها) زیبایی شناسی. هم چنین نتایج بخش کمی بیانگر آن است که میزان کاربست شاخصهای نوآوری درهدفهای برنامه های درسی رشتههای هنری در دانشگاه هنر اصفهان، بیشتر از حد متوسط می باشد. بین نمرات میزان کاربست شاخصهای نوآوری برنامههای درسی هنری در زمینة «هدف» بر حسب متغیر جنسیت و دانشکده تفاوت معنی داری وجود دارد.
https://www.icsajournal.ir/article_15735_75ac5e5a7a63ffbc046131a6383dd7f4.pdf
2015-06-22
85
120
آموزش عالی
برنامه درسی هنر
نوآوری هدف
هدف
ستاره
موسوی
setarehmousavi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمدرضا
نیلی
m.nili.a@edu.ui.ac.ir
2
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمدرضا
نصر
arnasr@edu.ui.ac.ir
3
استاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمد
مسعود
m.masoud@aui.ac.ir
4
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
آزاد، ناصر، وارشدی، ایمان.(1388). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بردرحمایت ازنوآوری (مورد کاوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران). بررسیهای بازرگانی، 36: 26-38.
1
آیت الهی، حبیب الله، پورضائیان ،مهدی،هوشیار،مهدی.(1391). تبیین ویژگیهای هویتی آموزش عالی هنربا تاکیدبر متغیرهای فرهنگی در ایران امروز. نشریههنرهایزیبا - هنرهایتجسمی،شماره50،صص5-14.
2
· شرفی ،حسن. (1390). امکان کاربرد رویکرد تلفیق تولید هنری و مفاهیم علوم تجربی در آموزش هنر. فصل نامه نوآوریهای آموزشی، شماره 39 ،صص119-150.
3
· شرفی، حسن (1385). ارزیابی فعالیتها و محتوای کتابهای درسی هنر دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران هنر و دانشآموزان. دو فصلنامه جلوه، هنر دانشگاه الزهرا (س)، شماره 6 .
4
· شرفی، حسن(1388). نیازهای آموزشی معلمان، دانشآموزان، برنامهریزان درسی و برنامههای درسی هنر ابتدایی. دو فصل نامه جلو هنر دانشگاه الزهرا (س)، شماره 1 ،صص73-86.
5
شرفی، حسن(1390). تبیین مفهوم تولید هنری در آموزش هنر با تاکید بر تربیت هنری در نهاد آموزش و پرورش، پژوهش نامه هنرهای دیداری، شماره اول، 12 صفحه (از 67 تا 78).
6
· شرفی،حسن.(1391). طراحی و تدویـن الگوی ارزشیـابـی اثر هنـری دانشآموزان در دورههای ابتدایی و متوسطه با تأکید بر هنر نقاشی در حوزه هنرهای تجسمی.طرح پژوهی گروه پژوهشی علومانسانی (حوزه آموزش هنر) متناسب با اولویت شماره 227 پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
7
شرفی،حسن، سلسبیلی،نادر.(1393). اثرگذاری فرصت های یادگیری، در تعامل نظریه و عمل برنامه درسی و آموزش هنر. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات ، سال یازدهم، شماره 11 ،72-96.
8
شریفیان، فریدون؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ شریف، مصطفی؛ موسی پور، نعمت اله. (1392).دیدگاه متخصصان برنامه درسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دربارة چگونگی مشارکت دانشجویان این دوره در برنامه ریزی درسی. فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 8 (1، پیاپی 17): 88-47.
9
علیاری،شهلا؛ملکی،حسن؛پازارگادی، مهرنوش؛عباسپور،عباس.(1391). تدوین و استانداردسازی شاخص های ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله پژوهش علوم سلامت و نظامی، سال دهم، شماره1(پیاپی37). صص50-61.
10
فتحی و اجارگاه، کوروش. نورزاده، داریوش.(1387). درآمدیبربرنامهریزیدرسیدانشگاهی. انتشارات مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی. تهران.
11
قدمی، مجید.(1392).آموزش طراحی محور و نقش آن در موفقیتهای علمی هنرجویان معماری.دو فصلنامه نقش جهان ، سال سوم، شماره 4 :67-78.
12
کیان، مرجان، مهرمحمدی، محمود.( 1392). شناسایی وجوه و ابعاد مغفول برنامه درسی هنر دوره ابتدایی. دو فصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری ، سال بیستم، شماره 3: 1-18.
13
کاظمی،حسین، میردامادی،سید مهدی، امیدی نجف آبادی،مریم.(1392). تاثیر هدف های موفقیت ومحیط یادگیری بر میزان آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامهپژوهشمدیریتآموزشکشاورزی،شماره27،ص3-27.
14
کرمی،مرتضی.(1392). طراحی و سنجش تاثیر محیط های یادگیری سازنده گرا بر رضایت، نگرش و یادگیری در آموزش عالی.فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران،سال5،شماره2،23-50.
15
گال، مردیت، بورگ، والتر و گال، جویس. (1382). روش های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، جلد اول، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1942).
16
مهرمحمدی، محمود .(1383). آموزشعمومیهنر)چیستی،چراییوچگونگی(تهران: انتشارات مدرسه.
17
مهرمحمدی، محمود(1386). بازاندیشیفرآیندیاددهی- یادگیری در تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه.
18
· مهرمحمدی، محمود.(1383). آموزشعمومیهنر: چیستی،چرایی،چگونگی. تهران: انتشارات مدرسه.
19
نصر، احمد رضا.، اعتمادی زاده، هدایت ا... و نیلی محمدرضا (1390). رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامه های درسی در آموزش عالی. تهران: سازمان سمت و دانشگاه اصفهان.
20
نیلی، محمدرضا، موسوی، ستاره، نصر، احمدرضا، مسعود، محمد.(1393). بررسی میزان آگاهی اعضای هیئت علمی گروههای فنی و مهندسی دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان از مؤلفههای اساسی نوآوری برنامهریزی درسی و میزان کاربست آنها. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال شانزدهم، شماره 64، صص. 19-30.
21
Abaci, O. (2013). Concept education by art education and an investigation on the opinions of teacher candidates about the different concept. Procedia -Social and Behavioral Sciences,106(2013)690-695.
22
Aesaert, K • Vanderlinde, R• Tondeur, J • van Braak, J. (2013). The content of educational technology curricula: a cross-curricular state of the art. Education Tech Research Dev (2013) 61:131–151
23
Anderson, J. (2010). Building Capacity of Teachers Faculties in Technology Pedagogy Integration for Improved and Learning, Asia and Pacific Regional Bureau For Education ,12(3):95-103.
24
Aysel, Y. (2014). As An Approach to Improving Creativity In Design Education; Art Of Painting. Procedia - Social and Behavioral Sciences ,141, pp741 – 747
25
Barrasa A. (2010). Integrating leadership behavior and climate perceptive team work: antecedents, structure, and influence and effectiveness in organization. Unpublished Doctoral Dissetation. Madrid University.
26
Belar C, Brown RA, Hersch LE, Hornyak LM, Rozensky RH, Sheridan EP, et al. (2001). Self-assessment in clinical health psychology: a model for ethical expansion of practice. Prof Psychol Res Pr. 32(2):135-41.
27
Cheng, M. Y (2009). The effectiveness of innovation education in Malaysia, Journal of Education + Training, 7, 51, 555- 556.
28
Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches, Thousand Oaks: Sage.
29
Creswell, J., & Plano Clark, V. (2007). Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks: Sage.Methodology, 11 (4), 327344.
30
Eisner, E.W. (1972). Educating Artistic Vision. US: Collier Macmilland Publishers
31
Federal Ministry of Economy and Technology (2009). Gründerzeiten – Informationen zur Existenzgründung und Sicherheit, 51. [Time to start –information on business start-ups and safeness.] Berlin: BMWi.
32
Federal Ministry of Economy and Technology (2009). Gründerzeiten – Informationen zur Existenzgründung und Sicherheit, 51. [Time to start –information on business start-ups and safeness.] Berlin: BMWi.
33
Filimowicz, M.A. Tzankova, V.K. (2014) Creative making, large lectures, and social media: Breaking with tradition in art and design education. Arts & Humanities in Higher Education,10, PP1-17.
34
Gazzaniga, Michael S (2008). “Arts and Cognition: Findings Hint at Relationships,http://www.dana.org/.../Special_Publications/Learning, %20A r t s%20 a nd%20 t he%20Br a i n _ A r t AndCognition_Compl.pdf, pp. v-vi. Accessed July20, 2008.Ronald Reagan, http://members.aol.com/ oldbeeg/ArtEd.html
35
Gee, Constance Bumgarner (2004); Sprit, Mind and Body: Arts Education the Redeemer. Edited By By Elliot W. Eisner and Michael D. Day; Handbook of Research and Policy in Art Education, National Art Education Association (NAEA) and Lawrence Erlbaum Associates, Publishers (LEA), Mahwah New Jersey and London
36
Grüner, H. (2012). Management für Kreativunternehmen. [Management for creative businesses] In: H. Grüner & E.D. Konrad (Eds.), Edition Kreativwirtschaft. [Edition creative industries.] Stuttgart: Kohlhammer.
37
Hickman. R (2000). Art Education 11-18. London and New York: Continuum.
38
Kay, L. (2013). Bead collage: An arts-based research method. International Journal of Education & the Arts, 14(3), pp1-22. Retrieved [date] from http://www.ijea.org/v14n3/.
39
Konrad, E.D. (2010). Kulturmanagement und Unternehmertum. [Cultural management and entrepreneurship.] In H. Grüner & E.D. Konrad(Eds.), Edition Kreativwirtschaft. [Edition creative industries.] Stuttgart: Kohlhammer.
40
Lee WS, Cholowski K, Williams AK. Nursing student’ and clinical educators’ perceptions characteristics of effective clinical educators in an Australian university school of nursing. J Adv Nurs. 2002; 39(5): 412–20.
41
Lenawee ISD. (2006). Authentic Assessments for the classroom. Available in https:// webapps. lisd, us/…/curriculum/…/assessment/Authentic %20 Assessment for %20 the%20 classroom. pp
42
Lillibridge J. Using clinical nurses as preceptors to teach leadership and management to senior nursing student: A qualitative descriptive study. Nurse Educ Pract.2007; 7(1): 44-52.
43
Liu, L. B. (2011). Poetry as progress: Balancing standards-based reforms with aesthetic inquiry. International Journal of Education & the Arts, 12(12). pp1-12 Retrieved [date] from http://www.ijea.org/v12n12/.
44
Liu, L. B. (2011). Poetry as progress: Balancing standards-based reforms with aesthetic inquiry. International Journal of Education & the Arts, 12(12). pp1-12 Retrieved [date] from http://www.ijea.org/v12n12/.
45
Maguire, C., Mishook, J., Garcia, I., & de Gaillande, G. (2013). Creating multiple pathways in the Arts: A New York City case study. International Journal of Education & the Arts, 14(10), pp1-35 Retrieved [date] from http://www.ijea.org/v14n10/.
46
Moreno, J.M. (2010). The dynamics of curriculum design and development: in school knowledge in a comparative and historical perspective. In: Benavot, A.; Braslavsky, C., eds. Changing curricula in primary and secondary education. Hong Kong: Comparative Education Re-search Centre.Pp 195–209.
47
Nevanen, S. Juvonen, A. Ruismäki, H. (2011). Art Education as Multiprofessional Collaboration. International Journal of Education & the Arts, Volume 13 Number 1: PP1-22.
48
Noy, C. (2008). Sampling knowledge: The hermeneutics of snowball sampling in qualitative research, International Journal of Social Research Campbell, A., McNamara, O., & Gilory, P. (2004). Practitioner research and professional development in education, PaulChapman Publishing.
49
Oliver, Shawn L. (2008). Comprehensive curriculum reform as a collaborative effort of faculty and administrators in a higher education institution: A higher a case study based on grounded theory. published Doctoral Dissertation. Kent State University.
50
Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative research: Making the sampling process more public,The Qualitative Report, 12 (2), 238254.
51
Organization for Economic Co-operation and Development. (2014). INNOVATION, GOVERNANCE AND REFORM IN EDUCATION. Edu/Ceri/CD,17, pp14-29.
52
Papestergiot, M (2008). Are Computer Science and Information Technology still masculine field? High school students, Perceptionsand career choices, university of Thessaly, Department of Physical Education and Sport Science, Karyes: Computer& Education, 51 ,608-594 Available online at www.sciencedir ect.com.
53
Pavlou, V., & Athanasiou, G. (2014). An interdisciplinary approach for understanding artworks: The role of music in visual arts education. International Journal of Education & the Arts, 15(11), pp1-12. Retrieved from http://www.ijea.org/v15n11/.
54
Peeco, S. (2009). Acceptation of educational innovation. Journal of vocational behavior, 48, 275-300.
55
Plano Clark, V., Creswell, J., O’Neil Green, D., & Shope, R. (2008). Mixing quantitative and qualitative approaches: An introduction toemergent mixed methods research, In: S. HesseBiber& P. Leavy. (Eds.). Handbook of emergent methods, New York: The GuilfordPress.
56
Rajab, T. (2013). Developing whole-class interactive teaching: meeting the training needs of Syrian EFL secondary school teachers. Doctorate of Philosophy in Education, The University of York Department of Education, February 2013.
57
Tashakkori A, Teddlie C. (2003) Handbook of mixed methodsin social & behavioral research. Thousand Oaks, Calif.; London: SAGE Publications.
58
The National Art Education Association (2002). www.naea-reston.org
59
Williams, N. (2006). Social research methods. Thousand Oaks: Sage.
60
Wilson. S. (2002). Information Art (intersections of art, science, technology). London and Masschusetts: MIT Press.
61
Winner, E., Goldstein, T. and Vincent-Lancrin, S. (2013), Art for Art’s Sake? The Impact of ArtsEducation, OECD Publishing, Paris.
62
Wyse, D. Ferrari, A. (2014). Creativity and education: comparing the national curricula of the states of the European Union and the United Kingdom. British Educational Research Journal, 2(s4), PP1-18.,
63
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تجربه برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی در ایران و دلالتهای حاصل از آن برای برنامه درسی تربیت مدرس دانشگاه
تربیت مدرس دانشگاه، یکی از مباحث مغفول در آموزش عالی است که این غفلت به جهت موقعیت ویژه تدریس نسبت به پژوهش در آموزش عالی حاصل شده است. از این رو، پژوهش حاضر در صدد است تا به مطالعه ی وضعیت موجود برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی در آموزش عالی بپردازد تا از این منظر، دلالت هایی برای برنامه درسی تربیت مدرس در ایران حاصل کند. به منظور انجام این مطالعه، ابتدا تاریخ تحول برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی مرور و سپس نقاط عطف این برنامه درسی مشخص می شود. این امر موجب تمرکز بر چهار نوع برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی است که دو مورد آن در دانشکده ی ریاضی متولد شده است و با فرهنگ این رشته عجین است و دو مورد دیگر، برای همه ی رشته های آموزش عالی، شرایط تقریباً یکسانی دارد. دو مورد خاص رشته ریاضی، عبارتند از برنامه دستیار آموزشی که نوعی از آن در دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف و شهید بهشتی جریان دارد و نیز برنامه ارشادگری که نوعی خاص از آن در مؤسسه ریاضی دکتر مصاحب جاری است. در نهایت، برنامه درسی تجربه شده در دو برنامه ی خاص فرهنگ رشته ریاضی، از طریق مطالعهی پدیدارشناختی مورد تحلیل قرار می گیرد تا توصیف بیشتری از واقعیت این برنامه های درسی ارایه شود.
https://www.icsajournal.ir/article_15686_59a9d28b7c193e21bab7c210205b22d7.pdf
2015-06-22
121
158
برنامه درسی تربیت مدرس- تدریس در آموزش عالی- دستیار آموزشی- ارشادگری
عظیمه سادات
خاکباز
azimehkhakbaz@ymail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
AUTHOR
- باقریان، ف. (1383). منزلت اجتماعی اعضای هیئت علمی. طرح پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
1
- عارفی، م. (1384). برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی. انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی.
2
- Anderson, E., & Shannon, A. (1988). Toward a conceptualization of mentoring. Journal of Teacher Education. 58. 38-42.
3
- Austin, A.E., & Wulff, D.H. (2004). The challenge to prepare the next generation of faculty. In D.H. Wulff & A.E. Austin (2004). Paths to the professoriate (pp. 3-16). San Francisco: Jossey-Bass.
4
- Austin, A. E. et al. (2008). Preparing STEM doctoral students for future faculty careers. New Directions for Teaching and Learning. 113. 83-95.
5
- Becher, T. (1987). The disciplinary shaping of the profession. In: Clark, B. R(Ed.). The academic profession: National, disciplinary and institutional settings. Berkeley University of California Press.
6
- Boyle, P. & Boice, B. (1998). Systematic mentoring for new faculty teachers and graduate teaching assistants. Innovative Higher Education. 22(3). 157-179.
7
- Brogt, E. (2009). Pedagogical and curricular thinking of professional astronomers teaching the Hertzsprung- Russell diagram in introductory astronomy courses for non-science major. Unpublished PhD dissertation of the University of Arizona
8
- Colbeck, C. L. (2008). Professional identity development theory and doctoral education. New Directions for Teaching and Learning. 113. 9-16.
9
- Gilbelman, M. & Fast, J. (2001). Teaching to teach: An ethnographic exploration of a course in social work education. Social Work Education. 20(4). 447-457.
10
- Golde, C. M. (2008). Applying lessons for professional education to preparation of the professoriate. New Directions for Teaching and Learning. 113. 17-25Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: teacher knowledge & teacher education. New York: Teachers College Press.
11
- Hardre, P.L. (2005). Instructional design as a professional development tool-of-choice for graduate teaching assistants. Innovative Higher Education. 30(3). 163-176.
12
- Hickson, C. & Fishburn, G. (2006). Can we help? Mentoring graduate teaching assistants. Paper presented at AARE Conference: Adelaid.
13
- Janke, E. M. & Colbeck, C. L. (2008). Lost in translition: Learning professional roles through the situated curriculum. New Directions for Teaching and Learning. 113. 57-68.
14
- Kram, K. E. (1985). Improving the mentoring process. Training and Development Journal. 39. 40–43.
15
- Neumann, R. (2001). Disciplinary differences and university teaching. Studies in Higher Education. 29(2). 135-146.
16
- Purcell, J. M. (2007). Perception of senior faculty concerning doctoral student perception for faculty roles. Unpublished PhD dissertation of South Florida University.
17
- Ragins, B. R., & Cotton, J. L. (1999). Mentor functions and outcomes: A comparison of men and women in formal and informal mentoring relationships. Journal of Applied Psychology. 84. 529–550.
18
- Rosser, V. J. (2004). Professional and academic socialization and mentoring: Imperatives for doctoral education. Educational Perspectives. 37(2). 28-33.
19
- Schilb, J. (2001). Preparing graduate students to teach literature. Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Composition, and Culture. 1(3). 507-525.
20
- Short, E. C. (2002). Knowledge and the educative functions of a university: designing the curriculum of higher education. Journal of Curriculum Studies. 34(2). 139-148.
21
- Shulman, L. S. (1993). Teaching as a community property: Putting an end to pedagogical solitude. Change (The Magazine of Higher Education). Nov.-Dec. 6-7.
22
- Smith, J. O. et.al. (2001). Peer networking as a dynamic approach to supporting new faculty. Innovative Higher Education. 25(3). 2001. 197-207.
23
- Sweitzer, V. L. (2008). Networking to develop professional identity: A look at the first semester experience of doctoral students in business. New Directions for Teaching and Learning. 113. 43-56.
24
- Wright, K. S. (1992). From The Odyssey to the University: What is this thing called mentoring? ACA Bulletin. 79. 45-53.
25
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل پیش بینی کنندگی رضایتمندی دانشجویان مهندسی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل
پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل پیش بینی کنندگی رضایتمندی دانشجویان مهندسی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل با روش تحلیل عامل انجام شد. این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1393-94 برای دانشجویان مهندسی دانشگاه اهر انجام شده است. در ابتدا پرسشنامه مطالعه عوامل رضایتمندی از آموزش معادلات دیفرانسیل طراحی شد. سپس با روش نمونه گیری خوشهای تعداد 316 دانشجو به پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاد از روشهای آزمون– باز آزمون و آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از روشهای روایی صوری، محتوا و سازه تعیین شد. تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و تحلیل عامل تأییدی با استفاده از نرم افزار AMOS نسخه 22 انجام و مدل مناسب ارائه شد. تحلیل عامل اکتشافی پرسشنامه، به استخراج هشت عامل (مدلسازی، تدریس، مفید بودن، هدفمند بودن، ارزشیابی، کارگروهی، تعامل و امکانات) انجامید. نتایج تحلیل عامل تأییدی و قویترین مدل تدوین شده نشان داد که مدل هشت عاملی برای پیشگیری از نارضایتی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل برازش مناسب دارد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه 27 گویهایدر رابطه با عوامل پیش بینی کنندگی رضایتمندی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل، دارای روایی و پایایی مناسب بوده و مدل ارائه شده میتواند در طراحی برنامههای آموزشی قابل استفاده باشد.
https://www.icsajournal.ir/article_15687_f07bc5556e07c5a203ceeed72ba750cf.pdf
2015-06-22
159
192
رضایتمندی
کیفیت
معادلات دیفرانسیل
تحلیل عامل
یونس
کریمیفردینپور
1
. دانشکده ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
AUTHOR
- آراسته، ح و محمودیراد، م. (1382). آموزش اثربخش: رویکردی بر اساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، کومش، ویژه نامه آموزش پزشکی.
1
- امین بیدختی، ع و جعفری، س. (1393). تأثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت تحصیلی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، دوره 2، شماره 3، صص 107-138.
2
- بازرگان، ع. (1388). ظرفیت سازی برای تضمین کیفیت آموزش مهندسی در ایران: ضرورت ملی وفرصت سازی برای عرضه آموزش مهندسی فراملی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران.
3
- جهانشاهی، م. (1387). بررسی اصول و مبانی مدلسازی ریاضی مسائل خوش طرح فیزیک و مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 10، شماره 39، صص 19-36.
4
- داورزنی، م و رازقندی، ف. (1389). رضایتمندی دانشجویان از حوزهی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در نیمسال دوم سال تحصیلی 86- 87، فصلنامه کمیتـه تحقیقـات دانشـجویی دانشـگاه علـوم پزشـکی و خـدمات بهداشتی درمانی سبزوار، دوره 15، شماره 2، صص 10-15.
5
- رفیع پور، ا. (1393). مدلسازی و کاربردها: گزارش یک پژوهش. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. دوره 2، شماره 3، صص 93-116.
6
- زین آبادی، ح و کیامنش، ع. (1384). ارزیابی درونی کیفیت گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه تربیت معلم تهران به منظور پیشنهاد الگویی جهت بهبود کیفیت و حرکت در جهت اعتبار بخشی گروههای مشاوره و راهنمایی کشور. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره).
7
- فتحی واجارگاه، ک و شفیعی، ن. (1386). ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان). مطالعات برنامه درسی، دوره 2. شماره 5. صص 1-26.
8
- فراستخواه م. (1389). بررسی الگوی تعاملات آموزش عالی و دانشگاه با سایر نظامهای تولید و خدمات، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، دوره 16، صص 45-64.
9
- فربد، ا. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری در داده های پرسشنامه ای به کمک.AMOS 22 مهرگان قلم و واژگان.
10
- کریمیفردینپور، ی و گویا ز. (1392). دور نمای نوآوری آموزش ریاضی با تاکید بر رفع نیازهای آموزش مهندسی. پنجمین همایش ملی آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
11
- کریمیفردینپور، ی. (1393). معرفی چارچوبی برای شناسایی و تحلیل خطای دانشجویان مهندسی در حل معادلات دیفرانسیل: مدل تحلیل خطای بافت. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 16، شماره 63، صص 111-133.
12
- معماریان، ح. (1382). تضمین کیفیت آموزش مهندسی معدن در ایران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. دوره 5، شماره 19، صص 15-48.
13
- معماریان، ح. (1390). کاستیهای برنامههای آموزش مهندسی ایران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. دوره 13، شماره 51، پاییز 1390، صص 53-74.
14
- میرکمالی، س. (1383). رهبری مدیریت دانشگاهی، اولین همایش راهکارهای ارتقای کیفی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح، تهران.
15
- یعقوبی، م و مطهرینژاد، ح. (1390). ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی ایران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 13، شماره 51، صص 31-51.
16
- Allen, M., et al., Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: A meta-analysis. The American Journal of Distance Education, 2002. 16(2): p. 83-97.
17
- Arslan, S., Traditional instruction of differential equations and conceptual learning. Teaching Mathematics and its Applications, 2010. 29(2): p. 94-107.
18
- Astin, A.W., Assessment for excellence: The philosophy and practice of assessment and evaluation in higher education. 2012: Rowman & Littlefield Publishers.
19
- Athanassopoulos, A., S. Gounaris, and V. Stathakopoulos, Behavioural responses to customer satisfaction: an empirical study. European Journal of Marketing, 2001. 35(5/6): p. 687-707.
20
- Bahmaei, F., Mathematical modelling in university, advantages and challenges. Journal of Mathematical Modelling and Application, 2013. 1(7): p. 34-49.
21
- Barrett, P., Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual differences, 2007. 42(5): p. 815-824.
22
- Benjamin, M. and A.E. Hollings, Toward a theory of student satisfaction: An exploratory study of the" quality of student life.". Journal of College Student Development, 1995.
23
- Bentler, P.M. and C.-P. Chou, Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research, 1987. 16(1): p. 78-117.
24
- Bentler, P.M. and D.G. Bonett, Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological bulletin, 1980. 88(3): p. 588.
25
- Blum, W., et al., Modelling and applications in mathematics education. 2007: Springer New York.
26
- Bolliger, D. and T. Martindale, Student Satisfaction in an Online Master's Degree Program in Instructional Technology. 2001.
27
- Boyce, W.E., R.C. DiPrima, and C.W. Haines, Elementary differential equations and boundary value problems. Vol. 9. 1992: Wiley New York.
28
- Bray, E., K. Aoki, and L. Dlugosh, Predictors of learning satisfaction in Japanese online distance learners. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 2008. 9(3).
29
- Chen, S.C., S.J. Yang, and C.C. Hsiao, Exploring student perceptions, learning outcome and gender differences in a flipped mathematics course. British Journal of Educational Technology, 2015.
30
- Christen, M., G. Iyer, and D. Soberman, Job satisfaction, job performance, and effort: A reexamination using agency theory. Journal of Marketing, 2006. 70(1): p. 137-150.
31
- Chua, C. Perception of quality in higher education. in Proceedings of the Australian universities quality forum. 2004. AUQA Occasional Publication Melbourne.
32
- Crandall, P.G., et al., A Comparison of the Degree of Student Satisfaction using a Simulation or a Traditional Wet Lab to Teach Physical Properties of Ice. Journal of Food Science Education, 2015. 14(1): p. 24-29.
33
- Damirchili, F. and M. Tajari, Explaining Internal Factors Effective on Educational Quality Improvement Based on Views of Students from Zanjan Azad Universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2011. 30: p. 363-366.
34
- DeBourgh, G.A., Technology Is the Tool, Teaching Is the Task: Student Satisfaction in Distance Learning. 1999.
35
- DeShields Jr, O.W., A. Kara, and E. Kaynak, Determinants of business student satisfaction and retention in higher education: applying Herzberg's two-factor theory. International journal of educational management, 2005. 19(2): p. 128-139.
36
- Doerr, H.M., J.B. Ärlebäck, and A. Costello Staniec, Design and effectiveness of modeling‐based mathematics in a summer bridge program. Journal of Engineering Education, 2014. 103(1): p. 92-114.
37
- Elliott, K.M. and D. Shin, Student satisfaction: An alternative approach to assessing this important concept. Journal of Higher Education Policy and Management, 2002. 24(2): p. 197-209.
38
- Enders, C.K. and D. Tofighi, The impact of misspecifying class-specific residual variances in growth mixture models. Structural Equation Modeling, 2008. 15(1): p. 75-95.
39
- Gatabi, A.R., K. Stacey, and Z. Gooya, Investigating grade nine textbook problems for characteristics related to mathematical literacy. Mathematics Education Research Journal, 2012. 24(4): p. 403-421.
40
- Goold, E., The role of mathematics in engineering practice and in the formation of engineers. 2012, National University of Ireland Maynooth.
41
- Harvey, L., et al., Student Satisfaction Manual (Buckingham, Society for Research into Higher Education/Open University Press). 1997.
42
- Hayduk, L., et al., Testing! testing! one, two, three–Testing the theory in structural equation models! Personality and Individual Differences, 2007. 42(5): p. 841-850.
43
- Helgesen, Ø. and E. Nesset, What accounts for students' loyalty? Some field study evidence. International Journal of Educational Management, 2007. 21(2): p. 126-143.
44
- Henderson, K., et al. Using e-assessment to promote engagement in engineering mathematics. 2015. IMA.
45
- Hu, L.t. and P.M. Bentler, Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 1999. 6(1): p. 1-55.
46
- Hu, L.-t. and P.M. Bentler, Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological methods, 1998. 3(4): p. 424.
47
- Johnson, M.D., et al., The evolution and future of national customer satisfaction index models. Journal of economic Psychology, 2001. 22(2): p. 217-245.
48
- Kenny, D.A. and D.B. McCoach, Effect of the number of variables on measures of fit in structural equation modeling. Structural equation modeling, 2003. 10(3): p. 333-351.
49
- Kenny, D.A., B. Kaniskan, and D.B. McCoach, The performance of RMSEA in models with small degrees of freedom. Sociological Methods & Research, 2014: p. 0049124114543236.
50
- Khiat, H., A Grounded Theory Approach: Conceptions of Understanding in Engineering Mathematics Learning. Qualitative Report, 2010. 15(6): p. 1459-1488.
51
- MacCallum, R.C., M.W. Browne, and H.M. Sugawara, Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological methods, 1996. 1(2): p. 130.
52
- O'Boyle Jr, E.H. and L.J. Williams, Decomposing model fit: Measurement vs. theory in organizational research using latent variables. Journal of Applied Psychology, 2011. 96(1): p. 1.
53
- Oliver, R.L., Processing of the satisfaction response in consumption: a suggested framework and research propositions. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 1989. 2(1): p. 1-16.
54
- Reinhart, J. and P. Schneider, Student satisfaction, self-efficacy, and the perception of the two-way audio/video distance learning environment: A preliminary examination. Quarterly Review of Distance Education, 2001. 2(4): p. 357-365.
55
- Satorra, A. and W.E. Saris, Power of the likelihood ratio test in covariance structure analysis. Psychometrika, 1985. 50(1): p. 83-90.
56
- Sebastianelli, R., C. Swift, and N. Tamimi, Factors Affecting Perceived Learning, Satisfaction, and Quality in the Online MBA: A Structural Equation Modeling Approach. Journal of Education for Business, 2015(ahead-of-print): p. 1-10.
57
- Tanaka, J.S., " How big is big enough?": Sample size and goodness of fit in structural equation models with latent variables. Child development, 1987: p. 134-146.
58
- Tofighi, D. and C.K. Enders, Identifying the correct number of classes in growth mixture models. Advances in latent variable mixture models, 2008(Information Age Publishing, Inc): p. 317-341.
59
- Tsui, A.S., S.S. Nifadkar, and A.Y. Ou, Cross-national, cross-cultural organizational behavior research: Advances, gaps, and recommendations. Journal of management, 2007. 33(3): p. 426-478.
60
- Twigg, C.A., Quality assurance for whom. Providers and Consumers in Today’s Distributed Learning Environment. The Pew Learning and Technology Program, Rensselaer Polytechnic Institute, 2001.
61
- Walker, A. and B.E. Shelton, Problem-based educational games: Connections, prescriptions, and assessment. Journal of Interactive Learning Research, 2008. 19(4): p. 663.
62
- Willem, A., M. Buelens, and I. De Jonghe, Impact of organizational structure on nurses’ job satisfaction: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 2007. 44(6): p. 1011-1020.
63
- ogy, 34(2),
64