انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
ارائه الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی
7
39
FA
عادل
حلاج دهقانی
عضو هیت علمی
halajadel@gmail.com
کوروش
فتحی واجارگاه
استاد دانشگاه شهید بهشتی
kouroshfathi@hotmail.com
علی اکبر
خسروی
دانشیارمطالعات برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
khosraviedu@gmail.com
کامبیز
پوشنه
استادیارمطالعات برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
poushaneh@hotmail.com
این پژوهش با هدف،طراحی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شدکه از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش پژوهش،بصورت کیفی و از روش گراند تئوری وتحلیل مضمون استفاده شد.جامعه آماری پژوهش، از اعضای هیئت علمی ، متخصصان آموزش عالی، مدیران ارشد، دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران روابط بین الملل ستادی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب گردید. در بخش نمونه گیری که بصورت هدفمند انجام پذیرفت، نمونه پژوهش اسناد بیش از 50پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و آراء صاحبنظران بررسی شد.همچنین در بخش مطالعات میدانی با 12 نفر از متخصصان صاحب نظر در این حوزه مصاحبه عمیق بعمل آمد.در مرحله جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند مبتنی بر تئوری داده بنیادو تحلیل مضمون اسناد بصورت مطالعه موجی شکل انجام گردید.روش تحلیل اطلاعات از طریق کدگذاری باز،محوری،انتخابی انجام شد.دربررسی های الگوی جذب دانشجویان خارجی، که شامل هفت متغیر، بود نتایج به شرح زیر حاصل شد.<br /> .در تبیین دیدگاه های موافق و مخالف به ترتیب،توسعه کمی و کیفی دانشگاه،اصلاح کارکردهای دانشگاهی،بین المللی سازی دانشگاهی،افزایش اعتبارات و منابع مالی دانشگاهی وفرهنگ سازی مشکلات مربوط به جهانی شدن، منحصر شدن جذب دانشجویان در جهت منافع اقتصادی(سرمایه داری آکادمیک) و ارجحیت اهداف سیاسی به اهداف آموزشی حاصل شد. در تبیین عوامل موثر بر جذب دانشجویان خارجی ساختارها، نیروی انسانی،اهداف، برنامه ها و سیاست ها، تکنولوژی، موقعیت دیپلماتیک و بازاریابی آموزشی ، در تبیین راهبرد های های جذب ، برنامه های حمایتی،عملکرد نمادین وعملکرد تنظیمی ، در تبیین رشته های مورد پذیرش دارای مزیت نسبی دانشجویان خارجی، زمینه ها،رفتارها وساختارها ،در تبیین تسهیل روند جذب دانشجویان خارجی، مزیت رقابتی، استعداد دانشگاه وآمایش سرزمین ودر نهایت در تبیین موانع جذب دانشجویان خارجی، موانع تکنولوژیکی، موانع فرهنگی، موانع پداگوژیکی، موانع سیاسی و موانع اقتصادی موثر بوده اند.
بین المللی سازی,آموزش عالی,جذب دانشجویان خارجی,دانشگاه آزاد اسلامی
https://www.icsajournal.ir/article_106264.html
https://www.icsajournal.ir/article_106264_eb266974371186a32b7e34de66e2c6bb.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
واکاوی انسانشناسانه مفهوم تدریس موءثر از منظر فرهنگ رشتهای
41
55
FA
سعید
صفائی موحد
0000-0003-1417-8136
دانشگاه تهران
s_s_movahed@yahoo.com
محمد
حاجی زاد
گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا،
hajizad@iauneka.ac.ir
این پژوهش با مفروض انگاشتن تفاوتهای فرهنگی بین رشتههای دانشگاهی، سعی دارد تا شاخصهای تدریس موءثر را با رویکردی انسانشناسانه از منظر دانشجویان رشتههای مختلف بررسی نماید. بدین منظور براساس تقسیمبندی تونی بچر از دیسیپلینها به دو دسته شهری و روستائی، 14 دانشجوی رشته فلسفه، مطالعات فرهنگی، تاریخ، علوم اجتماعی و روانشناسی عمومی (به عنوان نماینده دیسیپلینهای روستائی) و 9 دانشجوی رشته مهندسی مکانیک، مهندسی نفت و مهندسی عمران (به عنوان نماینده دیسیپلین های شهری) به عنوان اطلاعرسان در این پژوهش مشارکت نمودند. نمونهگیری در این پژوهش بصورت هدفمند و با بکارگیری راهبرد نمونهگیری ملاک محور و گلوله برفی صورت گرفت. راهبرد پژوهش در مطالعه حاضر مردم نگاری آموزشی با طرح تفسیری میباشد. همچنین داده های پژوهش در چارچوب راهبرد 6 سطحی پیتر وودز تا سطح دوم (یعنی طبقهبندی و مقولهبندی) تحلیل شده و با بکارگیری دو راهبرد بازبینی اعضاء و تحلیل همگنان مورد اعتباربخشی قرار گرفتند. راهبرد جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر نیز مصاحبههای نیمه ساختار یافته و غیر رسمی بوده و بازنمائی نتایج پژوهش به شیوة مضمونی صورت گرفته است. بر مبنای یافتههای پژوهش، تدریس موثر در دیسیپلینهای روستائی با شاخصهایی چون تمرکز بر منابع کلاسیک، انسان محوری، نزدیکی به زبان عوام و تاءکید بر فهم ارزشگذاری می شود. این در حالی است که تدریس موثر در دیسیپلینهای شهری با ویژگیهایی چون روزآمدی، محتوی محوری، تاکید بر زبان تخصصی، و تاکید بر کاربردپذیری ارزشگذاری میشود.
تدریس موءثر,فرهنگ رشتهای,مردم نگاری آموزشی,آموزش عالی
https://www.icsajournal.ir/article_106265.html
https://www.icsajournal.ir/article_106265_7f7a7480d013820ccfaf045b70f3a263.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
تاملی بر فهم برنامه درسی و پداگوژی از نگاه مدرسان : مطالعه موردی دپارتمان برنامه درسی و پداگوژی دانشگاه بریتیش کلمبیا
57
84
FA
زهره
عباباف
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
z_ababaf@yahoo.com
ویلیام
پاینار
استاد برجسته دپارتمان برنامه درسی و پداگوژی دانشگاه بریتیش کلمبیا- ونکوور- کانادا
william.pinar@ubc.ca
این مقاله با هدف واکاوی و توصیف فهم برنامه درسی مدرس برای تدریس در کلاس درس و نگاه پداگوژی مبتنی بر تجربه زیسته مدرسان دپارتمان برنامه درسی و پداگوژی دانشگاه بریتیش کلمبیا تدوین شده است. داده ها بر اساس یک طرح پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی کمک کننده با رویکرد پدیدارشناختی و به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته باز پاسخ جمع آوری شده اند و در تکمیل از شیوه مشاهده کلاس درس استفاده شد. تحلیل داده ها بر مبنای استقرای تحلیلی انجام گرفت. مشارکت کنندگان در این پژوهش از میان اعضای هیات علمی دپارتمان برنامه درسی و پداگوژی به شیوه هدف مند بر اساس سه ملاک رتبه استادی، تجربه تدریس و حوزه فعالیت به تعداد هفت مدرس در حوزه های نظریه پردازی برنامه درسی، برنامه درسی تربیت معلم، برنامه درسی و دانش پژوهی تربیت معلم، آموزش علوم، آموزش هنر، آموزش مطالعات اجتماعی، و آموزش عالی انتخاب شدند. یافته ها پانزده مولفه در زمینه فهم برنامه درسی و چهارده مولفه در زمینه نگاه پداگوژی را نمایان ساختند. با تامل بر یافته ها این معنا استنباط شد که فهم برنامه درسی و نگاه پداگوژی مدرسان متاثر از دو نوع پارادایم است. پارادایمی که برنامه درسی به عنوان طرح ناتمام و گفتمان پیچیده فهمیده می شود. این فهم از برنامه درسی با پداگوژی تحول درونی به کمک توسعه دید نظری، انتقادی و معنوی دنبال می شود. دیگری، برنامه درسی به عنوان طرح مدون مساله محور فهمیده می شود که از پداگوژی ساخت و فهم دانش به کمک توسعه دید انتقادی، چند صدایی و اندیشه ورزی استفاده می کند.
برنامه درسی آموزش عالی,برنامه درسی تحولی,برنامه درسی زیسته,برنامه درسی مساله محور,پداگوژی تحولی,پداگوژی ساخت دانش
https://www.icsajournal.ir/article_99217.html
https://www.icsajournal.ir/article_99217_2b872c1a6d3572ca96040cf8090a060a.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
مدل همرسانی اتوبیوگرافی معلمان در شبکههای اجتماعی مجازی
85
107
FA
طهماسب
کاوسی
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
tahmasb.kavousi@gmail.com
عفت
عباسی
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
effatabbasi@gmail.com
محمد
عطاران
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
attaran_m@yahoo.com
علی
حسینی خواه
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
h.ali.tmu@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل همرسانی تجربه زیسته معلمان در قالب اتوبیوگرافی با استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بود. این مطالعه با استفاده از روش پژوهش "نظریه زمینه ای" انجام شد. داده های مورد نیاز بواسطه یادداشت های میدانی دریافت شده از اجتماع گفتمانی معلمان جمع آوری شد. تحلیل داده ها طی فرایند مقایسه و پالایش مداوم آنها به شیوه استراوس و کوربین (1998) و کدگذاری های باز، محوری و انتخابی انجام شد. مجموعه داده های جمع آوری شده در قالب 116 نکته و مضمون کلیدی، 42 مفهوم و 20 مقوله سازماندهی شدند. نتایج نشان می دهند با به خدمت گرفتن مدل همرسانی اتوبیوگرافی معلمان در شبکه های اجتماعی مجازی، دانش عملی و شخصی معلمان به اشتراک گذاشته می شود و نتایجی مانند: بیان آزاد حقیقت درون، رویش اندیشه، فراخ اندیشی، پرورش همکاری، و باز سازی تجارب را در پی خواهد داشت.
همرسانی,اتوبیوگرافی,معلمان,شبکه های اجتماعی مجازی,نظریه زمینه ای
https://www.icsajournal.ir/article_106266.html
https://www.icsajournal.ir/article_106266_a8e79a5728264524cb2623819272927a.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
بررسی چالشهای درس زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی و راهکارهای بهبود آن
109
137
FA
سمیه
محمدزاده
دانشجو/ دانشگاه اصفهان
s.mohammadzade@edu.ui.ac.ir
محمد جواد
لیاقتدار
دانشگاه اصفهان
javad@edu.ui.ac.ir
احمد
معین زاده
هیئت علمی/ دانشگاه اصفهان
moin@fgn.ui.ac.ir
احمد
عابدی
هیئت علمی/ دانشگاه اصفهان
a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفی چالشهای برنامه درسی درس زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی و راهکارهای بهبود این چالشها بود. به این منظور، مصاحبهای نیمه ساختارمند با 16 استاد مدرس زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی و 19 دانشجوی تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در رشتههای علوم تربیتی از چهار دانشگاه ایران (دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز) انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی فرم مصاحبه توسط پنج نفر از متخصصان زبان تخصصی و رشتههای علوم تربیتی تایید گردید. پایایی نتایج مصاحبه با استفاده از مسیر ممیزی به دست آمد به طوریکه زیربنای تئوریک، فرایند جمع آوری داده ها و فرایند تحلیل مصاحبه تایید و قابلیت اطمینان مطالعه حاصل گردید. یافتهها نشان داد که عمده چالش های برنامه درسی زبان تخصصی مربوط به عدم تحقق مهارتهای اساسی زبان در هدفها، گزینش و ارائه محتوا و نحوه ارزشیابی است. راهکار پیشنهادی پاسخگویان، تاکید بر تحقق مهارتهای اساسی زبان در هدف های درس زبان تخصصی و هماهنگ سازی هدف ها با گزینش و ارائه محتوا و نحوه ارزشیابی بود. امید است که تحقق این رویه بتواند قابلیتهای پژوهشی و بالتبع توانمندیهای آموزشی دانشجویان را ارتقا بخشد و دستیابی به پیشرفتهای علمی را تسهیل نماید.
برنامه درسی,چالش ها,راهکارها. زبان تخصصی
https://www.icsajournal.ir/article_99215.html
https://www.icsajournal.ir/article_99215_06859f6e9c379fc9b2c83574899d2f94.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
تبیین عناصر برنامه درسی جهان وطنی در آموزش
139
159
FA
محمد
محمودی بورنگ
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند
m.mahmoodi@birjand.ac.ir
محسن
آیتی
0000-0001-5864-5846
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
mayati@birjand.ac.ir
محمد
اکبری بورنگ
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
akbaryborng2003@birjand.ac.ir
امروزه وجود فرهنگ های مختلف درون جوامع و ارتباطات بین جوامع لزوم توجه به برنامه درسی جهان وطنی را افزایش داده است. برنامه درسی جهان وطنی از ارتباط بین فرهنگی جوامع، آشنایی و احترام به سایر فرهنگ ها در عین اعتقاد به ریشه های فرهنگ خودی حمایت میکند. هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی منابع در جهت تعیین عناصر برنامه درسی میلر در برنامه جهان وطنی بود. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا کیفی و مبتنی بر تحلیل - استنتاجی بود. بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحب نظران جهانوطنی استفاده شد. در مرحله بعد دادههای گردآوری شده مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و با توضیح مفاهیم و بررسی شرطهای لازم به تحلیل مفاهیم و استنباط سؤالات پژوهش پرداخته است. و در انتها مشخص شد که، برنامه درسی جهان وطنی در قسمت اهداف بر ایجاد روحیه همبستگی جمعی بین المللی و فرهنگی؛ روش یاددهی-یادگیری بر مباحثه گروهی، تعاملی و حل مسئله؛ محیط صمیمی، ارتباط گرا و فناورانه؛ دانش آموز را عنصری پویا، تحلیل گر و منتقد می داند؛ هم چنین بر معلم، تسهیل گر و بروز و در زمینه ارزشیابی به رویکردهای خودسنجی، دگرسنجی، استفاده از چک لیست، و آزمون مداد و کاغذی تاکید دارد.
جهان وطنی,عناصر برنامه درسی,آموزش,میلر
https://www.icsajournal.ir/article_99214.html
https://www.icsajournal.ir/article_99214_ef8906075d60591004faf99a1d4a1728.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد گردشگری گرایش برنامهریزی توسعه از دیدگاه ذینفعان
161
185
FA
محسن
حاجی تبار فیروزجایی
علوم تربیتی- دانشگاه مازندران
hajitabar62@gmail.com
رضا
میرعرب رضی
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
reza.mirarab@gmail.com
حمید رضا
رنجبر
دانش آموخته کارشناسی ارشد
majidaghajani41@yahoo.com
محمد حسن
زال
عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه مازندران
m.dibaei1359@gmail.com
هدف از این پژوهش، ارزیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامه درسی کارشناسی ارشد گردشگری گرایش برنامهریزی توسعه از دیدگاه ذینفعان میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل اعضای هیأتعلمی، دانشجویان کارشناسیارشد و دانشآموختگان (مدیران) میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از اعضای هیأت علمی، 50 نفر از دانشآموختگان و 50 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه محققساخته استادان، دانشجویان و دانشآموختگان استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاد شد. و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، پایایی پرسشنامه اعضای هیات علمی 82/0، دانشجویان 80/0 و دانشآموختگان 79/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تی تک نمونه، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان دادکه از نظر دانشجویان میزان مطلوبیت عنصر منطق و مواد در سطح پایین، عنصر فعالیتهای یادگیری و زمان در سطح بالا و مطلوبیت سایر عناصر در سطح متوسط میباشد.
ارزیابی,کیفیت برنامه درسی,ذینفعان,رشته گردشگری گرایش برنامهریزی توسعه
https://www.icsajournal.ir/article_99216.html
https://www.icsajournal.ir/article_99216_df81bf0893638983837ed049cdff3d26.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
واکاوی شایستگیهای کارآفرینانه در برنامه درسی رشته علوم تربیتی: یک مطالعه سنتزپژوهی
187
206
FA
داود
باوفا
گروه آموزشی علوم تربیتی و مشاوره- دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی-دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران
d_bavafa@yahoo.com
مرضیه
دهقانی
0000-0001-5328-2732
عضو هیات علمی گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران-
dehghani_m33@ut.ac.ir
محمد
جوادی پور
0000-0002-2605-5312
دانشیار دانشگاه تهران
javadipour@ut.ac.ir
رضا
محمدکاظمی
0000000254427857
گروه آموزشی کسب و کار-دانشکده کارآفرینی- دانشگاه تهران
r_mkazemi@ut.ac.ir
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها و رشته علوم تربیتی یکی از علل توجه همگان به بحث کارآفرینی است. برای تربیت دانشجویانی کارآفرین، بایستی شایستگیهای کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. هدف از مطالعه حاضر، دستیابی به مهمترین شایستگیهای کارآفرینی و بررسی آنها در برنامه درسی رشته علوم تربیتی بودهاست. شایستگیهای کارآفرینی با روش سنترپژوهی از متن مطالعات استخراج شده و پس از بررسی روایی محتوایی آنها، در برنامه درسی رشته علوم تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. شایستگیهای کارآفرینی به چهار دسته خصوصیات فردی و زمینهای، دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی شد. بررسی برنامه درسی علوم تربیتی نشان داد، آموزش کارآفرینی به عنوان یک درس تخصصی فقط برای یکی از زمینههای این رشته لحاظ شده و در سایر دروس نیز توجه به شایستگیهای کارآفرینی کم یا بسیار کم بودهاست. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر پیشنهاد میشود، برنامهریزان درسی، آموزش کارآفرینی را برای همه دانشجویان رشته علوم تربیتی ارائه دهند. همچنین پیشنهاد میشود، شایستگیهای کارآفرینی در تدوین سایر دروس این رشته نیز مدنظر باشد.
برنامه درسی,شایستگیهای کارآفرینانه,علوم تربیتی
https://www.icsajournal.ir/article_99219.html
https://www.icsajournal.ir/article_99219_cfe410a45afd5ac1fdca666d3727ea12.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
نوع شناسی ذهنیت اساتید از الزامات برنامه درسی مبتنی بر پیامد در آموزش عالی (کاربرد روش کیو)
207
236
FA
محبوبه
شاه جوان
گروه علوم تربیتی . واحد تربت حیدریه . دانشگاه آزاد اسلامی . تربت حیدریه . ایران .
m_shahjavan@yahoo.com
حسین
مومنی مهموئی
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
momenimahmouei@yahoo.com
واحد تحلیل اساتید دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی96-97 بودند که ابتدا بر اساس روش شناسی کیو جهت تشکیل مجموعه کیو نمونهای شامل 11 نفر از آنها بر اساس شیوه نمونه گیری هدفمند تا سرحد اشباع نظری دادهها جهت مصاحبه انتخاب شدند که بیش از 100 گزاره به دست آمد که با توجه به حذف موارد تکراری و هم پوش، در نهایت 48 گزاره تأیید شد، سپس بر اساس شیوه هدفمند 14 نفر از اساتید جهت بررسی کمی دادهها انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از نمودار در یک توزیع رتبه بندی نرمال از خیلی موافقم(5+) تا خیلی مخالفم(5-) برای 48 عبارت استفاده شد. جهت بررسی روایی از شیوه محتوایی و جهت بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادهها باتوجه به یافتههای بدست آمده از مرحله کیفی، در مرحله کمی عبارات مورد نظر توسط مشارکت کنندگان ارزش گذاری شد و سپس دادهها با روش آماری تحلیل عاملی کیو با استفاده از نرم افزار آماریSPSS20 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اساتید الزامات تحقق برنامههای درسی مبتنی بر پیامد در آموزش عالی را شامل 12 مولفه اصلی میدانند که در سه محور یادگیری اثربخش، پرورش مهارتهای فردی و آموزش اثربخش طبقه بندی شد
آموزش عالی,برنامه درسی مبتنی بر پیامد,روش کیو
https://www.icsajournal.ir/article_99218.html
https://www.icsajournal.ir/article_99218_cec9c2c88867534411d5cc2fb748eda2.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
تجارب زیسته دانشجویان از مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه
237
264
FA
رضا
اقدام پور
&rlm;دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران
reza.e1359@yahoo.com
نرگس
کشتی ارای
گروه علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران
keshtiaray@gmail.com
رضا
اسماعیلی
گروه مدیریت و برنامه ریزی امورفرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان، ایران.
r.esmaeili@khuisf.acc.ir
در این پژوهش تلاش شد تا تجارب زیسته دانشجویان از مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش به روش کیفی و با استفاده از سنت پژوهشی پدیدارشناسی انجام شده است. حوزه پژوهش دانشجویان مؤسسات آموزش عالی بودند که پس از شناسایی و تحلیل داده های دریافتی در نهایت13 نفر از دانشجویان عضو در تشکل ها و انجمن های دانشجویی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور و معیار اشباع نظری انتخاب شدند و مصاحبه با آن ها صورت گرفت. داده های بدست آمده با استفاده از روش کدگذاری موضوعی مورد تحلیل قرار گرفت و یافته ها در قالب کدهای باز، محوری و جایگزینی سازماندهی شد. یافته های حاصل از تجارب زیسته دانشجویان در قالب هفت مقوله اصلی (فضای حاکم بر آموزش عالی ،اصول حاکم بر آموزش عالی ،عوامل زمینه ساز مسئولیت پذیری ،درک همدلانه،نقش پذیری و مشارکت ،ارزش مداری و ساختار اجتماعی دانشگاه )و 71 مقوله فرعی دسته بندی گردید و در نهایت یافته های متناسب با هر مقوله اصلی در قالب مدل کلی و نمودار ارائه شده است.
مسئولیت پذیری اجتماعی,تجارب دانشجویان,دانشگاه
https://www.icsajournal.ir/article_99706.html
https://www.icsajournal.ir/article_99706_85c87b0c35f764d410b095fd5de752e2.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
کاوش تجربه کمال گرایانه دانشجویان دکتری از برنامه های درسی آموخته شده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز: یک مطالعه پدیدارشناسانه
265
287
FA
مهدی
محمدی
0000-0002-0121-5092
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
m48r52@gmail.com
رامین
عزیزی
دانشآموختهی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
its.ramin.azizi@outlook.com
هدف از انجام این پژوهش، کشف تجارب کمالگرایانه دانشجویان دکتری دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز از برنامههای درسی آموختهشده این دانشکده بود. طرح پژوهشی در این مطالعه از نوع کیفی و روش مورد استفاده از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان بالقوه این پژوهش، دانشجویان دکتری رشتههای مختلف دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند با تکنیک معیار، تعداد 36 نفر از آن ها انتخاب گردید. روش گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته وارائه پرسشنامه های بازپاسخ بارویکرد بافت نگارانه بود. پساز دستهبندی، کدگذاری دادهها و تحلیل مضامین صورت گرفت. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود پیامدهای حاصل از تجارب کمالگرایی این دانشجویان در چهار مضمون سازماندهنده سطح اول تقسیمبندی شدند که شامل اهداف خودمدار، اهداف دگرمدار، اهداف جامعهمدار و کمالگرایی منفی است. اهداف خودمدار، دگرمدار و جامعهمدار هریک دارای چهار مضمون سازماندهنده سطح دوم شامل اهداف علمی، تحصیلی، شخصیتی-اخلاقی و حرفهای تقسیم شدند. همچنین کمالگرایی منفی خود دارای دو مضمون سازماندهنده سطح دوم با عناوین موانع شخصی عدم تحقق کمال و موانع تحصیلی عدم تحقق کمال تقسمبندی شدند. نتایج این پژوهش نشانداد که پیامدهای حاصل از تجارب کمال دانشجویان، بهطورکلی به پنج پیامد علمی، تحصیلی، حرفهای، شخصیتی/ اخلاقی و پیامدهای منفی تقسیمبندی شدند.
کمال,کمال گرایی,برنامه درسی اجراشده,دستاوردهای تحصیلی
https://www.icsajournal.ir/article_99447.html
https://www.icsajournal.ir/article_99447_ccc2fe9cd2fac97fdd7fbaa4f4197617.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
10
20
2020
02
20
واکاوی نیازهای آغازخدمت نومعلمان آموزش ابتدایی: چالش های ناهمساز
289
308
FA
منصوره
ایران نژاد
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی
man.irannejad@gmail.com
مجید
علی عسگری
0000-0001-87609756
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
aliasgari2002@yahoo.com
نعمت الله
موسی پور
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فرهنگیان
n_mosapour@yahoo.com
زهرا
نیکنام
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
z_niknamm@yahoo.com
در این مقاله، «چالشهای آغازخدمت نومعلمان» در محیط مدرسه، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق نظریه مبنایی صورت گرفته و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است. اطلاعرسان کلیدی، 22 نومعلم دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان با یک و دو سال سابقه خدمت بودند. از منظر نومعلمان، چالشهای آغاز خدمت نومعلمان دوره اول ابتدایی در سه طبقه «چالشهای فردی»، « چالشهای حرفهای» و « چالشهای سازمانی» طبقهبندی میشوند. چالشهای فردی نومعلمان شامل تنش و اضطراب در اوایل خدمت، عدم حمایت و احساس انزوا، چگونگی سازگاری با همکاران؛ چالشهای حرفهای شامل مدیریت کلاس درس، تسلط بر محتوا و تدریس موثر، ارزیابی دانش آموزان، رفع نیازهای دانش آموزان، جلب اعتماد و سازگاری با والدین؛ و چالشهای سازمانی شامل آشنایی با مدرسه، آشنایی با رویه های مدرسه، منابع و جمعیت دانش آموزان است.
نیازهای آغازخدمت,نومعلمان,چالش ها,آموزش ابتدایی
https://www.icsajournal.ir/article_106269.html
https://www.icsajournal.ir/article_106269_f4d0684eaa7da805fb20b721de3c5a2f.pdf