انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
چالشهای موجود در تعیین کیفیت یادگیری زبان فرانسه در نظام آموزش عالی ایران
7
30
FA
مهری
بهرام بیگی
پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت
مدیر گروه مطالعات زبانی و گروه پژوهشی زبان فرانسه
m_bahram_beiguy@yahoo.com
این مقاله وضعیت موجود اساتید زبان فرانسه، دانشجویان، منابع درسی و تاثیر محیط آموزشی این رشته را در ایران می سنجد و قصد پاسخ به این سوال را دارد که تعیین کیفیت یادگیری زبان فرانسه در ایران با چه چالشهایی رو به روست؟ و آیا شرایط یادگیری این زبان در ایران مطلوب است یا خیر؟ و آیا عوامل آموزشی در تعامل مطلوب هستند یا خیر؟<br />در نتیجه با روش توصیفی پیمایشی در این تحقیق کمی-کیفی، با توجه به آمار سازمان سنجش در جذب دانشجو، پرسش از 50 دانشجوی دانشگاههای شهید بهشتی و علوم تحقیقات که 50 واحد درسی ر ا گذرانده اند ، فاکتورهایی چو ن منابع درسی، اساتید، انگیزه در یاد گیری متدهای آموزشی( به ویژه (reflets بررسی شدند. از 50 استاد در خصوص مشکلات آموزش زبان،آموزش ادبیات فرانسه وآموزش ترجمه پرسش شد. یافته های پژوهشی حاکی از این است که با چالش عدم شناخت دانشجو متناسب با منابع انسانی، منابع درسی و محیط آموزشی روبه رو هستیم و عوامل یادگیری(استاد، دانشجو، منبع درسی) با یکدیگر تعامل مناسب نداشته و این موضوع بر کیفیت یاد گیری تاثیر منفی دارد.
چالش,زبان فرانسه,کیفیت,یادگیری
https://www.icsajournal.ir/article_113928.html
https://www.icsajournal.ir/article_113928_7c7853f554437a47b75d75ed1c74b343.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
سنجش میزان سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن
31
67
FA
علیرضا
صادقی
دانشیار برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی
sadeghi.edu@gmail.com
فاطمه
هواس بیگی
پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه تربیت مدرس
beigi.f1982@gmail.com
هدف پژوهش حاضر سنجش سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه استادان دانشگاه علامه طباطبائی و تعداد آنها در دانشکده های مختلف برابر با 538 نفر است. برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شد. بعد از اجرای فرمول کوکران، تعداد کل نمونه در مجموع 224 نفر مشخص شد. پژوهشحاضر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای سنجش پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به این منظور 20 نفر از اعضای جامعه( استادان) را به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرار داده شد و با استفاده از نرم افزار spss میزان آلفای کرونباخ، (83/0) برآورد شد. پس از جمعآوری دادهها و با کمک نرمافزار SPSS اطلاعات طبقهبندیشده تنظیم، تلخیص و تحلیل شدند و با توجه به ماهیت تحقیق از روشهای آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی مانند آزمون تی تک نمونهای، آزمون مانوا ( تحلیل واریانس چندمتغیره)، آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد سواد چندفرهنگی استادان در بعد نگرش و مهارت و دانش چندفرهنگی در سطح مطلوبی قرار دارد. اولین و مهمترین پیشنهاد استادان برای ارتقاء سواد چندفرهنگی، در واقع احترام به فرهنگ های ایرانی بدون هرگونه سلسله مراتب است و آخرین پیشنهادی که از نظر استادان از درجه اهمیت کمتری برخوردار است، شنیده شدن صدای تمامی فرهنگ ها در برنامه درسی است.
سواد چندفرهنگی,دانش چندفرهنگی,نگرش چندفرهنگی,مهارت چندفرهنگی,اعضای هیئت علمی
https://www.icsajournal.ir/article_113341.html
https://www.icsajournal.ir/article_113341_928bae8151ae5577f2d720f901538a8a.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
روشهای مطلوب ارزشیابی کارورزی در رشتههای حقوق و روانشناسی در دانشگاه اصفهان
69
95
FA
زهرا
بابادی عکاشه
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
zakashe@yahoo.com
احمدرضا
نصر
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
arnasr@edu.ui.ac.ir
محمدرضا
نیلی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
m.nili.a@edu.ui.ac.ir
سید محمدصادق
طباطبایی
دانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان
tabatabaei@ase.ui.ac.ir
هدف تحقیق بررسی شیوههای مطلوب ارزشیابی کارورزی رشتههای حقوق و روانشناسی در مقطع کارشناسی است. پژوهش حاضر ترکیبی اکتشافی و تبیینی است. در بخش کیفی با 53 نفر از متخصصان، اعضای هیات علمی، شاغلین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حقوق و روانشناسی دانشگاه اصفهان که به شیوه تصادفی هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان ترم 5 و 7 و دانشآموختگان سالهای 1396-1393 رشتههای حقوق و روانشناسی در دانشگاه اصفهان که در مجموع 618 نفر بودند، به روش تصادفی طبقهای انتساب متناسب 264 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و پایایی پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 85% گزارش شد. در این پژوهش از روش مقولهبندی برای تحلیل کیفی و آزمونهای آمار استنباطی؛ کولموگراف – اسمیرینف، t تک نمونهای، t دو نمونه مستقل، فریدمن و تحلیل واریانس چند عاملی برای تحلیل کمی استفاده شده است. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد برای ارزشیابی کارورزی در رشته حقوق، بیشترین اولویت مربوط به بررسی عملکرد دانشجو در موقعیتهای شبیهسازی شده و در رشته روانشناسی، بررسی توان عملی و تشخیصی دانشجو نسبت به مشکلات مراجعین میباشد. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر ارزشیابی توسط استاد از طریق بررسی عملکرد دانشجویان رشته حقوق؛ بررسی نمونه کار در موقعیتهای عینی و ارائه گزارش مکتوب توسط دانشجویان رشته روانشناسی تأکید داشتند.
ارزشیابی,حقوق,روانشناسی,کارورزی,کارشناسی
https://www.icsajournal.ir/article_113672.html
https://www.icsajournal.ir/article_113672_d3a19e3a935e88e5a61d890b6514dbbd.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
بازنگری و ارائه برنامه درسی پیشنهادی رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی ارشد (مورد مطالعه: گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی)
97
138
FA
فاطمه
نصراللهی نیا
0000-0002-0341-0617
گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
fatemehnasrollahinia@gmail.com
جمیله
علم الهدی
گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید بهشتی
alamolhodaj@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی، (گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی) در دوره کارشناسی ارشد و ارائه برنامه درسی پیشنهادی برای این دوره، انجام شده است؛ روش این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی – تحلیلی است؛ بدین منظور، حوزهی مورد مطالعهی این پژوهش، شامل اعضای هیأت علمی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی در دانشگاههای شهید بهشتی، دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ و مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دانشآموختگان این رشته در دانشگاه شهید بهشتی است؛ همچنین در این پژوهش، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها، از تحلیل کیفی مبتنی بر مقولهبندی استفاده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، آسیبهای برنامه درسی موجود رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی) در سه گروه آسیبهای رویکردی و اصولی برنامه درسی موجود، آسیبهای برنامه درسی موجود در نسبت واحدهای درسی ضروری، اما غفلت شده و آسیبهای واحدها و سرفصلهای برنامه درسی موجود، تقسیم شده اند که هر کدام از این سه گروه، شامل مقولههای متعددی میباشند. همچنین از طریق آسیبشناسی وضعیت موجود برنامه درسی و بررسی دیدگاههای اساتید، دانشآموختگان و صاحبنظران حوزه مدیریت و برنامهریزی عالی در خصوص عناصر چهارگانه اصلی برنامه درسی(هدف، محتوا، فعالیتهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی)، برنامهدرسی گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی در دوره کارشناسی ارشد، ارائه و پیشنهاد داده شده است.
بازنگری,آسیب شناسی,برنامه درسی پیشنهادی,مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی,دوره کارشناسی ارشد
https://www.icsajournal.ir/article_113927.html
https://www.icsajournal.ir/article_113927_2fca9139b69a3972a2ce0385d8e3b6d1.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
شناسایی میزان و علل اضطراب پژوهشی در دانشجویان: رویکرد آمیخته(مورد مطالعه دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه بیرجند)
139
162
FA
میثم
غلام پور
0000-0003-0702-6011
گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران
maysam.gholampoor@birjand.ac.ir
محمد علی
رستمی نژاد
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
marostami@birjand.ac.ir
گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پژوهش و توسعه مهارتهای پژوهشی آنها از اهداف مهم آموزش عالی کشورها میباشد در این میان کاهش اضطراب پژوهشی دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان و علل اضطراب پژوهش در دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت، هدفها و سؤالات پژوهش آمیخته و از نوع طرح تبیینی است. این پژوهش ازنظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 97-98 بودند که تعدادشان 214 نفر بود. برای سنجش میزان اضطراب پژوهشی دانشجویان در مرحله اول(کمی) پژوهش از پرسشنامه انکبوزی (2013) استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش(کیفی) با توجه به یافتههای مرحله اول با استفاده از نمونهگیری هدفمند 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند و دادهها، از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته جمعآوری شدند. تحلیل دادهها از طریق فرآیند کدگزاری انجام شد. نتایج مرحله اول نشان داد میانگین اضطراب پژوهشی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. در ادامه و در مرحله دوم پژوهش(مرحله کیفی) عوامل مؤثر بر اضطراب دانشجویان در 5 مقوله اصلی؛ عوامل مرتبط با دانشجو، استاد، دانشکده، نظام آموزشی، جامعه سازمان یافت.
اضطراب,پژوهش,دانشجو,تحصیلات تکمیلی,رویکرد آمیخته
https://www.icsajournal.ir/article_114928.html
https://www.icsajournal.ir/article_114928_04073ccc6049921317fb4ef4b290b98d.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
واکاوی ماهیت عناصر الگوی برنامه درسی جامعهمحور در نظام آموزش عالی بر اساس رویکرد فراترکیب
163
200
FA
بهروز
رحیمی
0000-0002-3926-6223
دانشجو- دانشگاه تهران
behrooz.ip72@gmail.com
مرضیه
دهقانی
0000-0001-5328-2732
عضو هیات علمی گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران-
dehghani_m33@ut.ac.ir
هدف این پژوهش واکاوی ماهیت عناصر الگوی برنامه درسی جامعهمحور در نظام آموزش عالی است. در این راستا، از روش فراترکیب (سنتز پژوهی) و گامهای هفتگانه سندلوسکی و باروس (2006) بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل مبانی نظری و پژوهشی داخلی و خارجی (بدون بازه زمانی) بود که با کلیدواژههای مرتبط و با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی جستجو و بازیابی شدند. پس از گرداوری مبانی، با استفاده از معیارهای پذیرش و عدم پذیرش مبانی نامرتبط حذف و در نهایت 70 مبانی (53 مقاله و 17 کتاب) از طریق برنامهی مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP) بهعنوان نمونه نهایی انتخاب و با استفاده از فرم چکلیست محقق ساخته و روش تحلیل محتوای مضمونی (TCA) تحلیل شدند. همچنین جهت بررسی قابلیت اعتبار یافتهها از معیارهای خود بازبینی محقق و بهمنظور بررسی قابلیت اعتماد یافتهها از روش مرور همتا بهره گرفته شد که نتیجه ضریب پایایی ارزیابیها (84/.) اعتبار یافتهها را تایید کرد. طبق یافتههای پژوهش، مفاهیم برنامه درسی جامعهمحور در نظام آموزش عالی را میتوان در هشت طبقه کلی دستهبندی نمود که در ادامه این مفاهیم و کدهای نهایی مستخرج از مبانی، ماهیت عناصر الگوی برنامه درسی را نمایان کرد.
برنامه درسی جامعهمحور,نظام آموزش عالی,رویکرد فراترکیب
https://www.icsajournal.ir/article_107258.html
https://www.icsajournal.ir/article_107258_00e0d5099bfa5ed6dbf23432f3a72001.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
تأثیر برنامه های درسی کارشناسی ارشد رشته های علوم تربیتی بر رشد مهارت های شغلی، انتظارات شغلی و شانس اشتغال دانش آموختگان این رشته ها
201
226
FA
فاطمه
مقدم
دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
fateme.moghadam@ymail.com
عبدالله
پارسا
0000-0003-0641-4282
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
abdparsa@gmail.com
یداله
مهرعلیزاده
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
ymehralizadeh@gmail.com
هدف این پژوهش، مطالعه نگرش دانشجویان کنونی و پیشین کارشناسیارشد گروه علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به تأثیر برنامهدرسی رشته تحصیلی خود بر رشد مهارتهای شغلی، انتظارات شغلی و شانس اشتغال آنها است. نمونه آماری پژوهش دانشجویان و دانشآموختگان مقطع کارشناسیارشد رشته علومتربیتی در کشور است که گروه علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان یک نمونه غیر احتمالی در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته گرداوری شد که پایایی، روایی محتوایی و روایی ملاک آن (73/0=r) بررسی و تأیید شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نگرش شرکت کنندگان در تحقیق نسبت به برنامهدرسی رشته تحصیلیشان قادر به پیشبینی انتظارات شغلی و میزان رشد مهارتهای شغلی آنان است. همچنین دریافت شد که همبستگی بین نگرش شرکت کنندگان نسبت به دانشگاه محل تحصیل با انتظارات شغلی و رشد مهارتهای شغلی آنان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. عامل جنسیت بر نگرش شرکت کنندگان نسبت به برنامهدرسی رشته، انتظارات شغلی و مهارتهای شغلی آنان اثر معناداری داشته است. عامل رشته و تعامل دو فاکتور رشته و جنسیت بر انتظارات شغلی و رشد مهارتهای شغلی آنها تأثیر معناداری دارند.
رشته علوم تربیتی,مهارت شغلی,انتظارات شغلی
https://www.icsajournal.ir/article_114117.html
https://www.icsajournal.ir/article_114117_6f46474037f6b648f88cd45c1a7734c3.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
ارائه چارچوب مناسب برنامه درسی معنویت گرا از دیدگاه متخصصان و دانشجویان علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
227
249
FA
محمد حسین
زارعی
https://orcid.org/00
استادیار، دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، تهران، ایران
zarei.mhz@gmail.com
هدف این پژوهش تعیین عناصر برنامه درسی معنویت گرایی و مولفه های آن در رشته علوم تربیتی و روانشناسی می باشد،که در این تحقیق عناصر چهار گانه برنامه درسی(هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 12 نفر از متخصصان برنامه درسی و متخصصان موضوعی که در این زمینه پژوهش انجام داده اند، و جامعه در بخش کمی را دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز تشکیل میدهند. روش نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی انجام شده است. ابزار جمع<em></em>آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین گویه های حاصل از مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ(97/0) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از پیادهسازی و تخلیص گویه و در بخش کمی(آمار توصیفی، آزمون بارتلت، خی دو، آزمون t و تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی) به وسیله SPSS22 وAmos20 صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل برنامه درسی معنویت گرااز برازندگی خوبی برخوردار است(6/0 = Rmsea).
چارچوب برنامه درسی,برنامه درسی معنویت گرا,عناصربرنامه درسی معنویت گرایی
https://www.icsajournal.ir/article_113673.html
https://www.icsajournal.ir/article_113673_5db125f6f26dbcb70cdfb0bd704bf0af.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی
251
290
FA
ناصر
اژدری فام
هیات علمی دانشگاه پیام نور
ajdarifam@yahoo.com
مهران
فرج اللهی
دانشگاه پیام نور
farajollahi@yahoo.com
محمدرضا
سرمدی
هیات علمی دانشگاه پیام نور
sarmad@pnu.ac.ir
طاهر
محبوبی
هیات علمی دانشگاه پیام نور
m_taher858@yahoo.com
پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام پذیرفت. بنابراین پژوهش، از نوع آمیخته(کمی - کیفی) بود. بدین منظور در بخش سنتزپژوهی برای بررسی پیشینه پژوهش و جمعآوری دادههای متناسب با هدف پژوهش از منابع موجود در پایاننامهها، کتابخانه، طرحهای پژوهشی و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعات داخل کشور و خارج کشور استفاده شد. کلیدواژگان مورد استفاده برای جستجو شامل یادگیری همراه، برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه، آموزش از دور، آموزش مجازی، یادگیری مبتنی بر وب، آموزش برخط و الگوی اکر در آموزش عالی بود. روند بررسی مقالات و اسناد به ترتیب شامل؛ کل مطالعات مرتبط با کلید واژهها 48 مورد، حذف مقالات نامرتبط پس از بررسی عناوین9 مورد، بنابراین در این پژوهش 39 سند بررسی گردید. در بخش دوم، دادههای مورد نظر از طریق مصاحبه به شکل نیمهساختاری و با استفاده از یادداشتبرداری گردآوری شد. در بخش کمی (پیمایشی) برای اعتباریابی، پرسشنامهها بین 267 نفر و با روش نمونهگیری هدفمند پخش شدند. پس از گردآوری دادهها، یافتهها و نتایج پژوهشها به تفکیک استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. بر این اساس نتایج نشان از آن دارد که 10 مولفه و 102 شاخص که به ترتیب برای مولفه منطق و چرایی 14شاخص، اهداف 8 شاخص، محتوی و سازماندهی14 شاخص، فعالیتهای یادگیری 9 شاخص، نقش معلم 15 شاخص، مواد و منابع 15 شاخص، گروهبندی 7 شاخص، مکان 6 شاخص، زمان 4 شاخص و سنجش و ارزشیابی 10شاخص استخراج شد. در گام آخر با استفاده از مدل معادلات ساختاری اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام که نتایج حاکی از وجود برازش مدل دارد.
الگوی برنامه درسی,الگوی اکر,آموزش عالی و یادگیری همراه
https://www.icsajournal.ir/article_113335.html
https://www.icsajournal.ir/article_113335_b0006b459a21e0564dd70748472e1abb.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
طراحی الگوی ارزیابی توانمندی شناختی اعضای هیات علمی در دانشگاههای استان تهران
291
323
FA
اعظم
هاشم خانی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
hashemkhani59@gmail.com
حسن
شهرکی پور
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
hshahrakipour44@gmail.com
رشید
ذالفقاری زعفرانی
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
rashid-zo@yahoo.com
ارزیابی شناختی یکی از مهمترین مباحث علوم شناختی است. در بیشتر الگوهای ارزیابی توانمندی شناختی ،مؤلفههای شناختی در ارزیابی اعضای هیات علمی نقش اساسی دارند نادیده گرفتهشده است.این پژوهش باهدف طراحی الگوی بومی ارزیابی توانمندی شناختی اعضای هیات علمی در دانشگاههای استان تهران بودند. روش تحقیق ترکیبی ازنوع اکتشافی است. روش پژوهش در مرحله کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل اعضای هیات علمی بودند.رویکرد نمونهگیری، هدفمند است. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. و تحلیل مضمون در این بخش، مضمون ارزیابی توانمندی شناختی شامل11مقوله شناختی(تصمیمگیری، تنظیم شناختی هیجانی، کنترل بازداری شناختی، شناخت اجتماعی، خلاقیت شناختی،توجه، حل مسئله، فراشناخت، مهارت کلامی، انعطافپذیری شناختی، حافظه کاری) درباره ارزیابی توانمندی شناختی کشف نمود. در بخش کمی روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی دانشگاههای تهران(ملی و آزاد) بودند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای 350نفر انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. تحلیل بخش کمی با تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد. نتایج بخش کمی با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی نشان داد که ارزیابی توانمندی شناختی اعضای هیات علمی دارای روایی سازه است.
ارزیابی توانمندی شناختی,الگوی شناختی,اعضای هیات علمی
https://www.icsajournal.ir/article_111445.html
https://www.icsajournal.ir/article_111445_3e8ccbb99ade5a8decd723967b987f8f.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
ارزشیابی عملکرد یاددهی – یادگیری اعضای هیئتعلمی براساس مدل آشور (مطالعۀ موردی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم انتظامی امین)
325
343
FA
روح الله
کریمی
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علوم انتظامی امین
hosein_m137@yahoo.com
علی
محبی
دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم انتظامی امین
mohebbiarr@yahoo.com
هدف از مقالۀ حاضر ارزشیابی عملکرد یاددهی - یادگیری اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم انتظامی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آن، آماری اعضای هیئتعلمی در سال تحصیلی 97-96 بودهاند که براساس جدول مورگان، 100 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته براساس مدل آشور بود. یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد اعضای هیئتعلمی درکل در حد خوب ارزیابی شده است و در ابعاد پنجگانه نیز شاخصهای زیر را بیشتر مدنظر داشتهاند: «اهمیت دادن به علائق و انتظارات دانشجویان، تبیین طرح درس بهطور شفاف برای دانشجویان،گوش دادن به نظرات دانشجویان با روی باز و سعهصدر، ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی و روش تدریس».<br />همچنین اعضای هیئتعلمی در شاخصهای زیر کمترین امتیاز را کسب کردهاند: صدا کردن دانشجویان در کلاس با نام و حتی با اسم کوچک، تهیه محتوای آموزشی متناسب با اهداف مندرج در سرفصل دروس، استفاده از فضای مجازی و شبکههای مجازی برای ارتباط با دانشجویان، مشارکت دانشجویان در تدریس از طریق روش حل مسئله و ایفای نقش و نترسیدن دانشجویان از امتحان پایانترم بهدلیل تحقق اهداف مورد انتظار در طول ترم.
ارزشیابی,عملکرد یاددهی - یادگیری,اعضای هیئتعلمی
https://www.icsajournal.ir/article_113929.html
https://www.icsajournal.ir/article_113929_7b2c4071f5000202a8a4d06dda993044.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
11
21
2020
08
22
مقایسه تطبیقی برنامههای درسی جدید رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی با برنامه درسی قدیم دانشگاههای ایران
345
377
FA
کریستینه
ابراهمیان
دانشجوی دکتری گروه معماری ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
krisdine@yahoo.com
بهرام
وزیری فراهانی
دانشیار گروه معماری ، واحد پردیس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، پردیس ، ایران
b_vazirif@yahoo.com
ودیهه
ملاصالحی
استادیار گروه معماری ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
vadi_ml@ymail.com
سحر
طوفان
استادیار گروه معماری ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران
toofansahar@yahoo.com
حسین
مرادینسب
استادیار گروه معماری ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران،
moradinasab_h@yahoo.com
برنامهریزان آموزشی همواره بهدنبال بازنگری محتوای برنامههای درسی میباشند تا با نیازهای جامعه و حرفه هماهنگ شده و امکان بهرهگیری از روشهای مفید آموزشی فراهم گردد. برنامهدرسی رشته معماری اخیرا، توسط دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد بازنگری شده، که آنها جایگزین برنامهدرسی مهندسی معماری مورخ 24/07/77 شورای عالی برنامهریزی شدهاند. در این پژوهش با بهکارگیری روش تحقیق تطبیقی جرج بردی برنامههای بازنگریشدهی آموزش معماری با برنامهدرسی سابق مقایسة شده، تا نقاط قوت و ضعف و تشابهات و تفاوتهای میان برنامههای درسی براساس سؤالات تحقیق مورد تحلیل قرار گرفته و شناسایی شود. نتایج نشان میدهد این بازنگریها بیشتر محدود به تغییر سرفصلها بر اساس افزایش یا کاهش واحد، تغییر پیشنیاز، تغییر نوع درس، تغییر نوع واحد، تغییر نام دروس و یا افزایش و کاهش دروس گردیده. شباهتهای بین آنها بیشتر بهحیطه اصلی برنامهدرسی یعنی اهداف و روشهای آموزشی و شیوه ارزشیابی مربوط میگردد و تفاوتها نیز بیشتر مربوط به حیطه فرایندهای آموزشی میباشد. و لزوم بازنگری مجدد برای ساماندهی وضعیت ساختار آموزش معماری درجهت رسیدن به سه هدف پاسخگویی به نیازهای کشور، توجه به هویت ایرانیاسلامی و هماهنگی با نظام آموزشی بینالمللی این رشته در ایران و جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای ضروری، واقعی و صالح جامعه وجود دارد.
بازنگری,برنامهدرسی,مقایسه تطبیقی,مهندسی معماری
https://www.icsajournal.ir/article_108596.html
https://www.icsajournal.ir/article_108596_abd2a2beee0a8ca985093d82c41f1a79.pdf