انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
ارزیابی تأثیر جهانی شدن بر فرآیند یاددهی ـ یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاههای شیراز و شهید بهشتی
7
40
FA
چکیده:هدف پژوهش ارزیابی تأثیر جهانی شدن بر فرآیند یاددهی ـ یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاههای شیراز و شهید بهشتی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای شیراز و شهید بهشتی تهران میباشد. براساس نمونه گیری طبقه ای ساده، 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای شیراز و شهید بهشتی مورد انتخاب قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه "تأثیرات پدیده جهانی شدن در بعد فرآیندهای یاددهی – یادگیری"، محقق ساخته بود. برای سنجش روایی، روش تحلیل گویه و برای سنجش پایایی نیز آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر جهانی شدن بر ابعاد فرآیند یاددهی ـ یادگیری به ترتیب در مواردی مانند: تنوع رشته و مدارک، تبادل استاد و دانشجو، تأکید بر یادگیری مداوم، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات، برنامه و پروژه و استاندارد شدن عناصر آموزشی می باشد. یافتهها نشان داد که بین دیدگاه اعضای هیأت علمی بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی(رشته تحصیلی، سابقه تدریس و مرتبه علمی) در مورد تأثیر جهانی شدن بر ابعاد فرآیند یاددهی ـ یادگیری، تفاوت معناداری وجود دارد.
جهانی شدن، فرآیند یاددهی ـ یادگیری، آموزش عالی، اعضای هیأت علمی
جهانی شدن,فرآیند یاددهی ـ یادگیری,آموزش عالی,اعضای هیأت علمی
https://www.icsajournal.ir/article_10420.html
https://www.icsajournal.ir/article_10420_ebd6e405424fcd01d3074f18ffe28296.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
کیفیت برنامه درسی وآموزش دانشگاهی با رویکردی پدیدارشناسانه چارچوبی برآمده از خودمردم نگاری
41
54
FA
چکیده:کمی شدن و پولی شدن بدقواره، انگارۀ آرمانی از تحصیل دانشگاهی در ایران را مخدوش ساخته است . گوهر علم ورزی و درس وبحث وشوق اکتشاف ، بحث انگیز شده است. پدیده صندلی های خالی از نخستین آثار دوره ای پرابتلاست که در آن قرار است آموزش عالی تاوان رشد بی رویه خود را بدهد. این در حالی است هنوز خانواده ها فرزندان خود را به خارج ومنطقه وگاهی کم اعتبارترین دانشگاه ها میفرستند. اگر دانشجو خوب درس میخواند یا نمیخواند، اگر برای مدرک میآید یا در صدد خلاقیت است همه را باید در این دید که چه معنایی از دانشگاه واز بودن در دانشگاه در ذهن دارد.پرسش تحقیق حاضر این است که ادراک دانشجویان از دانشگاه ایرانی و آمدن به دانشگاه و درس خواندن در آن وفارغ التحصیل شدن از آن چیست؟ تحقیق به روش کیفی است. نویسنده با تحلیل محتوای تجارب آموزشی خویش و با استفاده از یاداشتهای حرفه ای و نیز از طریق تفسیر پدیدارشناختی گفتگوهایش با همکاران علمی و دانشجویانش، چارچوبی برای فهم پدیدارشناختی کیفیت ادراک شدۀ دانشجو فراهم آورده است. 291 واحد معنایی از سه نوع یادداشت ثبت شده (خاطرات روزانه حرفه ای، گفتگو با همکاران هیأت علمی، گفتگو با دانشجویان) به عنوان چارچوب نمونه هدفمند انتخاب شده از بازۀ زمانی 1383 تا 1393 رمورد تأمل پدیدارشناسانه واقع شده است. کیفیت تحصیلات دانشگاهی تابعی از شبکۀ تودرتویی از معانی در تجربه های واقعا زیستۀ دانشجویی است. کیفیت برنامه درسی وآموزشی چگونه است ؟؟ این منوط به آن است که دانشجو به تحصیل دانشگاهی چه معنایی میدهد؟ معنایی که در شبکه ای از تداعی های ذهنی از آدمها، خدمات،کارکردهای تأمین نیاز، برنامه ها وبیانیه ها، عملکردها، فر صتها، امکانات وزیر ساختها، زیبایی ها، نمادها ، انتظارات، آوازه ها ورخداده ها شکل میگیرد .
تحصیلات دانشگاهی,کیفیت,دانشجو,برنامه های آموزشی و درسی,شبکه معانی,تجربۀ زیست دانشجویی,پدیدارشناسی
https://www.icsajournal.ir/article_10421.html
https://www.icsajournal.ir/article_10421_273b2b52a9e1af299ce9adc865ce6748.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
معرفی مدل ارزیابی تلفیقی کیفیت بخشی برنامه های آموزش عالی مبتنی بر رویکرد سیستمی
55
76
FA
ارزشیابی و پاسخ گویی در جهت تحقق اهداف و تعالی عملکرد نظام آموزش عالی، موضوعی کانونی در آموزش عالی است به طوری که همه متخصصان نظام آموزش عالی، بر بهبود ساز وکارهای ارزیابی آموزش عالی، تأکید دارند.
هدف پژوهش حاضر، معرفی و شرح مدل نوآورانه ارزیابی تلفیقی مبتنی بر رویکرد سیستمی در آموزش عالی با تلفیق سه زیر سیستم" اجتماعی"،" فنی" و " مدیریتی" جهت بهبود کیفیت آموزش عالی است که با اهداف و ساختار سازمانی موسسات آموزش عالی سازگار و همساز، باشد.
روش پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی می باشد. پژوهش با بررسی منابع داخلی و خارجی موجود در این زمینه، درصدد معرفی مدل توسعه یافته تحلیل سیستم های کیفی و ارزیابی برنامهها با استفاده از رویکرد مذکور است. مدل ارزیابی پیشنهادی، چشم انداز جدیدی برای اجرای مؤثر و کارآمد رویکرد سیستمی و بهبود کیفیت در آموزش عالی، مهیا خواهد نمود.
مدل ارزیابی,کیفیت بخشی,رویکرد سیستمی,آموزش عالی,کیفیت
https://www.icsajournal.ir/article_10422.html
https://www.icsajournal.ir/article_10422_0993561342ac4e1c7f22717bbc89a00e.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
ارزیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاههای مناطق محروم با رویکردی انتقادی مطالعه موردی: دانشگاههای مناطق محروم استان اردبیل
77
88
FA
چکیده: هدف اصلی از انجام این تحقیق، ارزیابی از کیفیت برنامه درسی موجود در دانشگاههای مناطق محروم با رویکردی انتقادی بوده است که در این تحقیق، کیفیت برنامه درسی به معنای حداقل حد مطلوبیت در این مناطق در نظر گرفته شده است. ابعاد مورد بررسی برای ارزیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهها مدیریت برنامه درسی، هدفها، محتوا و فرایند یاددهی- یادگیری در نظر گرفته شده است. این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدرسان (کارشناسی ارشد و بالاتر) و دانشجویان (مقاطع کاردانی و کارشناسی) دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور و جامع علمی -کاربردی تشکیل می دهند که از بین آنها به ترتیب 76 و 143 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، نظرسنجی به عمل آمد. یافتهها نشان دادند که مدرسان و دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در این دانشگاهها رضایت کافی نداشتهاند و مدرسان نیز محقق شدن کیفیت برنامه درسی در این دانشگاهها را ملزوم به تغییر و بازنگری در سیاست گذاریهای آموزش عالی شدند. از بین ابعاد مورد ارزیابی کیفیت در این دانشگاهها نیز، به ترتیب فرایند یاددهی- یادگیری، مدیریت برنامه درسی، محتوا و هدفها نیازمند تغییر جدّی بودند به طوری که از لحاظ امکانات، کتابخانههای این مراکز، تناسب دانشجو و استاد، فضای کلاسها و وسایل کمک آموزشی کاملاً محرز بودهاند.
کیفیت برنامه درسی,آموزش عالی,مناطق محروم,مدیریت برنامه درسی,رویکردی انتقادی
https://www.icsajournal.ir/article_10423.html
https://www.icsajournal.ir/article_10423_7a7f9f7597fa6de812b95ae8bdb1c24e.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
الزامات و چالش های طراحی برنامه درسی آموزش عالی با رویکرد جامعه یادگیری
89
126
FA
چکیده: این مقاله در صدد است به این سوال پاسخ دهد که اگر آموزش عالی بخواهد در انجام وظیفه خود در زمینه سازی برای تحقق جامعه یادگیری در ایران، فرصتهای یادگیری عالی را گسترش دهد و برای ارتقای کیفی آنها برنامه درسی با رویکرد یادگیری مادام العمر طراحی کند، با چه چالشهایی روبروست؟ برای پاسخ به آن در این تحقیق کمی- کیفی با روش توصیفص – پیمایشی دیدگاههای 24 نفر از صاحبنظران مشغول به کار در موسسات تحقیقاتی وابسته به دانشگاه و مدیران دانشگاه های دولتی، از طریق مصاحبه و دیدگاه 153 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بررسی شده است. یافتههای پژوهش حاکی است آموزش عالی با چالشهای عدم شناسایی نیازهای واقعی دانشجو و جامعه وبازنگری برنامه درسی متناسب با تحول در این نیازها، پیش بینی نکردن امکان انعطاف در برنامه درسی، عدم پذیرش تغییر در فلسفه و مفاهیم زیربنایی آموزش در آموزش عالی ، عدم بهرهگیری از متخصصان حوزه برنامه درسی برای تدوین برنامهها، استفاده نکردن از برنامه درسی دانشگاههای معتبر جهان متناسب با شرایط و نیازهای کشور، تمایل به تمرکزگرایی در تدوین برنامههای درسی، وجود برخی مشکلات در کمیتههای برنامهریزی درسی درون وزارتخانه و دانشگاهها و عدم وجود ارتباط درونی میان برنامه درسی آموزش عالی و مقاطع قبل از آن روبروست. میان دیدگاههای اعضای هیات علمی درباره این چالشها بر حسب متغیر های جنس، تحصیلات، مرتبه علمی، نوع دانشگاه و سابقه تدریس و مدیریت تفاوتی وجود ندارد. . آنان در مورد وجود چالشهای مذکور اتفاق نظر دارند.
الزامهای برنامه درسی,چالش,آموزش عالی,جامعه یادگیری,یادگیری مادام العمر
https://www.icsajournal.ir/article_10424.html
https://www.icsajournal.ir/article_10424_8e568161fdfcd230f665c09ba9f56061.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
تحلیل روابط بین شایستگیهای محوری اعضای هیأت علمی و کیفیت آموزش عالی(یک مطالعه موردی)
127
147
FA
هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین شایستگیهای محوری اعضای هیأت علمی و ابعاد کیفیت آموزش عالی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 92-1391 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی 331 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش دو پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای t تکنمونهای، تحلیل مانوا و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها حاکی از آن بودند که:1- میانگین ابعاد اهداف، اساتید و امکانات پایینتر و بعد دانشجویان بالاتر از میانگین نظری بود؛ 2- در مورد شایستگیها نیز میانگین بعد مدیریتی بالاتر و بعد پژوهشی پایینتر از میانگین نظری قرار داشت؛ 3- نتایج آزمون تحلیل مانوا نشان داد که ارتباط معنیداری بین ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتباطی با ابعاد کیفیت آموزش عالی وجود دارد؛ 4- تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از این بود که هر یک از ابعاد شایستگیها پیشبینیکنندههای معنیداری برای برخی از ابعاد کیفیت آموزش عالی بودند.
شایستگیهای محوری اعضای هیأت علمی,کیفیت آموزش عالی
https://www.icsajournal.ir/article_10425.html
https://www.icsajournal.ir/article_10425_7449a63d3b7eb283696eb39a349d4aae.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
4
8
2014
02
20
شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن
148
167
FA
هدف این پژوهش شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن است. با توجه به تاثیر پشتیبانی آموزشی بر کیفیت آموزش و تسهیل دسترسی به آموزش عالی ارائه خدمات پشتیبانی بخش مهمی از نظام آموزشی دانشگاههای مجازی تلقی می شود. نمونه آماری این پژوهش 44 نفر از خبرگان یادگیری الکترونیکی ایران و 175 نفر از دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران هستند که از نظرات خبرگان برای تعیین ویزگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی و از نظرات دانشجویان مجازی برای تعیین وضع موجود خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات از هر دو جامعه پرسشنامه محقق ساخته 27 گویهای است و بر اساس مدلهای کروث و کارباجال (2000)، فلوید و کاسی پاول(2004) و لی(2010) تنظیم شده است. روایی پرسشنامهها براساس نظرات ده نفر از متخصصان یادگیری الکترونیکی تایید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 85/0 و 89/0 محاسبه شده است. تحلیل دادهها با استفاده از T تک گروهی، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی و T مستقل نشان داد که ارائه خدمات پشتیبانی باید در پیش از شروع دوره، حین دوره و پس از دوره صورت گیرد. این خدمات در مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش با وجود اینکه به برخی از خدمات مربوط به پیش از دوره و حین دوره توجه می شود ولی عمدتاً ارائه خدمات پس از دوره مورد غفلت قرار گرفته است.
پشتیبانی,دانشگاه مجازی,پیش از دوره,حین دوره,پس از دوره
https://www.icsajournal.ir/article_10426.html
https://www.icsajournal.ir/article_10426_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf