انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
سنتزپژوهی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیش رو
7
34
FA
حسن
کاویانی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
hasan.kaviani66@gmail.com
احمدرضا
نصر
. استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه اصفهان
arnasr@edu.ui.ac.ir
بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی نشان میدهد که دانشگاهها در هزاره سوم با چالشهای عظیمی رو به رو هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای رفع آن انجام شد. مطالعه حاضر از نوع کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شد. معیار ورود پژوهشها در این مطالعه مرتبط بودن با هدف پژوهش و اجرای آن در آموزش عالی کشور در دهه اخیر(1384 تا 1394) بوده است. برای فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز، از فرم کاربرگ و جهت اطمینان از میزان پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از روش های کدگذاری باز و محوری از نرم افزار Nvivo-8 استفاده شد. یافتهها نشان داد نظام برنامه ریزی درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر با سیزده چالش عمده از جمله، بیناللملیسازی برنامه درسی؛ برنامه درسی مبتنی بر جامعه یادگیری؛ ارزشیابی برنامههای درسی؛ مغفول ماندن سیاستهای قومی و چندفرهنگی؛ بعد کیفی تدریس؛ اعتبارسنجی برنامههای درسی؛ جهانی شدن؛ برنامهریزی درسی غیرمتمرکز؛ رشد انواع تفکر؛ یادگیری چگونه یادگرفتن و راهبردهای یاددهی-یادگیری؛ چالشهای محتوایی، برنامه درسی میان رشتهای و کاربست فن آوری اطلاعات در برنامه درسی مواجهه بوده است. علاوه بر این، سنتز راهکارهای پیشنهادی برای رفع این چالشها نیز ارائه شد.
چالشها,راهکارها,برنامه درسی آموزش عالی,سنتزپژوهی
https://www.icsajournal.ir/article_41079.html
https://www.icsajournal.ir/article_41079_d63fb6e2259f1273ef4a058149f0ce01.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
برنامه درسی آموزش عالی مبتنی بر رویکرد آموزش مادام العمر- رویکرد کیفی
37
77
FA
مهدی
محمدی
0000-0002-0121-5092
. دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
m48r52@gmail.com
رحمت اله
مرزوقی
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
جعفر
ترک زاده
. دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
djt2891@gmail.com
قاسم
سلیمی
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیدانشگاه شیراز
salimi.shu@gmail.com
سیروس
حدادنیا
. دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
s_hadadnia@yahoo.com
<strong><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black;" lang="AR-SA">چکیده:</span></strong><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">چارچوب برنامه درسی آموزش عالی مبتنی بر رویکرد آموزش مادام العمر می باشد. </span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">این </span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پژوهش</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">،</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">کیفی و روش آن مطالعه موردی چندگانه کیفی می باشد. رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب بر اساس </span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">رویکرد بافت نگاریاست</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">. مشارکت کنندگان بالقوه تحقیق شامل 8 نفر از اعضای هیات علمی گروه های تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و دامپروری، فنی و مهندسی و هنر و معماری دانشگاه شیراز بود که حداقل یکبار به عنوان عضو شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه شرکت داشته اند و 5 نفر دیگر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع </span><span style="font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">"</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">معیار</span><span style="font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">"</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> انتخاب شدند. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون (پایه، سازمان دهنده و معنای فراگیر) با استفاده از نرم افزار </span><span style="font-size: 9.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">N-Vivo</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;"> <span lang="FA">استفاده شد. نتایج، بیانگر وجود 112 مضمون پایه، نه مضمون سازمان دهنده سطح اول بر اساس عناصر نه گانه برنامه درسی کلاین(هدف، محتوا، فعالیت یادگیرنده، منابع و مواد کمک آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، زمان آموزش، فضای آموزش، گروهبندی فراگیران و ارزشیابی) و 18 مضمون سازمان دهنده سطح دو بود. در پایان شبکه مضامین برنامه درسی مادام العمر در نظام آموزش عالی طراحی و </span></span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">اع</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تباریابی آن از طریق تکنیک های اعتبار پذیری و اعتماد پذیری با استفاده از همسوسازی داده ها انجام شد.</span>
آموزش مادام العمر,یادگیری مادام العمر,برنامه درسی آموزش عالی
https://www.icsajournal.ir/article_41091.html
https://www.icsajournal.ir/article_41091_98a23611ebaff25153d8020e568e2116.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر (مورد: پردیس های شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد)
78
100
FA
عبدالمجید
دهقان
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
dehghan_majid1368@yahoo.com
بهروز
مهرام
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
bmahram@ferdowsi.um.ac.ir
مرتضی
کرمی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
mor.karami@gmai.com
<span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع ارزشیابی و</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> مدل ارزشیابی پروواس بود. در مسیر بررسی وضعیت مطلوب و اجرا شده برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان؛ متخصصان موضوعی از طریق <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>نمونهگیری هدفمند و زنجیرهای،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>دانشجویان از روش نمونهگیری در دسترس و مدرسان از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در راستای بررسی برنامه درسی اجرا شده و متناسب با <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>هریک از مراحل ارزشیابی، معیارهای لازم برای مؤلفهها شناسایی شد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>عملکرد واقعی دانشگاه فرهنگیان در هر یک از مراحل ارزشیابی و مؤلفهها از طریق پرسشنامه، سیاهه مشاهده، مصاحبه و اسناد مکتوب به دست آمد. یافتههای به دست آمده از مطالعه اسناد، تحلیل محتوا و <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>سهم دروس پژوهشی در محتوای برنامه درسی حاکی از آن بود که اگرچه دانشگاه فرهنگیان<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در چند سال اخیر به سمت پژوهش محور بودن حرکت کرده؛ اما <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>هنوز دارای کاستیهایی میباشد که از جمله آنها <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>میتوان به کمبود فضا، امکانات، زیرساختهای فیزیکی و تجهیزاتی و نیروی متخصص و با انگیزه اشاره کرد. </span>
دانشگاه فرهنگیان,برنامه درسی اجراشده,تربیت معلم پژوهشگر,الگوی ارزشیابی پروواس
https://www.icsajournal.ir/article_41092.html
https://www.icsajournal.ir/article_41092_e6df4a5a59c4da5148dedb85d73b1e5c.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
رابطه نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی
101
121
FA
حسین
مومنی مهموئی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تربت حیدریه ، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه
momenimahmouei@yahoo.com
زهرا
صفدری
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات
safdari@gmail.com
<span style="mso-bookmark: OLE_LINK490;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">این پژوهش به منظور بررسی </span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK327;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK325;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK490;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK491;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">رابطه نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشته آموزش ابتدایی</span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK490;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK491;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> انجام شد.روش تحقیق همبستگی بود. </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: BLotus;" lang="AR-SA">جامعه آماری این پژوهش 93 نفر می باشد. کل جامعه آماری به دلیل محدود بودن ، با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شد</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">. دادهها با استفاده از </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه انگیزه پیشرفت در یادگیری</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> رضا بخش(1373)،</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نگرش</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA"> تحصیلی اکبری(1383)</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> و </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>محقق ساخته</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA"> تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">گردآوری شد. </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">در این پژوهش پایایی </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه انگیزه پیشرفت در یادگیری </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">با استفاده از آلفای کرونباخ 74/0 ،</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نگرش</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA"> تحصیلی </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">82/0 و </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> 86/0<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>محاسبه شد. از طریق روایی محتوایی طبق دیدگاه متخصصان ، روایی پرسشنامه ها تایید شد.</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK499;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK498;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK499;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK498;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">t </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK499;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK498;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد . </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">بر اساس نتایج به دست آمده، بین <span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;">نگرش تحصیلی</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و انگیزش پیشرفت </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی با </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی<span style="mso-no-proof: yes;"> دوره تحصیلی</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> رابطه </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: BNazanin;" lang="AR-SA">معنادار وجود دارد. </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">بین نگرش تحصیلی،انگیزش پیشرفت<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی تفاوت معناداری وجود ندارد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی از طریق نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان قابل تبیین است.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
تلقی از کیفیت برنامه درسی,انگیزش پیشرفت,نگرش تحصیلی
https://www.icsajournal.ir/article_41093.html
https://www.icsajournal.ir/article_41093_b41dbc1ec1659223f39465793601aeee.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
ویژگیهای یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی
122
154
FA
یاسین
سعیدی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
yasin.saeedi@yahoo.com
حمیدرضا
آراسته
استاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
حسنرضا
زینآبادی
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
<span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black;" lang="AR-SA">برنامه درسی در آموزش عالی، یک تجربه وسیع علمی برای دانشجویان است. یکی از مهمترین زمینههای پژوهش در حوزه آموزش عالی و به ویژه برنامههای درسی آموزش عالی، پایاننامههای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی است. نگارش پایاننامه توسط دانشجویان بخش مهمی از پژوهش واحدهای درسی دانشگاهی را تشکیل میدهد. اما مهمتر از نگارش پایاننامه، انتخاب یک استاد راهنمای خوب و بهرهمند شدن از راهنماییهای صحیح او است. هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد بود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. مشارکتکنندگان 37 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی بودند که از طریق نمونهگیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه سازمانیافته جمعآوری شدند. روش تحلیل دادهها تحلیل محتوایی استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محور و منتخب بود. یافتههای مربوطه نشان داد ویژگیهای یک استاد راهنمای خوب شامل 1)نشانگرهای رفتاری استاد راهنما؛ 2)رابطه نظارتی استاد راهنما و دانشجو؛ 3)رابطه تعاملی استاد راهنما و دانشجو؛ 4)اخلاق حرفهای آموزشی استاد راهنما؛ 5)ویژگیهای رفتاری استاد راهنما؛ و 6)تخصص استاد راهنما است. پیشنهاد میشود استادان راهنما در راهنمایی پایاننامهها با توجه به نتایج به دست آمده، گامی مهم در تحقیقات آینده بردارند.</span>
استاد راهنمای خوب,دانشجویان کارشناسی ارشد,پایاننامه
https://www.icsajournal.ir/article_41094.html
https://www.icsajournal.ir/article_41094_cea60981e19a17d04823f1bc206b84fa.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
تحلیل کیفی چگونگی ارتباط اساتید با دانشجو معلمان: مطالعه موردی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
155
182
FA
مرضیه
دهقانی
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
a.malekipour95@gmaol.com
عطیه
جمشیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشکاه تهران
jamshidi.a@ut.ac.ir
<span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">از مهمترین ارتباطات در سطح دانشگاه که منجر به تحقق اهداف آموزشعالی میگردد، تعاملات میان اساتید و دانشجویان است. هدف از این پژوهش پرداختن به تفاوتهای رفتاری اساتید در برخورد با دو گروه جداگانه از دانشجویان؛ شامل: پذیرش ویژه فرهنگیان و پذیرش روزانه و نوبت دوم، در دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی در دانشگاه تهران میباشد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>پژوهش حاضر، از نوع کیفی میباشد که با روش زیست تجربه نگاری انجام شده است و ابزارگردآوری دادهها مشاهده و مصاحبههای ساختارنیافته انفرادی است که با دانشجویان و دستیاران آموزشی صورت گرفته است. پژوهشگران در تحریر این ارزیابی، از روش خبرگی و نقادی آیزنر استفاده کردهاند. بررسیها در این پژوهش حاکی از آن است که رفتار اساتید در مدیریت کلاس، تعامل با دانشجویان(گفتار و رفتار)، تکالیف محوله به دانشجویان و ارزشیابی میان این دو گروه متفاوت بوده و این یافتهها، تساهل و تسامح را در رفتار اساتید نسبت به دانشجویان فرهنگی نشان میدهد، که این خود برآیندی از برچسب منفی است که در نگرش اساتید و فضای دانشکده نسبت به دانشجویان فرهنگی وجود دارد.</span><br />
ارتباط,اساتید,تحلیل کیفی,دانشجو معلم,مدیریت کلاس درس
https://www.icsajournal.ir/article_41095.html
https://www.icsajournal.ir/article_41095_d33991511efd4aeb239fd6da8803a9fe.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
7
13
2016
08
22
آسیبشناسی فرایند تأسیس رشتههای جدید دانشگاهی در ایران (مورد علوم انسانی)
183
210
FA
مریم
محمودی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
mahmoodi@gmail.com
محمد
خادمی کًلهلو
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
<span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی فرایند تأسیس رشتههای جدید دانشگاهی (مورد علوم انسانی) و به روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی</span><span style="font-size: 10.0pt; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کمی) انجامشده است. به این منظور با 15 نفر از خبرگان برنامهریزی درسی و سیاستگذاران توسعه نظام آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها به شیوه مقولهبندی باز تجزیه و تحلیل شد. سپس براساس یافتههای بخش کیفی پرسشنامهای ساخته شد. روایی پرسشنامه از سوی صاحبنظران تأیید و پایایی آن نیز 2/95 برآورد شد. براساس یافتههای کیفی در مجموع 9 ضعف اساسی در رابطه با فرایند تأسیس رشته جدید شناسایی شد. همچنین نتایج کمی پژوهش گویای آن است که ضعف در برنامهریزی درسی با میانگین 29/6 و ضعف در تصمیمگیری با میانگین 47/3 به ترتیب در اولویتهای اول و نهم ضعفهای شناساییشده قرارگرفتهاند.</span>
آسیبشناسی,تأسیس رشته,علوم انسانی
https://www.icsajournal.ir/article_41096.html
https://www.icsajournal.ir/article_41096_24e8cc796d1305b1cf8c8178f26759f5.pdf