TY - JOUR ID - 113341 TI - سنجش میزان سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - صادقی, علیرضا AU - هواس بیگی, فاطمه AD - دانشیار برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 21 SP - 31 EP - 67 KW - سواد چندفرهنگی KW - دانش چندفرهنگی KW - نگرش چندفرهنگی KW - مهارت چندفرهنگی KW - اعضای هیئت علمی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر سنجش سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه استادان دانشگاه علامه طباطبائی و تعداد آنها در دانشکده های مختلف برابر با 538 نفر است. برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شد. بعد از اجرای فرمول کوکران، تعداد کل نمونه در مجموع 224 نفر مشخص شد. پژوهش­حاضر با استفاده از پرسشنامه‌ محقق ساخته انجام­ شد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی  و برای سنجش پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به این منظور 20 نفر از اعضای جامعه( استادان) را به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرار داده شد و با استفاده از نرم افزار spss  میزان آلفای کرونباخ، (83/0) برآورد شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها و با کمک نرم‌افزار SPSS اطلاعات طبقه‌بندی‌شده تنظیم، تلخیص و تحلیل شدند و با توجه به ماهیت تحقیق از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی مانند آزمون تی تک نمونه‌ای، آزمون مانوا ( تحلیل واریانس چندمتغیره)، آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد سواد چندفرهنگی استادان در بعد نگرش و مهارت و دانش چندفرهنگی در سطح مطلوبی قرار دارد. اولین و مهمترین پیشنهاد استادان برای ارتقاء سواد چندفرهنگی، در واقع احترام به فرهنگ های ایرانی بدون هرگونه سلسله مراتب است و آخرین پیشنهادی که از نظر استادان از درجه اهمیت کمتری برخوردار است، شنیده شدن صدای تمامی فرهنگ ها در برنامه درسی است. UR - https://www.icsajournal.ir/article_113341.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_113341_928bae8151ae5577f2d720f901538a8a.pdf ER -