TY - JOUR ID - 11822 TI - آموزش شایستگی های کانونی در برنامه درسی به عنوان رویکرد جدید برای ایحاد ارتباط در مطالعات میان رشته ای JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - صالحی عمران, ابراهیم AD - گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 10 SP - 44 EP - 61 KW - برنامه درسی KW - شایستگی­های کانونی KW - مهارت­ KW - آموزش عالی DO - N2 -  پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش مبادلات جهانی و تغییر و تحول در ساختار اقتصاد جهانی، باعث تغییر و تحولاتی در ساختار، محتوا، رشته‌ها و برنامه‌های درسی آموزش عالی شده است. تغییرات روزمره و جدید در دنیای کسب‌وکار با توسعه و گسترش فراگیر آموزش عالی و ایجاد رشته‌های مختلف و متعدد میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها نیز همراه بوده است. اما مسئله‌ی اصلی این است که چگونه و با کمک چه رویکردی می‌توان ارتباط افقی و عمودی میان رشته‌های مختلف دانشگاهی ایجاد نمود؟ بدین منظور ضرورت دارد که از یک مفهوم کلیدی به نام آموزش "شایستگی‌ها و مهارتهای کانونی" به‌عنوان رویکردی نو در فرایند تهیه و تنظیم محتوای برنامه‌های درسی آموزش عالی استفاده شود. تحقیقات متعدد بر روی این مفهوم در طی سال‌های اخیر در کشورهای توسعه‌یافته‌ی جهان همچون انگلستان، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز حاکی از اهمیت شایستگی‌های کانونی و ارائه‌ی آن در برنامه‌های درسی است. لذا این مقاله با بررسی اسناد و مدارک و مطالعه‌ی تطبیقی در صدد است که ضمن تبیین و بررسی شایستگی‌های کلیدی در مطالعات میان‌رشته‌ای، کاربرد مبانی نظری موجود در این زمینه همچون سرمایه‌ ی انسانی، سرمایه‌ ی اجتماعی، کارکردگرایی، دیدگاه علمی پروژه (DeSeCo)، و همچنین دیدگاه منابع انسانی را مورد تحلیل قرار دهد. UR - https://www.icsajournal.ir/article_11822.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_11822_6194d4df2765b90b1f9846ff63d20e88.pdf ER -