TY - JOUR ID - 128296 TI - بررسی تطبیقی شاخص‌های آموزش سازنده‌گرا در طرح دوره کارشناسی ارشد رشته معماری دانشگاه‌های هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - دستغیب پارسا, مریم AU - شالی امینی, وحید AU - نوروز برازجانی, ویدا AD - گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 22 SP - 335 EP - 364 KW - آموزش سازنده‌گرا KW - آموزش معماری KW - بررسی تطبیقی KW - برنامه درسی معماری DO - N2 - این مقاله به بررسی تطبیقی شاخص‌های آموزش سازنده­گرا در طرح دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های منتخب جهان از منظرهای محیط، برنامه، روش‌های تدریس و ارزشیابی پرداخته است. هدف از پژوهش شناخت‌ راه­کارهایی جهت اصلاح ساختار آموزش دانشگاهی معماری ایران است. نمونه پژوهش به‌صورت هدفمند از میان دانشگاه‌های دارای برنامه ساختارمند، انتخاب ‌شد. رویکرد پژوهش کیفی با روش تطبیقی بوده و پژوهش بر مبنای چهار مرحله تطبیق جرج بردی شامل توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه شکل‌گرفته است. اسناد و مدارک مرتبط با موضوع با ابزار کتابخانه‌ای، جستجو در منابع اینترنتی و انجام مصاحبه هدفمند با ده تن از دانشجویان و مدرسین دانشگاه‌ها، جمع‌آوری و در قالب جداول دسته‌بندی و تحلیل تطبیقی شدند. نتایج مقایسه ساختار آموزشی دانشگاه­های هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز نشان داد که دانشگاه ‌هاروارد انعطاف‌پذیرترین و متنوع‌ترین برنامه آموزشی را میان دانشگاه­های موردمطالعه ارائه می‌دهد. دانشگاه اِی.اِی در برگزاری رویدادهای کمک‌آموزشی و ارزیابی چگونگی اجرای برنامه قوی‌تر عمل می‌کند. دانشگاه بیلکنت با استفاده حداکثری از توان خود در به‌کارگیری و تبادل اساتید و دانشجویان بین‌المللی سعی در ارتقاء شیوه‌های آموزشی و نزدیک شدن به سطح دانشگاه‌های تراز اول دنیا را دارد. ساختار برنامه‌دهی ثابت و عدم بازنگری طولانی‌مدت، مهم‌ترین مشکل برنامه آموزشی دانشگاه شیراز است. UR - https://www.icsajournal.ir/article_128296.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_128296_9771eef27c1c0d23cc19a367d3bfe14f.pdf ER -