TY - JOUR ID - 138160 TI - دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاه‌های ایران JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - باقریان فر, مصطفی AU - نصر اصفهانی, احمدرضا AU - آهنچیان, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. (نویسنده مسئول). AD - استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 23 SP - 7 EP - 42 KW - ارزشیابی از درس KW - آموزش عالی KW - برنامه درسی KW - دانشگاه‌های ایران DO - N2 - ارزشیابی از درس به‌عنوان یکی از ابزارهای بسیار ارزشمند ارتقاء کیفیت تدریس و یادگیری محسوب می­شود، زیرا می­تواند بازخورد مفیدی برای استادان و دانشگاه در مورد کیفیت عناصر برنامه درسی فراهم ­سازد. ازاین ‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاه­های ایران است. بدین منظور با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های کشور که در حوزه ارزشیابی و برنامه درسی اهل نظر هستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبه­ها، پس از پیاده شدن، به‌صورت مقوله­بندی باز تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها حاکی از آن است که ارزشیابی از درس به چهار دلیل انجام و به سه دلیل جانیفتادن فرهنگ صحیح نقد و مطالبه، نگرانی و دلهره برخی از دانشجویان از بازخورد استادان و نگرانی مدیران دانشگاه، دانشکده و گروه و استادان از بازخورد دانشجویان در دانشگاه­ها انجام نمی­شود. یافته­ها همچنین نشان داد ارزشیابی از درس می­تواند به‌وسیله دانشجویان فعلی، دانش­آموختگان، همکاران و ذی­نفعان خارج از دانشگاه و از طریق مشاهده، مصاحبه، رایانه­ای، پرسشنامه و روش­های خلاقانه انجام شود. UR - https://www.icsajournal.ir/article_138160.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_138160_2ad277c26fde9845de2bcf2f46e6f074.pdf ER -