TY - JOUR ID - 41079 TI - سنتزپژوهی چالش‌های برنامه‌های درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیش رو JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - کاویانی, حسن AU - نصر, احمدرضا AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان AD - . استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 13 SP - 7 EP - 34 KW - چالش­ها KW - راهکارها KW - برنامه درسی آموزش عالی KW - سنتزپژوهی DO - N2 - بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها در هزاره سوم با چالش‌های عظیمی رو به رو هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های برنامه‌های درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای رفع آن انجام شد. مطالعه حاضر از نوع کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شد. معیار ورود پژوهش‌ها در این مطالعه مرتبط بودن با هدف پژوهش و اجرای آن در آموزش عالی کشور در دهه اخیر(1384 تا 1394) بوده است. برای فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز، از فرم کاربرگ و جهت اطمینان از میزان پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد. همچنین جهت تحلیل داده‌ها از روش های کدگذاری باز و محوری از نرم افزار Nvivo-8 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد نظام برنامه ریزی درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر با سیزده چالش عمده از جمله، بین‌اللملی‌سازی برنامه درسی؛ برنامه درسی مبتنی بر جامعه یادگیری؛ ارزشیابی برنامه‌های درسی؛ مغفول ماندن سیاست‌های قومی و چندفرهنگی؛ بعد کیفی تدریس؛ اعتبارسنجی برنامه‌های درسی؛ جهانی شدن؛ برنامه‌ریزی درسی غیرمتمرکز؛ رشد انواع تفکر؛ یادگیری چگونه یادگرفتن و راهبردهای یاددهی-یادگیری؛ چالش‌های محتوایی، برنامه درسی میان رشته‌ای و کاربست فن آوری اطلاعات در برنامه درسی مواجهه بوده است. علاوه بر این، سنتز راهکارهای پیشنهادی برای رفع این چالش‌ها نیز ارائه شد. UR - https://www.icsajournal.ir/article_41079.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_41079_d63fb6e2259f1273ef4a058149f0ce01.pdf ER -