TY - JOUR ID - 82904 TI - ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - محمدی, مهدی AU - شیرین حصار, راضیه AU - مرزوقی, رحمت اله AU - ترک زاده, جعفر AU - سلیمی, قاسم AD - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز AD - استاد دانشگاه شیراز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 18 SP - 95 EP - 134 KW - توسعه پایدار KW - آموزش عالی KW - برنامه درسی پایدار DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران بود. پس از طراحی مقیاس اولیه بر اساس مبانی  نظری و پیشینه پژوهشی، اعتبار صوری آن سنجیده  شده و سپس، با روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای، 400 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انتخاب و مقیاس بین آنان توزیع گردید. برای اعتبار محتوایی مقیاس از تحلیل گویه، برای اعتبار سازه  آن  از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با توجه به بار عاملی زیرمقیاس های منطق (65/0)، هدف (78/0)، (83/0)، روش های یاددهی - یادگیری(85/0)، مواد و منابع آموزشی (86/0)، فعالیت های یادگیری(84/0)، زمان (78/0)،  فضا (76/0)، گروه (89/0) و ارزشیابی (73/0)، اعتبار سازه مقیاس تأیید گردید و  با توجه به  همبستگی معنادار زیرمقیاس های ده گانه برنامه درسی با نمره کل مقیاس و زیرمقیاس ها با گویه های مربوطه، اعتبار محتوایی نیز تایید شد. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برنامه درسی (97/0) و زیرمقیاس های منطق (93/0)، هدف(93/0)،  محتوا (87/0)،  روش های یاددهی - یادگیری (79/0)،  مواد و منابع آموزشی (95/0)، فعالیت های یادگیری (88/0)،  زمان (92/0)،  فضا (78/0)، گروه بندی (77/0) و ارزشیابی (93/0)، پایایی مقیاس و زیرمقیاس های آن نیز مورد تایید قرارداد. UR - https://www.icsajournal.ir/article_82904.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_82904_3e2edc435c959650bf2391394e9beb95.pdf ER -