2024-03-29T04:09:17Z
https://www.icsajournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18947
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
شناسنامه شماره 23
2021
08
23
1
6
https://www.icsajournal.ir/article_138171_fb33310fa0733ad16481ab8a0f292e62.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
«کرونااااای» دانشجویی: فرصت ستانیهای آموزش مجازی
نعمت الله
موسی پور
2021
08
23
https://www.icsajournal.ir/article_146581_84a3bf843786df16d0057a987bc5a2d9.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاههای ایران
مصطفی
باقریان فر
احمدرضا
نصر اصفهانی
محمدرضا
آهنچیان
ارزشیابی از درس بهعنوان یکی از ابزارهای بسیار ارزشمند ارتقاء کیفیت تدریس و یادگیری محسوب میشود، زیرا میتواند بازخورد مفیدی برای استادان و دانشگاه در مورد کیفیت عناصر برنامه درسی فراهم سازد. ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل، ضرورت و چگونگی ارزشیابی از درس و موانع آن در دانشگاههای ایران است. بدین منظور با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور که در حوزه ارزشیابی و برنامه درسی اهل نظر هستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها، پس از پیاده شدن، بهصورت مقولهبندی باز تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن است که ارزشیابی از درس به چهار دلیل انجام و به سه دلیل جانیفتادن فرهنگ صحیح نقد و مطالبه، نگرانی و دلهره برخی از دانشجویان از بازخورد استادان و نگرانی مدیران دانشگاه، دانشکده و گروه و استادان از بازخورد دانشجویان در دانشگاهها انجام نمیشود. یافتهها همچنین نشان داد ارزشیابی از درس میتواند بهوسیله دانشجویان فعلی، دانشآموختگان، همکاران و ذینفعان خارج از دانشگاه و از طریق مشاهده، مصاحبه، رایانهای، پرسشنامه و روشهای خلاقانه انجام شود.
ارزشیابی از درس
آموزش عالی
برنامه درسی
دانشگاههای ایران
2021
08
23
7
42
https://www.icsajournal.ir/article_138160_2ad277c26fde9845de2bcf2f46e6f074.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
جامعه یادگیری اعضای هیأت علمی(FLC)؛ به مثابه توسعه حرفه ای درون زا
ساسان
رستمی
محمد
قهرمانی
محمود
ابوالقاسمی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های جامعه یادگیری اعضای هیات علمی دانشگاه انجام گرفته است.این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است.شرکت کنندگان از میان اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه انتخاب شدند.شرکت کنندگان مبتنی بر هدف پزوهش انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری با 15 شرکت کننده انجام گرفت.روش اصلی جمع آوری داده ها ، استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و روش تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمونی گرانهایم صورت گرفت.روایی و پایایی مطالعه حاضر از روش بازنگری توسط شرکتکنندگان،مرور توسط افراد غیر از شرکتکنندگان(اساتید دانشگاه و همکاران پژوهشگر) بررسی شد.یافته های بدست آمده شامل :67 کد اولیه باز ، 9 مقوله ی محوری و4 تم اصلی:1)اهداف و چشم انداز مشترک 2) یادگیری جمعی 3) عمل حرفه ای مشترک 4) بازتاب حرفه ای مشترک بوده است.هم چنین نتایج پژوهش نشان می دهد مولفه های احصا شده در قالب الگوی جامعه یادگیری حرفه ای به عنوان مراحلی از یک چرخه مداوم بهبود مستمر در دانشگاه می باشد که تا حصول به نتایج دلخواه می تواند ادامه یابد.
اعضای هیت علمی
توسعه حرفه ای
جامعه یادگیری
دانشگاه
2021
08
23
43
68
https://www.icsajournal.ir/article_138161_e0b4455e42b267daf41e9a9968b8bf0b.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
کاوشی بر تأثیر برنامه مهارتآموزی دانشگاه فرهنگیان در بهسازی حرفهای مهارت آموزان مادهی 28
رحمت اله
خسروی
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر برنامه مهارتآموزی دانشگاه فرهنگیان در بهسازی حرفهای مهارت آموزان ماده 28[1] است. بدین منظور، پژوهش با رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناختی انجام شده است. جامعهی مورد نظر پژوهش 79 نفر از مهارت آموزان رشتهی آموزش ابتدایی بودندکه دورهی مهارتآموزی یکسالهی خود را در دانشگاه فرهنگیان استان زنجان گذراندهاند. تعداد 14 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع زنجیرهای، بهعنوان شرکتکنندگان در تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبهی نیمه ساختارمند(عمیق) استفاده شد و مصاحبه با نمونهها تا مرحلهی اشباع دادهها، تداوم یافت. جهت تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بررسی روایی با استفاده از روش بازبینی توسط همکاران و مشارکت کنندگان و بررسی پایایی از طریق کدگذاری متن سه مورد از مصاحبه ها توسط افراد ناشناس خارج از پژوهش انجام شد. یافتههای پژوهش در پنج مضمون سازمان دهنده، مشکلات برنامه مهارتآموزی را بدین شرح مشخص کرد: 1. مضمون برنامههای درسی،2- مضمون استادان و تدریس آنها، 3- مضمون برنامهها و سیاستهای دانشگاه، 4- مضمون مهارت آموزان، و 5- مضمون عوامل محیطی( محیط فرهنگی و اجتماعی). بهطورکلی نتایج پژوهش حاکی از این بود که دورهی یکسالهی دانشگاه فرهنگیان برای مهارت آموزان ماده 28 از اثربخشی کافی برخوردار نیست. [1]. منظور از مهارت آموزان مادهی 28، داوطلبان فارغالتحصیل دانشگاهی هستند که در آزمون استخدامی آموزشوپرورش پذیرفتهشده و برای ورود به حرفهی معلمی، دورهی یکسالهی مهارتآموزی را در دانشگاه فرهنگیان سپری میکنند.
برنامهی درسی و آموزش
برنامه مهارتآموزی دانشگاه فرهنگیان
بهسازی حرفهای
مهارتآموزان مادهی 28
2021
08
23
69
101
https://www.icsajournal.ir/article_138162_75cc6bcb70a5dfd9d86bed18fbcd76ca.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
امکان سنجی و شناسایی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده آموزش مبتنی بر شایستگی در تربیت معلمان شیمی (مطالعه موردی: استان زنجان)
اسماعیل
اولی
نعمت الله
ارشدی
نعمت الله
موسی پور
غلامرضا
یادگارزاده
هدف پژوهش حاضر، تبیین شایستگی معلمان شیمی و شناسایی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده آموزش مبتنی بر شایستگی در تربیت معلمان شیمی میباشد. پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی و بر حسب گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 186 نفر از معلمان شیمی استان زنجان بوده که با جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه 144 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن با نظرات متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. از آزمون t تک نمونهای به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پژوهش نشان داد در شش حوزه دانش و مهارت و سه حوزه نگرش و صفات رفتاری، شایستگی معلمان شیمی قابل قبول بوده ولی با حالت مطلوب فاصله وجود دارد. بیشترین سهم عامل تسهیلکنندگی/ بازدارندگی مربوط به دانش و مهارت اساتید در دورههای تربیت معلم 8/49 درصد در حوزه دانش و مهارت شایستگی و دلایل ساختاری با 3/40 درصد در حوزه نگرش و صفات رفتاری بوده است. کمترین سهم مربوط به دلایل فلسفی با 13/8 درصد در حوزه دانش و مهارت و توانایی و علاقهمندی دانشجومعلمان با 10 درصد در حوزه نگرش و صفات رفتاری را بهخود اختصاص دادهاند.
آموزش مبتنی بر شایستگی
امکان سنجی
تربیت معلم
شایستگی معلمان
معلمان شیمی
2021
08
23
103
129
https://www.icsajournal.ir/article_138163_0de2861f589ed28669c3f2fe6dbb3595.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی و ارائه الگوی بومی برای ایران
سارا
شهیدی
علی
حسینی خواه
مجید
علی عسگری
یانا
سیکولا-لینو
در جهان پر از رقابت امروز کشورها، دانشگاهها و سازمانهایی موفق هستند که توانا در بهرهگیری بیشتر از اطلاعات و دانش باشند، به این خاطر بسیاری از دانشگاهها و مراکز تربیتی، دانشمداری توسط آموزشهای کارآفرینی را آغاز نمودهاند. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران در مقطع آموزش عالی و تدوین الگوی بومی ایرانی برای آموزش کارآفرینی میباشد. در این مطالعه برای شناسایی عناصر یک الگوی بومی آموزش کارآفرینی از رویکرد کیفی و روش تحلیلمضمون و برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی به روش کدگذار ی دادهها، دسته بندی مقولهها و استخراج مضامین مربوطه و برای بیان و تفسیر یافتهها، از نرم افزار مکسکیو دی ای، استفاده شده است، بنابراین در ابتدا 50 مدل استاندارد خارجی آموزش کارآفرینی و همچنین اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران توسط پژوهشگر شناسایی و انتخاب گردید و سپس تمام کلید واژههای درون الگوها و اسناد، کدگذاری باز شدند و 735 کد باز استخراجی به صورت مجزا برای متخصصان موضوعی فرستاده شد و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 23، مقدار کاپای کوهن محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که دادههای حاصل از بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران در سه دسته مضمون های قابلیتمحور، شخصیتمحور و درسمحور دسته بندی شدند که با توجه به نتایج حاصل از اهمیت مولفههای پر کاربرد در اسناد مورد بررسی، میتوان در طراحی الگوی بومی آموزش کارآفرینی برای دانشجویان آموزش عالی استفاده نمود.
الگوهای آموزش کارآفرینی
اشتغالزایی
آموزش کارآفرینی
الگوی بومی
آموزش عالی
مراکز کارآفرینی
2021
08
23
131
171
https://www.icsajournal.ir/article_138164_e3a8be1e5b8208b0cdb6ef524f223099.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
مطالعه تطبیقی معیارهای انتخاب دانشجومعلم در مراکز تربیت معلم کشورهای کره جنوبی، ژاپن،کانادا، فنلاند و ایران
توران
سلیمانی
عظیمه
متکلم
یوسف
نامور
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه معیارهای پذیرش دانشجو معلم در مراکز تربیت معلم کشورهای فنلاند، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و ایران است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی است که از روش تطبیقی استفاده شده است. روش گرداوری داده ها در این پژوهش با توجه به کیفی بودن رویکرد پژوهش، استفاده از تکنیک گرداوری اسناد مکتوب است. در این روش، آثار و منابع مکتوب که به موضوع پژوهش مربوط میشوند، جهت شناسایی ویژگیهای مورد نیاز، گرداوری و تحلیل میشوند. بنابراین کلیه منابع مکتوب شامل کتب، مقالات، پایاننامهها و اسناد بالادستی که به نظام تربیت معلم هریک از این کشورها مربوط میشوند، گرداوری وتحلیل شدند. در قسمت تحلیل دادهها نیز، روش تحلیل توصیفی به کار گرفته شده است. دادههای مورد نیاز از منابع موجود، انتخاب، سازماندهی و سپس شباهتها و تفاوتهای آنها مشخص و با یکدیگر مقایسه و تفسیر شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، شرایط و معیارهای پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای مذکور با ایران در مواردی از قبیل استفاده از انواع آزمونها و مصاحبه شباهت دارند، اما مهمترین تفاوتهایی که میتوان در این زمینه بر شمرد نوع استفاده از مصاحبه و محتوای آن در این کشورها است. بر این اساس، توجه به مهارتهای عملی و اختصاص بخشی از مصاحبه به شرکت داوطلب در فرایند تدریس واقعی(تدریس عملی) و بهرهگیری از ابزار مصاحبه به عنوان یک ابزار تکمیلی(نه به عنوان تنها ابزار شناسایی افراد شایسته) از ویژگیهای اصلی به کارگیری ابزار مصاحبه برای تعیین افراد شایسته در مراکز تربیت معلم کشورهای مذکور است که تا حدودی با فرایند انتخاب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان ایران، متفاوت است
دانشجو معلم
دانشگاه فرهنگیان
مطالعه تطبیقی
معیارهای پذیرش
2021
08
23
173
196
https://www.icsajournal.ir/article_131374_9c193e635180dcac72e8bacc23f69660.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
تأثیر عوامل روانشناختی بر جنبههای آموزشی و کاربردی خودکارآمدی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران
بهرام
هرمز
با توجه به مشکلات موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی، این پژوهش سعی داشته ارتباط میان عوامل روانشناختی با جنبههای آموزشی و کاربردی خودکارآمدی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران را مدلسازی کند. بدین منظور از پرسشنامههای استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است که در مجموع پرسشنامه کلی دارای آلفای کرونباخ 813/0 است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع دکتری دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران هستند؛ روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و شامل 297 نفر از این دانشجویان بوده است. نتایج نشان میدهد که آشفتگی شناختی بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی دانشجویان میگذارد و پس از آن عملکرد رفتاری و عملکرد شناختی قرار میگیرند. در بین ابعاد خودکارآمدی بعد عمومی و بعد تحصیلی ابعاد زیربنایی هستند که نقش میانجی را بین ابعاد و عوامل دیگر و خودکارآمدی دانشجویان ایفا میکنند. همچنین نتایج آزمون مدل، علاوه بر تأیید تأثیرگذاری عوامل، نشان میدهد که متغیرهای کنترلی جنسیت، سن و تأهل بر خودکارآمدی دانشجویان تأثیرگذار است اما متغیرهای اشتغال و سطح دانشگاه رابطه معنیداری در نمونه پژوهش ندارد.
خودکارآمدی
آشفتگی شناختی
عملکرد رفتاری
عملکرد شناختی
تحصیلات تکمیلی
2021
08
23
197
220
https://www.icsajournal.ir/article_138165_fa9a0fc705cb8bc412c78ef41811adc6.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
تبیین فرایند پشت کنکوری داوطلبان آزمون سراسری براساس نظریه زمینهای
مجتبی
عاشوری
شهرام
واحدی
رحیم
بدری
یوسف
ادیب
پشت کنکوری پدیدهای رایج در بین داوطلبان آزمون سراسری است که عوامل متعددی در آن نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی مفهومی فرایند پشت کنکوری داوطلبان آزمون سراسری دانشگاهها بود. این پژوهش به روش کیفی و نظریه زمینهای (مبتنی بر رویکرد کوربین و اشتراوس) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه داوطلبان پشت کنکوری آزمون سراسری سال 1399 از رشتههای تحصیلی مختلف از شهرستان خدابنده بود. بدین منظور 12 نفر از شرکتکنندگان کنکور سال 1399 با رشتههای مختلف که تجربه یک یا دو سال پشت کنکور را داشتند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، ابتدا کدگذاری باز و محوری انجام گرفت و طبقههای مربوط در الگوی پارادایمی یعنی عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند. سپس، در مرحلهی کدگذاری انتخابی، طبقۀ مرکزی پژوهش استخراج گردید. نتایج پژوهش 110 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی را مشخص ساخت که طبقة مرکزی استخراج شده از مضامین، «انگیزش موفقیت کنکور» بود. با ترسیم الگوی مفهومی پژوهش، مؤلفههای مرتبط با پشت کنکوری و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر مشخص گردید. نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که انگیزش موفقیت در کنکور بین عوامل علّی، زمینهای، مداخله گر و راهبردها ارتباط ایجاد میکند. به طوری که عوامل علّی، زمینهای و مداخله گر به واسطة انگیزش موفقیت در کنکور و همچنین راهبردها منجر به پشت کنکور ماندن میشود که این امر دارای پیامدهای روانی و تحصیلی است.
پشت کنکوری
روانی-تحصیلی
نظریه زمینهای
2021
08
23
221
238
https://www.icsajournal.ir/article_138166_587179ed0d2aa8b970db43cb2f1ea467.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
تاریخ برنامه درسی آموزش عمومی دوره کارشناسی در ایران: یک مطالعه اسنادی
سید علی
خالقی نژاد
این مطالعه با هدف بررسی روند تاریخی برنامه درسی عمومی دوره کارشناسی در ایران در بازه زمانی 1313 تا 1398 انجام شده است. در این راستا با استفاده از «روش پژوهش اسنادی» اسناد چاپی و غیرچاپی در دانشگاهها و همینطور در پایگاههای علمی ایرانی با کلمات کلیدی «دروس عمومی دانشگاه»، «تاریخ دانشگاه تهران»، «تاریخ دانشگاه ملی»، «تاریخ دانشگاه تبریز»، «تاریخ دانشگاه پهلوی»، «برنامه درسی عمومی دانشگاهی»، «مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی» بهصورت نظاممند بررسی گردید. برای تحلیل داده از تحلیل تماتیک با رویکرد استقرایی استفاده گردید. یافتهها در خصوص تحول برنامه درسی عمومی منجر به شناسایی سه شکل از برنامه درسی عمومی در سایه (1345- 1313)، برنامه درسی عمومی آشکار (1357- 1345)، و برنامه درسی معارف اسلامی و آگاهی عمومی (1398- 1360)، شده است. در مجموع، یافتههای این پژوهش میتواند در توصیف تاریخ و چگونگی شکلگیری برنامه درسی عمومی در دانشگاههای ایرانی آگاهیبخش باشد.کلمات کلیدی: تاریخ برنامه درسی عمومی، دوره کارشناسی، دانشگاه ایرانی، مطالعه اسنادی
تاریخ برنامه درسی عمومی
دوره کارشناسی
دانشگاه ایرانی
مطالعه اسنادی
2021
08
23
239
267
https://www.icsajournal.ir/article_138167_72dcd4041ccccf98d31e74a441944ace.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
تفکیک جنسیت در دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجو معلمان و استادان (مطالعۀ موردی: دانشگاه فرهنگیان یزد)
زهرا
رحیمی
علیرضا
اعتدال
این مطالعه با هدف بررسی ابعاد مثبت و منفی زیست در فضای تکجنسیتی[1] دانشگاه فرهنگیان از نگاه استادان و دانشجومعلمان[2] این دانشگاه انجام شد. این پژوهش بهلحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و در اجرا پژوهشی پیمایشی است که بهروش کمی (بهانضمام یک پرسش باز) انجام شدهاست. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ تحقیق انتظاری (1397) است که با اندکی جرحو تعدیل استفادهشد. پرسشنامۀ تحقیق حاضر در پنج محور رشد فردی و اجتماعی، اسلامیشدن دانشگاه، عملکرد تحصیلی، آرامش روانی و زمینهسازی برای ازدواج هدف این مطالعه را دنبال کردهاست. جامعۀ مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان یزد و نمونه شامل 120 نفر از اساتید و دانشجویان این دانشگاه (10 استاد زن، 10 استاد مرد، 50 دانشجوی زن، 50 دانشجوی مرد) میباشد. یافتههای این مطالعه نشانداد اغلب آزمودنیها در محورهای رشد فردی و اجتماعی، اسلامیشدن دانشگاه، عملکرد تحصیلی و زمینهسازی برای ازدواج، نمرۀ قابلقبولی به فضای حاکم بر دانشگاه نمیدهند. اما معتقدند تحصیل در این دانشگاه توانستهاست آرامش روانی والدین دانشجویان را تا حد زیادی تأمین کند. محققین این مطالعه مبتنی بر مطالعات نظری و یافتههای کمی و کیفی این پژوهش، بر لزوم بازبینی اسناد سیاستگذاری برای این دانشگاه و پرهیز از اقداماتی که ادلۀ کافی شرعی و پژوهشی برای آن وجود ندارد، تأکید دارند.
تفکیک جنسیتی
تکجنسیتی
دانشجو معلم
دانشگاه فرهنگیان
2021
08
23
269
285
https://www.icsajournal.ir/article_138168_2d87ea8b62ba3674c7f9a766a5fa5bf6.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
طراحی الگوی محتوایی آموزش شایستگی های اخلاقی به دانشجویان درنظام آموزش عالی
جعفر
جهانی
مهدی
محمدی
فرشته
شهابی نیا
مریم
شفیعی سروستانی
رحمت الله
مرزوقی
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی محتوایی آموزش شایستگی های اخلاقی به دانشجویان درنظام آموزش عالی بود. از روش پژوهش، فراترکیبِ هفت مرحله ای مدل سندلوسکی و بارو(2007) استفاده شد که مدل مفهومی تحقیق شکل گرفته است. در گام اول، سؤال پژوهش مطرح و بر اساس آن اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، منابع لاتین دادههای پژوهش شامل پایگاههای اسکوپوس، اشپرینگر و ..و منابع فارسی شامل پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تعیین و معیارهای شمول مقالات مشخص گردید. در گام چهارم، با تجزیه و تحلیل دادهها، 65 مضمون پایه مرتبط با آموزش اخلاقی استخراج شد و سپس به ترکیب یافتهها پرداخته شد. در این گام، مضامین پایه استخراج شده در چهار مضمون سازمان دهنده ی سطح دوم صداقت تحصیلی(مانند شجاعت، اشتیاق و روح خدمت رسانی) و عدم صداقت تحصیلی(مانند رفتارهای مخل، عدم انجام تکالیف درسی بی توجهی به حقوق دیگران) ، صداقت پژوهشی(مانند آگاهی از پژوهش) و عدم صداقت پژوهشی (مانند کپی و پیست، بیان ایده های دیگران بدون منبع، روح ماشینی) طبقهبندی شدند و مضمون سازماندهنده سطح دوم در 26 مضمون سازماندهندة سطح اول قرار گرفتند و در انتها نیز، شبکهی مضامین محتوای آموزش اخلاق ترسیم گردید. الگوی طراحی شده در این پژوهش، چارچوبی برای آموزش شایستگی های اخلاقی برای دانشجویان آموزش عالی، در سطوح مذکور را که پیش از این میسر نبود، فراهم آورده است؛ و از اعتباریابی توصیفی، اعتباریابی تفسیری – نظری- پراگماتیک برای اعتباریابی الگوی طراحی شده استفاده شد.
برنامه درسی
آموزش اخلاقی
صداقت تحصیلی
عدم صداقت تحصیلی
صداقت پژوهشی
عدم صداقت پژوهشی
نظام آموزش عالی
2021
08
23
287
319
https://www.icsajournal.ir/article_138169_840e99e1a8d7de63ef98b6f2b53ce55c.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1400
12
23
ارائه مدل ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان آموزش از دور
محمد
وفایی یگانه
مهران
فرج الهی
حمید
ملکی
اسدالله
عباسی
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان آموزش ازدور انجامگرفت. در این مقاله ابتدا عناصر تشکیلدهنده بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزشازدور شناسایی شدند و سپس مدل ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان آموزش از دور براساس شرایط و مقتضیات بومی و نظام آموزشازدور کشور طراحی و اعتباریابی شد.روش بررسی: روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر رویکرد، آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی کلیه صاحبنظران حوزه آموزشازدور و بهرهوری آموزشی هستند که با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی تعداد 26 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، کلیه مدرسان نظام آموزش از دور دانشگاه آزاد اسلامی در واحد الکترونیکی است. تعداد افراد جامعه آماری 164 نفر بودند که همه افراد جامعه برای نمونه تحقیق با روش سرشماری کامل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با روایی و پایایی مطلوب، استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه گردید. تحلیل دادههای کیفی با تکنیک تحلیل مضمون و بخش کمی نیز با روش تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت.یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که عوامل مؤثر بر بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزش از دور در دو بعد کلی فردی و سازمانی شناسایی شدند. همچنین مشخص شد که 21 عامل بر بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزش از دور تأثیر معنادار و مثبتی بر بهرهوری آموزشی مدرسان نظام آموزش دارد.نتیجهگیری: تحقیق مشخص نمود که برای ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان در هر نظام آموزش از دوری، بایستی 21 عامل شناسایی شده (توانایی های فردی مدرس، محیط نظام آموزشی، محتوا و مطالب ارائه شده، وضعیت فراگیران) را بهبود ببخشیم و وضعیت آنها را مطلوب کنیم.
بهرهوری آموزشی
آموزش از دور
آموزش عالی
2021
08
23
321
344
https://www.icsajournal.ir/article_138170_547fe3afe0eef029497e03615c99b063.pdf