انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220A Research framework for Disciplinary Culture in Higher Education Curriculumشناسایی یک چهارچوب مطالعاتی برای فرهنگ رشته ای در برنامه های درسی آموزش عالی73211820FAعظیمه سادات خاکبازعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20141128Recently the higher education researchers have focused on cultural views toward higher education studies and caused a new trend of research which investigates academic culture. Disciplinary culture is considered as one of the branches that study culture in higher education according to the interactions between the disciplines, on the one hand, and individuals and context, on the other hand. The study of disciplinary culture is increasingly growing due to the emergence of the topics such as interdisciplinary curricula and internationalization of curricula in higher education. However, no framework has been developed for this type of studies. In addition, considering the complexity of this topic, the lack of a coherent framework could create ignorant researchers. As a result, this study seeks to develop a framework for studying disciplinary culture in higher education. To this aim, the researchers chose mathematics and education, which are respectively among hard-pure disciplines and soft-applied ones in the classifications of disciplines. The present study employed grounded theory approach and the data were gathered through cooperative observation, semi-structured interviews, open-ended questionnaires and content analysis of cultural documents in two disciplines. In the next step, the data were analyzed through coding and patterning methods. The results of data analysis revealed different variables, categories and levels for disciplinary culture in higher education curriculum which explained a framework for disciplinary culture in higher education which could serve as the basis for developing a framework for studying the disciplinary culture in higher education.<br /> نگاه فرهنگی به مطالعات آموزش عالی از جمله منظرهایی است که اخیراً مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است و موجب تولد فصل جدیدی از مطالعات بر محور «فرهنگ دانشگاهی» شده است. فرهنگ رشتهای، خود شاخهای از این مطالعات محسوب میشود که فرهنگ جاری در آموزش عالی را از زاویهی کنش و تعاملات ناشی از رشتهی تحصیلی با افراد و محیط مورد بررسی قرار میدهد. با توجه به طرح موضوعاتی نظیر توسعهی برنامههای درسی میانرشتهای و بینالمللی کردن برنامههای درسی آموزش عالی، مطالعهی فرهنگ رشتههای آموزش عالی بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. این در حالی است که چهارچوب مشخصی برای آن تدوین نشده است و با توجه به پیچیدگی این مسئله، فقدان چنین چهارچوبی خود موجب غفلت پژوهشگران برنامه درسی آموزش عالی از این مهم است.<br /> پژوهش حاضر، با هدف تدوین چهارچوبی برای مطالعهی فرهنگ رشتهای در برنامههای درسی آموزش عالی انجام شده است. به این منظور دو رشتهی ریاضی و علوم تربیتی که در دستهبندی بچر به ترتیب جزء رشتههای محض-سخت و نرم-کاربردی قرار دارند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. روش پژوهش، نظریهی مبنایی بوده است؛ که دادههای آن از طریق مشاهدهی مشارکتی، مصاحبهی نیمهساختاری، پرسشنامهی بازپاسخ، محتوا و آثار فرهنگی، جمعآوری و از روش مقولهبندی و کدگذاری تحلیل شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها مبیّن وجود متغیرها، مقولهها و سطوح مختلفی برای فرهنگ رشتهای در برنامههای درسی آموزش عالی است که چهارچوبی را برای مطالعهی فرهنگ رشتهای در آموزش عالی تداعی میکند.<br /><br /> <br clear="all" /><br /> <br /><br />https://www.icsajournal.ir/article_11820_7350b9e29db025b15f9c70b4222d9422.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220The Effects of Ethical Codes in Teaching of University Teachersبررسی میزان تأثیر مؤلفه های اخلاقی در تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد334311821FAمحبوبه عارفیدکتری مطالعات برنامه درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتیاعظم شریفیدانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140929Considering ethics in higher education could lead to subsequent growth and development. Growing ethics in the teachers could be resulted from knowledge, will, ability, and attitude. Teaching and ethics are inherently interwoven. teacher is the most important factor in achieving educational goals in any academic institution, the present research has been conducted with the aim of determining the role and effects of ethical codes on the university teachers' teaching from the students’ viewpoint. This descriptive cross-sectional study included 23 female bachelor students who studied geography in Kowsar University, Bojnord. Students answered to a questionnaire made on the basis of the study conducted by Motalebifard and his colleagues regarding the effects of eight basic factors and 22 sub-categories in university teachers' ethical teaching. The questionnaire was designed on a five-degree Likert scale and measured "educational capability", "content capability", "professional interaction", "paying attention to aspects of development in students", "respecting colleagues", "good class atmosphere", "respecting the class" and "proper evaluation". The results of this study revealed that, comparing to other factors, "educational capability" and "proper evaluation" are the most effective factors in ethical teaching and teachers who are committed to the ethical codes in their teaching have higher awareness regarding the teaching methods and approaches and make proper evaluations. This means that choosing the teachers with higher educational capabilities who are informed about assessment make should be one of the main concerns in the system of higher education.
<br /><em> </em>وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد و بالندگی آن میشود. اخلاقی بودن استاد در حرفهاش حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش است. اخلاق و تدریس بهطور ذاتی همسو و درهمتنیده میباشند. استاد مهمترین و اساسیترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر دانشگاه میباشد. در این تحقیق به تعیین میزان تأثیر هر یک از مؤلفههای اخلاقی در تدریس اساتید، از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است. پژوهش توصیفی-مقطعی با مشارکت 23 دانشجوی مؤنث ترم دوم مقطع کارشناسی در رشتهی جغرافیا از دانشگاه کوثر بجنورد که از معدل بالای 5/16 در ترم اول برخوردار بودند انجام شد. طی پرسشنامهای (بر اساس نتایج کار بهدست آمده از تحقیق مطلبی فرد و همکاران، 1390) دانشجویان به میزان تأثیر هر یک از هشت مؤلفهی اساسی در تدریس اخلاقی اساتید با 22 زیر مقوله در مقیاس لیکرت 5 درجهای پاسخ دادند. این مؤلفهها کارآمدی آموزشی، کارآمدی در ارائهی محتوا، تعامل حرفهای، توجه به رشد همهجانبهی دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحث مناسب در کلاس، احترام به کلاس و ارزشیابی درست را شامل میشد. نتایج نشان داد که کارآمدی آموزشی و ارزشیابی درست بهعنوان شاخصههای بااهمیتتری در تدریس اخلاقی اساتید ایفای نقش مینمایند و نسبت به سایر مؤلفهها از میزان تأثیر بیشتری برخوردار هستند. اساتیدی که خود را ملزم به رعایت تدریس اخلاقی میدانند بهنحو بارزتری از روشها و راهکارهای آموزشی آگاه هستند و ارزشیابی مناسب و عادلانهای انجام میدهند. توجه به انتخاب اساتید با کارآمدی آموزشی بالا و آگاه به اررزشیابی درست در نظام آموزش عالی شایان توجه میباشد.<br /><br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br /><br />https://www.icsajournal.ir/article_11821_7cdf162d8dad7ee1a44ce91464a3689e.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220Teaching the Core Competencies in Curriculum as a New Approach toward Facilitating Interdisciplinary Studiesآموزش شایستگی های کانونی در برنامه درسی به عنوان رویکرد جدید برای ایحاد ارتباط در مطالعات میان رشته ای446111822FAابراهیم صالحی عمرانگروه علوم تربیتی دانشگاه مازندرانJournal Article20141101The development of information and communication technologies, the growing global trades, and changes in the structure of the global economy cause changes in the structure, content, courses and curricula of higher education. The emerging changes in the world of business have occurred alongside the development of higher education and the emergence of interdisciplinary fields in the universities. But the real issue is how this approach could be used to link and create relationships among the academic disciplines. Therefore, there is a need for using a key concept called "core competencies and skills" as a new approach in the process of preparation and management of the higher education curriculum content. Several studies on this concept have been conducted in recent years in developed countries such as England, America, Australia and Canada which indicates the significance of this concept. Hence, this article reviewed the documentation and comparative study that explained and explored the core competencies in interdisciplinary studies, application of theoretical principles in this field, such as human capital, social capital, functionalism, scientific view of the project (DeSeCo), and human resources. پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش مبادلات جهانی و تغییر و تحول در ساختار اقتصاد جهانی، باعث تغییر و تحولاتی در ساختار، محتوا، رشتهها و برنامههای درسی آموزش عالی شده است. تغییرات روزمره و جدید در دنیای کسبوکار با توسعه و گسترش فراگیر آموزش عالی و ایجاد رشتههای مختلف و متعدد میانرشتهای در دانشگاهها نیز همراه بوده است. اما مسئلهی اصلی این است که چگونه و با کمک چه رویکردی میتوان ارتباط افقی و عمودی میان رشتههای مختلف دانشگاهی ایجاد نمود؟ بدین منظور ضرورت دارد که از یک مفهوم کلیدی به نام آموزش "شایستگیها و مهارتهای کانونی" بهعنوان رویکردی نو در فرایند تهیه و تنظیم محتوای برنامههای درسی آموزش عالی استفاده شود. تحقیقات متعدد بر روی این مفهوم در طی سالهای اخیر در کشورهای توسعهیافتهی جهان همچون انگلستان، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز حاکی از اهمیت شایستگیهای کانونی و ارائهی آن در برنامههای درسی است. لذا این مقاله با بررسی اسناد و مدارک و مطالعهی تطبیقی در صدد است که ضمن تبیین و بررسی شایستگیهای کلیدی در مطالعات میانرشتهای، کاربرد مبانی نظری موجود در این زمینه همچون سرمایه ی انسانی، سرمایه ی اجتماعی، کارکردگرایی، دیدگاه علمی پروژه (DeSeCo)، و همچنین دیدگاه منابع انسانی را مورد تحلیل قرار دهد.https://www.icsajournal.ir/article_11822_6194d4df2765b90b1f9846ff63d20e88.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220The Scope of the Work values: A Platform for
Educators in Higher Educationگستره ارزش های کاری سکویی برای آموزشگری در محیط آموزش عالی628411823FAزهره عبابافمدرس دانشگاه فرهنگیان- دکتری برنامه ریزی درسیJournal Article20140804Cultural and scientific institutions have defined and considered specific rights and duties for educators and students. One of the duties mentioned for the educators is creating the conditions for preparing the learners for the emerging situations. Education is a multifaceted mission since training the learners from the moral, emotional, cognitive, social, behavioral and vocational dimensions is an increasingly complex process that requires the employment of a set of competencies. Homogeneous integration of knowledge, skills, and beliefs could prepare the educators for facing this process. In addition, the reality of the traditional or virtual educational contexts is far beyond the physical factors or the quantitative relationships among them. In fact, it is a conceptual construct which is affected by the interactions among belief systems, cognitive, emotional, and socio-cultural factors in the context. Hence, the present study aims to explore and explain the components of work and profession values with regard to the educational-moral role of the educators. This study was conducted through an exploratory qualitative method. The data were gathered through interviews with 36 faculty members (scientific experts) from humanities, science, medicine, and engineering.The obtained data were analyzed through analytic induction. The results confirmed the comprehensive and integrated nature of education and indicated that the profession values integrate with other values to affects the educational contexts. The findings revealed personality, communication, recognition, motivation, beliefs and support as the components of work values. These components could be applied as criteria for employment, empowerment, evaluation, and retention of faculty members in higher education.
بنیادهای فرهنگی و علمی از دیرباز برای عملکنندگان در نقشهای مدرس یا آموزشگر و آموزشگیرنده وظایف و حقوقی قائل شدهاند. از جمله وظایفی که میتوان بر اساس همان بنیادها برای آموزشگر قائل بود فراهمسازی تدابیری است که آموزشگیرنده را آماده برای زیست در حال و شرایط در حال شکلگیری خواهدکرد. آموزشگری در موقعیتهای تربیتی رسالتی چند وجهی است زیرا رهبریت تربیت اخلاقی، عاطفی، شناختی، اجتماعی، رفتاری و شغلی آموزشگیرندگان فرایند پیچیدهای است که بهکارگیری مجموعهای از توانمندیها را میطلبد. تلفیقی همگون از دانشها، مهارتها و باورها که مدرس را آماده یا بهعبارتی شایستهی چنین هدایتگری مینماید. از طرف دیگر، واقعیت محیط یادگیری در انواع سنتی و مجازی صرفاً یک ویژگی فیزیکی یا ارتباط کمّی بین عناصر فیزیکی نیست بلکه فراتر از آن یک سازهی مفهومی است که از تعاملات نظام باوری، ذهنیتهای شناختی، هیجانی و اجتماعی- فرهنگی نقشآفرینان صحنهی یادگیری متأثر میشود. بر این اساس، این پژوهش که مقاله برگرفته از آن است، با هدف کاوش و توصیف مؤلفههای ارزشهای کاری و حرفهای مبتنی بر نقش تربیتی- اخلاقی مدرسان/آموزشگران دانشگاه تنظیم شده است. در این راستا از شیوهی پژوهش کیفی اکتشافی بهره گرفته شد و دادهها به کمک مصاحبهی بازپاسخ با 36 مدرس (خبرهی علمی) رشتههای علوم انسانی، پایه، پزشکی و مهندسی از دانشگاههای تهران، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی جمعآوری شد. تحلیل دادهها بر مبنای استقرای تحلیلی انجام گرفت. یافتهها گسترهای از ارزشهای کاری مبتنی بر نقش تربیتی-اخلاقی مدرسان دانشگاه را نمایان ساخت و نشان داد که آموزشگری ماهیت جامع و تلفیقی دارد و مؤلفههای ارزشهای کاری در تلفیق با دیگر مؤلفههای حرفهای برای آموزشگری در محیط آموزش عالی نقشآفرین است. یافتهها مؤلفههای ارزشهای کاری شخصیتی، ارتباطی، شناختی، انگیزشی، باوری و حمایتی را در بر میگیرند که بهلحاظ گستردگی به ارائهی مؤلفههای باوری اشاره شده است. مؤلفههای ارزشهای کاری میتوانند به عنوان شاخص هایی در جذب، توانمند سازی، ارزشیابی و ماندگاری اعضای هیئت علمی در محیط آموزش عالی مورد تأمل قرار گیرند.https://www.icsajournal.ir/article_11823_bad819bf8cd5667443159cf297de1e62.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220Aspects of Vocabulary Knowledge in Payame Noor University English Textbooks and their Effects on the Quality of Iranian Higher Educationمیزان توجه به ابعاد مختلف یادگیری واژه در کتابهای درسی دانشگاهی زبان انگلیسی تخصصی انتشارات پیام نور و تأثیر آن در کیفیت نظام آموزشی859611824FAرضا رضوانیدانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوجسمیه نوروزیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوجJournal Article20140829Textbooks play a significant role in higher education. In the ESP textbooks vocabulary knowledge is considered as a principal component of the linguistic competency that the students must develop. This study seeks to explore the extent to which diverse aspects of vocabulary knowledge have been taken into account in Payame Noor University (PNU) ESP textbooks. To this aim, vocabulary activities were randomly selected from 12 ESP textbooks in Human Sciences. These activities were analyzed descriptively and qualitatively employing a content researcher-made checklist tapping into nine aspects of vocabulary knowledge. The results indicated that the ESP textbooks mainly attend to <em>form-meaning</em>. These textbooks focused on <em>concept-reference</em> and <em>grammatical functions</em> in the next levels, while they paid less attention to the <em>communicational</em> aspects. Other aspects were not observed. The findings have important implications for revising the methods of presenting and teaching vocabulary knowledge in ESP textbooks and classes. There is a need for a more comprehensive treatment of vocabulary knowledge by the textbook developers and teachers in order to enhance the quality of ESP courses. This study further discusses the significance of the findings in the context of Iranian higher education. محتوای کتابهای درسی در کیفیت نظام آموزش عالی نقش بسزایی دارد. در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری واژه نقش عمدهای دارد. در واقع این واژگان هستند که زبان را میسازند و به درک مطلب کمک مینمایند. اما به نظر میرسد که در تألیف کتب درسی دانشگاهی به ماهیت چندبعدی واژگان توجه نمیشود. هدف ما در این پژوهش، بررسی ابعاد یادگیری واژه در کتابهای زبان تخصصی انتشارات پیام نور میباشد تا با توجه به نتایج حاصله مشخص شود در اینگونه کتابهای دانشگاهی از میان نه بعد به چه ابعادی از یادگیری واژه و به چه میزان پرداخته شده است. بدین منظور تمرینات واژه در دوازده عدد از کتابهای زبان تخصصی انتشارات پیام نور درگروه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت. تمرینهای مربوط به هر بعد بر مبنای فهرستی از پیش تهیه شده و تأیید شده توسط کارشناسان در همهی کتابها مشخص و شمارش شد و در نهایت میزان درصد پرداخته شده به آنها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج بهصورت کیفی و توصیفی نشان داد که به بعد صورت- معنایی بیشترین توجه شده است و پس از آن به ترتیب بعد مفهومی- ارجاعی و بعد دستوری مورد توجه قرار گرفتها ند. به بعد ارتباطی نیز به میزان اندکی پرداخته شده اما بقیهی ابعاد در این کتابها نادیده گرفته شدهاند. نتایج این تحقیق پرداختن به همهی ابعاد واژگان را به مؤلفان محترم توصیه میکند، چراکه توجه به آنها به توانایی دانشجو درکسب مهارتهای زبان میافزاید. در این تحقیق تأثیر و اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است. <br clear="all" /><br />https://www.icsajournal.ir/article_11824_a337bfdb5e65f80887a9ec6391cc6ae2.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220The Role of Graduate Students' Perceptions of Curriculum Components in Predicting their Research Motivationبررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مؤلفههای برنامه درسی در پیشبینی میزان انگیزش پژوهشی آنها9711311825FAیونس طاطاریکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیبهروز مهرامدکتری برنامه درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدحسین کارشکیدکتری روانشناسی، دانشیار علوم تربیتی فردوسی0000000319902356Journal Article20140729The present study aimed to investigate the role of graduate students' perceptions from components of the curriculum as the predictors of research motivation. For this purpose, a sample of 197 graduate students was selected through sampling from Mashhad Ferdowsi University, Iran. This study was practical in purpose and it was conducted within a descriptive approach through the correlation method. The instruments included a researcher made questionnaire which evaluated the students' perceptions of the components of curriculum. Another questionnaire was developed for measuring the sample's research motivation. The results showed that there is a positive and significant relationship between the subscales of perception of the components of the curriculum (purpose, content, methods and evaluation) and research motivation of students. From the variables under study, perception of the purpose and perception of content could predict the research motivation. As a whole perception of the components of the curriculum involve the predictability of research motivation. These findings could confirm the self-determination approach which suggests that perceptions of the environment affect the motivation.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مؤلفههای برنامه درسی در پیشبینی میزان انگیزش پژوهشی آنها است. بدین منظور نمونهای متشکل از 197 تن از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94-1393، به روش طبقهای تصادفی انتخاب گردید. این مطالعه از حیث هدف کاربردی، از حیث روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای محقق-ساخته ادراک دانشجویان از مؤلفههای برنامه درسی و پرسشنامه انگیزش پژوهشی بود. برای گزارش و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. شاخصهای آمار توصیفی همچون تعداد، میانگین، انحراف معیار، بیشینه و کمینه نمرات و در آمار استنباطی نیز از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که میان ادراک از مؤلفههای درسی به صورت کلی و انگیزش پژوهشی 0.58 همبستگی وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خرده مقیاسهای ادراک از مؤلفههای برنامه درسی (ادراک از هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) و انگیزش پژوهشی دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری دارد. نتایج رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین میتوانند به صورت ترکیبی 43 درصد از تغییرات متغیر انگیزش پژوهشی را تبیین کنند و از بین متغیرهای پیشبین، دو متغیر ادراک از هدف و ادراک از محتوا میتواند متغیر ملاک (انگیزش پژوهشی) را پیشبینی کنند و سایر متغیرهای پیشبین (ادراک از روش و ارزشیابی) به تنهایی قادر به پیشبینی انگیزش پژوهشی نیستند. به-صورت کلی ادراک دانشجویان از مؤلفههای برنامهی درسی قابلیت پیشبینی انگیزش پژوهشی را داراست، این یافتهها مؤید رویکرد خود تعیین گری است که بیان میکند ادراکات حاصل از محیط بر انگیزش تأثیر میگذارد.
https://www.icsajournal.ir/article_11825_b821db97f4c64bdc633ec36f3d275422.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224151020150220Heuristics and Professors’ Professional Portfolios:
An Alternative for Higher Education Curriculumهیوریستیکها و کار پوشههای حرفهای استادان دانشگاه: بدیلی برای برنامه درسی آموزش عالی11415211826FAنرگس آهنچیاندانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهدبختیار شعبانی ورکیاستاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهدمحمود مهر محمدیاستاد برنامه درسی دانشگاه تربیت مدرسمقصود امین خندقیدانشیار برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140729The main purpose of this article is reviewing the higher education curriculum based on professors’ professional portfolios and their heuristics. Therefore, the portfolios of 20 distinguished faculty members of Mashhad Ferdowsi University were analyzed for this purpose. In this study the descriptive phenomenology was employed to evaluate how the participants encountered the higher education curriculum. For gathering the data the researchers conducted unstructured interviews with the participants. In this paper the software package QSR-NVIVO was used to analyze the qualitative data. The results indicated that the participants used heuristics in curriculum development which can be adapted for use in other aspects of higher education as well. هدف از نگارش این مقاله بازاندیشی در برنامه درسی آموزش عالی بر مبنای کارپوشههای حرفهای و هیورستیکهای استادان دانشگاه در برنامه درسی است. بنابراین، کارپوشههای بیست تن از استادان برجستهی دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار گرفته اند. در این بررسی از پدیدارشناسی توصیفی برای شناسایی نحوهی مواجههی این استادان با برنامه درسی آموزش عالی استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبهی غیر ساختاریافته بهرهگیری شده و دادهها با استفاده از نرمافزار NVIVO تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج نشان داد استادان مورد بررسی از هیورستیکهایی در برنامه درسی آموزش عالی استفاده میکنند که میتوانند سازگار با برنامه درسی در سایر مؤسسات آموزش عالی باشند. https://www.icsajournal.ir/article_11826_eb212cf5a26ff76e853141a1f2efcd90.pdf