انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219Application of Constructionist Curriculum Elements in Higher Education: A Mixed Method Study (Shiraz University Case Study)بررسی میزان بهکارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی ( مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)73250167FAابراهیم صالحی عمرانعضو هیئت دانشگاه مازندرانمیمنت عابدینی بلترکاستادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20160223This study aims to investigate the application of constructivist curriculum elements in higher education. The research design is a sequential-explanatory mixed method. The instruments employed in this study include a researcher-made questionnaire as well as observation for the quantitative phase and (narrative and qualitative) observation for the qualitative phase. In the quantitative phase, the population includes all the post graduate students of Shiraz University studying humanities. From this population 302 students are selected as the sample through stratified random sampling. For the quantitative observation, one class is selected from each major (n=46) in the faculties under study. For the qualitative observation, three classes from each facility are selected and two sessions are observed. In the first phase, the validity and reliability of questionnaire is examined before implementation. From descriptive statistics, mean and standard deviation and from inferential statistics, one-sample t-test and independent t-tests are used for the purpose of data analysis. The correlation coefficient of 90% is obtained for the observation which confirms the reliability. The validity of qualitative observation is evaluated through the mastery of subject by the researcher. The results indicate no significant difference regarding the target element, content and teaching-learning strategies. However, evaluation element is lower than the standard level. The results obtained by quantitative confirm the results of the questionnaire. The results of the qualitative observation could explain the features of classesهدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان بهکارگیری عناصر برنامهدرسی سازندهگرا در آموزش عالی بود. طرح این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی- تبیینی و ابزار مورداستفاده در این پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته و مشاهده بوده و در بخش کیفی نیز از ابزار مشاهده( روایت گونه و کیفی) استفادهشده است. جامعهی آماری پژوهش در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی302 نفر انتخاب شدند. در بخش مشاهدهی کمی از هر رشته در دانشکدههای موردمطالعه یک کلاس انتخاب که46رشته مشاهده گردید. در بخش مشاهده کیفی نیز سه کلاس از هر دانشکده در طی دو جلسه، مورد مشاهده قرار گرفتند. در بخش اول که ابزار پژوهش، پرسشنامه بود پس از تأیید روایی و پایایی آن، بین گروه نمونه توزیع گردید. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تی تک نمونهای و مستقل استفاده گردید. برای تعیین پایایی مشاهده، از ضریب توافقی استفاده شد که میزان بهدستآمده برابر با 90 صدم بود. روایی در مشاهده کیفی نیز بدینصورت بود که پژوهشگر، اشراف کامل بر موضوع مورد بررسی داشته باشد که در این پژوهش این شرایط وجود داشت. نتایج بهدستآمده بیانگر آن بود که در ارتباط با به عنصر هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی- یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در عنصر ارزشیابی از سطح معیار پایینتر بود. نتایج حاصل از مشاهده کمی نیز نتایج بهدستآمده از پرسشنامه را تأیید نمود. نتایج بهدستآمده از مشاهده کیفی نیز به بیان و توصیف ویژگیهای کلاسها پرداخته است.https://www.icsajournal.ir/article_50167_9dacd976ec89a6ec10c11ec622d4df52.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219Development of an Interdisciplinary Curriculum at the Graduate Level: Master and Doctoral Program of Mathematics Education in Iranشکلگیری و تکوین یک برنامه بینرشتهای دوره تحصیلات تکمیلی: آموزش ریاضی در ایران335250075FAزهرا گویاعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیسهیلا غلام آزادهیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورشJournal Article20160223Mathematics education as an independent discipline at the graduate level was developed as the response to the specific needs of mid 20<sup>th</sup> century. In this paper, we first have a glimpse of the idea of university and its distinction with schooling. The authors then, discuss the necessary characteristics of a discipline and in particular an interdisciplinary one. For this purpose the development process of the discipline of “mathematics education” is considered as a sample. Finally, the formation of the master and doctoral programs of mathematics education in Iran would be discussed as one of the first interdisciplinary graduate programs that was established at the basic science branch of higher education in Iran in 1999.آموزش ریاضی به عنوان یک دیسیپلین مستقل دانشگاهی، زاییده نیازهای به وجود آمده از اواسط قرن بیستم است. در این مقاله، ابتدا به ایده دانشگاه و تفاوت آن با آموزش عمومی، الزامات تأسیس دیسیپلینهای دانشگاهی و به خصوص، ویژگیهای «بینرشتهای» بودن یک رشته پرداخته میشود. بعد از آن، ماهیت دیسیپلین آموزش ریاضی به عنوان یک مورد خاص «بینرشتهای»، مورد بررسی قرار میگیرد. آنگاه، با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری دورههای کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی در جهان، به همین سیر در ایران، توجه میشود. این روند از سال 1373 شروع شد و تا تصویب برنامه دوره کارشناسی ارشد در سال 1378، که به عنوان یکی از اولین رشتههای بینرشتهای در حوزه علوم پایه، به تصویب رسید، ادامه مییابد. پس از آن، فرایند بازنگری این دوره و حرکت به سوی تأسیس دوره دکتری آموزش ریاضی، با در نظر گرفتن ملاحظات گفته شده، بازخوانی میشود.https://www.icsajournal.ir/article_50075_dc2354af0d153726bd557fdabb0e0407.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219Simulation Games of Entrepreneurship Education in Social and Behavioral Sciences: A Case Study of Tehran Universityمطالعه کیفی کاربست بازیهای شبیهسازی آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری(مطالعه موردی: دانشگاه تهران)537650076FAاحمد ملکی پورتهران دانشجو دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتیرضوان حکیم زادهدانشگاه تهران0000-0002-3182-9319مرضیه دهقانیعضو هیات علمی دانشگاه تهران0000-0001-5328-2732محمدرضا زالیدانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20160624The development of information and communication technologies and web-based learning has made simulation games <em>an effective educational tool</em>for <em>active and</em>problem-based learning as well as improving entrepreneurial competencies of students. This study aims to examine the application of simulation games in entrepreneurship education in the social and behavioral sciences. The present study is conducted within a qualitative framework through phenomenography and semi-structured interviews. The population for this study includes students majoring at social and behavioral sciences in Tehran University. <em>Twelve students are selected</em>through snowball sampling as the sample for study. The interviews are analyzed by q<em>ualitative </em><em>content</em><em>analysis</em>. The results reveal that four categories need to be addressed in the application of simulation games in entrepreneurship education for social and behavioral sciences that include human categories (6 subcategories), education (7 sub-categories), management (5 subcategories), and technological (5 subcategories). <strong>:</strong> امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین یادگیری مبتنی بر وب بازیهای شبیهساز بهعنوان یک ابزار آموزشی اثربخش نقش بیبدیلی را در بهبود یادگیری فعال و مساله-محور شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی کاربست بازیهای شبیهساز آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری است که با استفاده از روش مصاحبه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران بود که دوازده نفر از آنها از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. آنگاه متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که کاربست بازیهای شبیهساز آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری مستلزم توجه به چهار مقوله اصلی و بیستوسه زیر مقوله شامل؛ مقولههای انسانی(6 زیر مقوله)، آموزشی(7 زیر مقوله)، مدیریتی(5 زیر مقوله)، و تکنولوژیکی(5 زیر مقوله) است.
<strong> </strong>https://www.icsajournal.ir/article_50076_6908f3af574edf3dd31ce9041950aca2.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219The Application of Mentoring Method for University Faculty Members: A Review Studyتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه بهرهگیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها7710250077FAسمیه دانشمندیدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شهید بهشتیکوروش فتحی واجارگاهاستاد دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیاباصلت خراسانیدانشیار دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیبهروز قلیچلیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160624This study is conducted with the purpose of evaluating the production of scientific works through mentoring for faculty members of higher education abroad. This review study seeks to underline the discussions and elements addressed in these studies. The present study is a descriptive-analytic research. Accordingly, all papers published from 2000 to 2016 in the Faculty of Education and Psychology database of Shahid Beheshti University are reviewed (ProQuest, Springer Link, Taylor & Francis, Sage, Wiley Online Library). The papers that are extracted from 28 scientific documents include 20 articles and 8 theses in the field of mentoring for faculty members that are analyzed through descriptive-analytic method. The findings are presented in two parts: the results of the first part regarding the discussions and factors considered by the researchers indicate that topics including the characteristics of the role of faculty members as mentors or mentees and different positive effects of mentoring program for newly hired faculty members are the main topics underlined by researchers. In the second part, the results of formal and descriptive analysis of the studies show that 43% of the studies used qualitative research and 17% used the quantitative method, interviews, questionnaires, and only 14% employed library method. In terms of cooperation and partnerships, 39% of studies are group research and 61% are individual research.این مقاله با هدف مطالعه وضعیت تولید آثار علمی در زمینه بهرهگیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای خارج از کشور و دستیابی به مباحث و مؤلفههای مورد توجه این مطالعات انجام شده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است. بدین منظور کلیه آثار موجود در بازه زمانی 2016- 2000 در پایگاههای اطلاعاتی مستقر در دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی (ProQuest, Springer Link, Taylor & Francis, Sage, Wiley Online Library) مطالعه شد. این آثار مشتمل بر 28 عنوان سند علمی که شامل 20 مقاله و 8 پایان نامه در زمینه منتورینگ برای اعضای هئیت علمی است، استخراج و به روش توصیفی - تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای پژوهش در دو بخش ارائه شده است: بخش اول؛ در خصوص مباحث و مؤلفههای مورد توجه پژوهشگران که نتایج مطالعه نشان داد پژوهشگران بیشتر به مباحثی از جمله ویژگیهای اعضای هیئت علمی در قالب نقشهای منتور و منتی و تأثیرات مثبت مختلف برنامه منتورینگ بر اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام پرداختهاند. در بخش دوم؛ نتیجه بررسی ساختار شکلی و توصیفی این مطالعات نشان داد 43% پژوهشها از روش تحقیق کیفی و 86% از مصاحبه و پرسشنامه و آزمایش استفاده کردهاند و صرفاً 14% پژوهشها به مطالعه و بررسی اسناد پرداختهاند. از نظر همنویسی و مشارکت هم، 39% بصورت پژوهش انفرادی و 61% بصورت پژوهش گروهی بوده است.https://www.icsajournal.ir/article_50077_fff2d6183f70ab4d0a1700e4ed0372c2.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219Curriculum Knowledge of Faculty Members:
Neglected Professional Competency in Higher Educationدانش برنامه درسی در آموزشگری: شایستگی حرفهای مغفول در آموزش عالی10313050078FAزهره عبابافعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20160825This paper investigates the professional components of curriculum knowledge of faculty in viewpoints of professors / academic expert in the field of basic sciences, engineering sciences, humanities and medical sciences. Consequently, the perspective of curriculum theorists about the role of faculty in the curriculum development, and the role that they have in this field are discussed in the present study. These are the phenomenon that requires serious consideration in the higher education system, but they have been neglected for various reason. Professional competencies in the field of curriculum facilitate the participation of faculty in decisions regarding curriculum in college. In this regard, qualitative method is employed and initially 24 higher education facultymembers in thefields of expertise including: Medical science, Engineering, science and humanity were selected by purposeful sampling and interviewed using standardized open-ended interview. The findings highlighted basic knowledge (nature and different aspects of curriculum elements, structural relations among elements, principles of balance and coherence among curriculum elements) and knowledge/curriculum principles (domain of expertise - scientific and related domains, epistemological domain, psychological domain, cultural-social identity, lingual and aesthetical domain).
این مقاله به توصیف شایستگی حرفهای در آموزشگری مبتنی بر دانش برنامه درسی در سطح آموزش عالی پرداخته است. دادههای مورد مطالعه بر اساس طرح پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناختی و از طریق انجام مصاحبه عمیق اکتشافی با 24 مدرس خبره در رشتههای علوم پایه، علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی به دست آمد. یافتههای پژوهش بر مؤلفههای حرفهای دانش برنامه درسی: دانشهای اساسی(دانش نسبت به: ماهیت و ابعاد گوناگون عناصر برنامه درسی، ارتباط ساختاری بین عناصر، اصول تعادل و انسجامبخشی بین عناصر برنامه درسی) و دانشهای حمایتی(دانش نسبت به حوزههای: تخصصی و دانشهای مرتبط، روانشناختی، و اخلاقی- اعتقادی) تأکید داشتند.https://www.icsajournal.ir/article_50078_36188f032c8b936e9cf4f06cf718f1a8.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219Ranking Hidden Curriculum Components: the Viewpoint of Students Studying at Faculty of Education and Psychology of Shahid Beheshti Universityرتبه بندی مؤلفههای برنامه درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی13115650079FAمحمد جوادی پورعضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران0000000190239645بهروز رحیمیکارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-3926-6223Journal Article20160907The present study aims to rank the components of hidden curriculum (including teaching methods, evaluation methods, teacher-student interaction in the space of physical and social atmosphere of the university, the scientific spirit of the students, the course and the rules and regulations) in terms of their importance in the formation of academic identity. For this purpose, the viewpoint of students studying at the faculty of education and psychology in Shahid Beheshti University in 2015-2016 educational years are gathered and analyzed. This is a survey research and the statistical population include all the male and female students of educational science (n=95). From this population 76 students are selected through Morgan table and simple random sampling as the research sample. The data are collected through a researcher-made questionnaire that includes 32 items on a five-level Likert scale. The face and content validity are confirmed by experts and reliability coefficient of 84% is calculated through Cronbach's alpha. The obtained data is analyzed through descriptive statistics (frequency counts, mean, and percentage) and inferential statistics (Spearman correlation coefficient, simple linear regression, Mann-Whitney test, Friedman test). The results indicate that, according to the participants, there is a significant relationship between hidden curriculum components and academic identity formation. In addition, most of the participants rank social atmosphere of university higher than the other components in terms of influencing scientific identity and component of scientific spirit was ranked lower than other components. The results show no significant difference between the two genders regarding mean difference of the components. <br /> هدف از پژوهش حاضر رتبهبندی مؤلفههای برنامه درسی پنهان (روش تدریس، روش ارزشیابی، تعاملات استاد و دانشجو، فضای کالبدی و فیزیکی، جو اجتماعی دانشگاه، روحیه علمی دانشجویان، محتوای دروس، قوانین و مقررات) ازنظر اهمیت شان در شکلگیری هویت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1395-1394 بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری کلیه دانشجویان زن و مرد رشته علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی (95=N) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 76 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 گویه با مقیاس پنجگانه لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان و اساتید تأیید و پایایی آن از طریق روش ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از (فراوانی، میانگین، درصد) و در سطح آمار استنباطی از (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی ساده، آزمون من- ویتنی، آزمون فریدمن) استفاده شد. طبق نتایج بهدستآمده از دیدگاه دانشجویان میان تمامی مؤلفههای برنامه درسی پنهان و شکلگیری هویت علمیشان رابطه و همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این ازنظر دانشجویان تمامی مؤلفهها قدرت پیشبینی هویت علمی را داشته و مؤلفهی «جو اجتماعی دانشگاه» نسبت به بقیه مؤلفهها ازلحاظ تأثیرگذاری بر هویت علمی بااهمیتتر و مؤلفهی «روحیهی علمی» کماهمیتتر رتبهبندی گردید. در رابطه با اختلاف میانگین مؤلفهها در بین دانشجویان زن و مرد هیچگونه تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.<br /> https://www.icsajournal.ir/article_50079_7c222acbc9e21a0e35829ee1b0907be4.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171420170219The Components of the Curriculum and Orientations of the Textbook Authors: Elementary Differential
Equations and Boundary Value Problemsمطالعه مؤلفههای برنامه درسی و گرایش مؤلفان کتاب « معادلات دیفرانسیل مقدماتی و مسئلههای مقدار مرزی »15715850080FAیونس کریمی فردینپورگروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانJournal Article20160714The main purpose of this study is to explain the curriculum components authors' orientations of the textbook "Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems". This study seeks to identify the theoretical foundations of teaching differential equations. The analysis of the content of this book, based on the grounded theory, suggests that the context conditions of the authors include “applied differential equations” with the subcategories of "raising students’ interest" and "attending to students’ basic needs." In addition, there are "educational innovation" and the use of "technology" as intervening conditions. With regard to abovementioned circumstances, the authors adopted strategies including: “integrating algebraic, numerical and geometric approaches”, “integrating horizontal mathematization and vertical mathematization”, “integrating differential equations and modeling” and “integrating traditional and modern methods of teaching”. The "integrated curriculum" is a consequence of using these strategies. In fact, the authors of this book are oscillating between the two spectra: “pure structures” and “industrial applications”.هدف اصلی مطالعهی حاضر، تبیین <em>مؤلفههای برنامه درسی</em> بر اساس چارچوب نظری و گرایش مؤلفان کتاب «<em>معادلات دیفرانسیل مقدماتی و مسئلههای مقدار مرزی</em>» بهمنظور شناسایی مبانی نظری آموزش معادلات دیفرانسیل است. تحلیل محتوای این کتاب با رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد نشان میدهد شرایط زمینهای مؤلفان شامل مقوله «کاربرد معادلات دیفرانسیل» با زیر مقولههای « علاقهمند کردن دانشجویان» و « توجه به نیازهای اساسی دانشجویان» است که در این میان « نوآوری آموزشی » و استفاده از « فنّاوری » بهعنوان شرایط مداخلهگر تأثیرگذار هستند. مؤلفان با قرار گرفتن در شرایط فوق راهبردهای « تلفیق رویکردهای جبری، عددی و هندسی »، « تلفیق ریاضی ورزی افقی و عمودی »، « تلفیق آموزش معادلات دیفرانسیل و مدلسازی » و « تلفیق روش تدریس سنتی و مدرن » را اتخاذ میکنند. در نتیجه بهکارگیری این راهبردها، پیامد « برنامه درسی تلفیقی » مطرح میشود. درواقع برنامه درسی تلفیقی در آموزش معادلات دیفرانسیل متضمن این مطلب است که مؤلفان این کتاب به نوعی درک از برنامهریزی و تدوین کتاب درسی میپردازند که در دو سوی یک طیف از « ساختاری محض » تا « کاربست تخصصی و صنعتی » در نوسان است<br /> https://www.icsajournal.ir/article_50080_abe5833acc92c91f85be0373a5039c53.pdf