انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219From Theorizing to Co-theorizing in Curriculum: A Neuro-phenomenological Turnچرخش از "نظریهپردازی" به "نظریهپردازی همادین در برنامه درسی": رویکردی عصبپدیدارشناختی747128283FAعلیرضا هوشمندبر گرفته از رساله دکتری علیرضا هوشمند دانش آموخته گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد. ایرانبختیار شعبانی ورکیاستاد فلسفه تعلیم و تربیت، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانمقصود امین خندقیدانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانعلی مقیمیاستاد، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0002-8361-7537Journal Article20210317In this paper, we examined two styles of theorizing, theorizing as an explanation inspired by the empirical-experimental approach and theorizing as understanding inspired by the phenomenological-interpretive stand. We also explained the fundamental assumptions of the Neuro-phenomenology, including embodiment ontology, uncertain and situational epistemology, and methodology of reciprocal constraints. According to the assumptions, we argued that the exclusively experimental side of curriculum theorizing leads to alienation from the deep meaning of life, and also, the exclusively interpretive side of this filed leads to ignoring scientific rigor. Therefore, we emphasize Neuro-phenomenology, as a comprehensive approach, to demonstrate curriculum co-theorizing aimed at the integral human life. Accordingly, curriculum co-theorizing is an explanatory understanding. It is a non-reductionist, comprehensive, uncertain, rational, and synergistic. Neuro-phenomenological turn in this study implies uncertainty, intertwining, complexity, emergency, and inclusiveness.ظریهپردازی تبیینی و نظریهپردازی تفهمی در برنامه درسی که به ترتیب منسوب به رویکردهای تجربی-آزمایشی و پدیدارشناسی-تفسیری هستند با ابتنای انحصاری به علوم تجربی به بیگانگی از معنای ژرف زندگی و با تکیه بر تجربههای زیسته به تنهایی به نادیده گرفتن دقت علمی منجر میشوند. مقاله حاضر با توجه به این موضوع، ابتنای به مفروضههای اساسی عصبپدیدارشناسی از قبیل هستیشناسی بدنمند، معرفتشناسی موقعیتی و غیر قطعی و روششناسی متعامد را زمینه نظریهپردازی در برنامه درسی با هدف توجه یکپارچه به ابعاد مختلفِ حیات انسانی میداند. در این پژوهش با روش نظرورزی فلسفی ضمن نقد دو دیدگاه نظریهپردازی تبیینی و نظریهپردازی تفهمی در برنامه درسی، دلایل مربوط به ادعاهای مورد نظر در مواجهه با آنها سازماندهی و با زنجیرهای از استدلالهایِ مبتنی بر یکپارچگی جهان هستی و ما فهیا مدعای بدیل با عنوان نظریهپردازی همادین در برنامه درسی استنتاج شده است. نظریهپردازی همادین در برنامه درسی به عنوان دستاوردی عصبپدیدارشناختی آمیزهای از تبیین و تفهم است که ضمن حفظ استقلال آنها غیر کاهشگرایانه و غیر تفکیکی است و ویژگیهایی از قبیل جامعیت، موقتی بودن، عقلانیت، همافزایی و عاملیت ترکیبی را دارد. عدم قطعیت، در هم تنیدگی، پیچیدگی، خلقالساعهگی و شمولیت از جمله استلزامهایی هستند که در چرخش عصبپدیدارشناسانه نظریهپردازی برنامه درسی به عنوان ایده پیشنهادی این پژوهش به آنها اشاره شده است.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219University Curriculum Development Models in Higher Education: A Proposed Model for Higher Education in Iranمروری بر مدلهای گوناگون طراحی و تدوین برنامه درسی دانشگاهی در آموزش عالی: ارائه مدلی پیشنهادی برای آموزش عالی ایران4988128284FAسیده مریم حسینی لرگانیهیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و مدیر گروه نوآوری های آموزشی و درسی.رضا یادگارزاردهاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200914The purpose of this study is to investigate the models of university curriculum to provide the one appropriated to the context of Iranian higher education. The research method was quasi-systematic review in which 41 articles selected from both Persian and English scientific sources consisted of the curriculum model and university curriculum development keywords. The articles are analyzed qualitatively by the method of expert judgment. The results of review indicated that the models are divided into two categories based on the type of design: process-based and result-based, and a range of themes of designing or arranging elements together, deciding on the place of program elements, program structure or organization, the patterns of learning and organizing materials, curricula structuring, university curriculum development process; academic design are emphasized in majority of documents. Agreed upon elements correspondingly comprised goals and objectives, content, or subjects, learning activities and experiences, teaching methods, implementation, and evaluation. Consequently, it is impossible to design a curriculum without considering the missions of the university, the context in which the university is situated, the stakeholders and the main elements of the curriculum. The final proposed research model covers these elements.هدف پژوهش حاضر بررسی مدلهای تدوین برنامه درسی دانشگاهی به منظور ارائه مدل متناسب با بافت آموزش عالی ایران است. روش پژوهش از نوع مرور شبه سیستماتیک بود که تعداد 41 مقاله با کلیدواژههای الگوی برنامه درسی و تدوین برنامه درسی دانشگاهی از منابع علمی فارسی و انگلیسی جمعآوری و 18 مقاله (11 مقاله در سوال اول و 7 مقاله در سوال دوم) با توجه به شاخص طراحی برنامه درسی در بافت آموزش عالی انتخاب شدند. مقالات با روش قضاوت متخصصان و با استفاده از روش تحلیل مضمون ولکات تحلیل شده است. نتایج مرور شبهنظاممند نشان داد که مدلها بر اساس نوع طراحی به دو دسته مبتنی بر فرایند و مبتنی بر نتیجه تقسیم میشوند، و طیفی از مضامین دیزاین کردن و یا چیدن عناصر در کنار یکدیگر، تصمیمگیری در مورد جایگاه عناصر برنامه، ساختار یا سازمان برنامه، الگوهای یادگیری و سازماندهی مواد، ساختاربندی مدون برنامههای درسی، فرایند تدوین برنامه دانشگاهی، طرح آکادمیک در اکثر مستندات مورد تأکید بوده است. همچنین عناصر مورد توافق شامل اهداف و مقاصد، محتوا یا موضوعات درسی، فعالیتها و تجربیات یادگیری، روش تدریس، اجراء و ارزشیابی بود. نتیجهگیری کلی این است که طراحی برنامه درسی بدون توجه به ماموریتهای دانشگاه، بافت و زمینهای که دانشگاه در آن قرار دارد، ذینفعان و عناصر اصلی برنامه درسی غیر ممکن است. مدل نهایی پیشنهادی پژوهش این موارد را پوشش داده است. انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219Theoretical Foundations of Re/Multicontextualisation of Curriculum Studies Ecosystems:
(From idea of aquarium curriculum to a theory of multiverse curriculum studies)بنیان های نظری دیدگاه نو/چند بسترسازی در مطالعات برنامه درسی: از "برنامه درسی آکواریومی " تا" نظریه جهان های متعدد در مطالعات برنامه درسی8998128285FAکوروش فتحی واجارگاهاستاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20201210Curriculum studies have undergone extensive changes in curriculum theory; especially in reconceptualisation era, which is undoubtedly one of the most important and prominent periods. At the same time, this period could be practically considered as a reaction to the classical conception of the field, which has been accompanied by a backward command from schools and an attempt to discover and develop the field in other environments.
What curriculum studies have really experienced since the 1970s is retreating from schools and gaining more and more understanding of the curriculum as a complicated conversation, and in practice the discipline has been immersed in theoretical discussions and perceptions in areas such as politics, literature sociology, philosophy etc. especially in new works in the field of curriculum theory, so that less traces of the curriculum itself has been left, and in practice, the coherence and efficiency of the field has been severely questioned.
Shortages and obstruction of curriculum studies in Iran due to the lack of support from the context for central focus of the field (i.e. education) have led to several crises such as repetition, inefficiency, lack of significant theoretical achievements and the unemployment of graduates and even the legitimacy crisis. This situation has created a movement in Iran in the field of curriculum theory, which has been known as re/multicontextualisaion of curriculum studies. This is a theoretical movement which pays attention to new curriculum ecosystems such as organizational learning, higher education, curriculum consulting etc. The present paper using concepts such as contextual autism in curriculum studies and the idea of aquarium curriculum, seeks to introduce the way out in what has been called as theory of multiverse curriculum studies.مطالعات برنامه درسی در یک قرن اخیر تغییر و تحولات گسترده ای را در حوزه نظریه برنامه درسی تجریه کرده است که بی شک نوفهم گرایی یکی از مهم ترین و برجسته ترین دوران هایی است که رشته با آن رشد و تعالی کم نظیری را بدست آورده است. در عین حال این دوران عملا نوعی واکنش به دوران کلاسیک رشته است که با فرمان عقب گرد از مدارس و تلاش برای کشف و توسعه رشته در محیط های دیگر همراه بوده است. آنچه که در واقع رشته مطالعات برنامه درسی از دهه 1970 تجربه کرده است عقب نشینی از مدارس و فربه کردن هرچه بیشتر فهم و درک برنامه درسی به عنوان گفتگویی پیچیده بوده و عملا رشته آنقدر در مباحثات و دریافت های نظری حوزه هایی نظیر سیاست، جامعه شناسی، فلسفه و مانند آن غرق شده است که عملا در آثار جدید در قلمرو نظریه برنامه درسی کمتر نشانی از خود برنامه درسی برجا مانده است و عملا انسجام و کارایی رشته به شدت زیر سئوال رفته است
تنگناها و انسداد مطالعات برنامه درسی در ایران بواسطه عدم اقبال بستری که رشته عملا برای آن همه توان خود را معطوف کرده است(یعنی آموزش و پرورش) رشته را دچار بحران های متعددی نظیر تکرار، عدم کارایی، فقدان دستاوردهای نظری قابل ملاحظه و عدم بکار گیری فارغ التحصیلان و حتی بحران مشروعیت نموده است . این وضعیت جنبشی را در ایران در حوزه نظریه برنامه درسی بوجود آورده است که نو/چندبسترسازی مطالعات برنامه درسی خوانده می شود و در آن ضرورت توجه رشته به زیست بوم های جدید نظیر حوزه های سازمانی، آموزش عالی، صنعتی، مشاوره برنامه درسی و ...مورد تاکید قرار گرفته است.
مقاله حاضر تلاش می کند با استفاده از واژه هایی نظیر اوتیسم برنامه درسی و برنامه در سی آکواریومی، راه برون رفت را در آنچه که نظریه جهان های موازی در مطالعات برنامه درسی می نامد معرفی کند.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219Evaluation of Two Quarterly Curriculum Studies in Higher Education with a Content Analysis Approachارزیابی دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی با رویکرد تحلیل محتوا99118128286FAمرزبان ادیب منشاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ایرانJournal Article20200930The aim of this study was to evaluate two quarterly curriculum studies in higher education through a content analysis approach. The size of the population in this study is equal to the sample size. For this purpose, the articles published in the study journal during 10 years (2010 to 2020), including 155 articles which were selected as the corpus of the study. The research method in this study is content analysis. The tools used in this study included a coding checklist whose validity was assessed by several curriculum instructors. Fishing tools were used to collect information and quantitative and qualitative content analysis was used to analyze the data. The results of the research in the methodological section indicate that the qualitative approach is dominant. In the thematic section, topics related to education, teaching and learning in higher education with 19.35 and critical thinking with 0.64 percent, had the highest and lowest frequency, respectively. Among universities and educational institutions, the University of Tehran with 53 authors has the highest frequency among organizational affiliations. Finally, in the section related to authors’ participation in writing articles, the participation of two authors with 30.32% and 5 authors' articles with 6.45% had the highest and lowest frequencies, respectively.پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. حجم جامعه در این مطالعه، با حجم نمونه برابر است، به این منظور کل مقالات چاپ شده در نشریه مورد مطالعه در طول 10 سال(1389 تا سال 1399) که شامل 155 مقاله بودند، به عنوان جامعه تحلیلی پژوهش انتخاب شدند. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتوا است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید برنامه درسی سنجیده شد. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار فیش برداری و برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوای کمی و کیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش در بخش روش شناسی حاکی از غالب بودن رویکرد کیفی است. در بخش مربوط به موضوع شناسی، موضوع های مرتبط با آموزش، تدریس و یادگیری در آموزش عالی با 35/19 و تفکر انتقادی با 64/ .درصد، به ترتیب از بیشترین و کمترین فراوانی برخوردار بودند. در بین دانشگاه ها و موسسات آموزشی، دانشگاه تهران با 53 نویسنده بیشترین فراوانی را در بین وابستگی های سازمانی به خود اختصاص داده است. و بالاخره در بخش مربوط به مشارکت نویسندگان در تالیف مقالات، مشارکت دو نویسنده با32/ 30درصد و مقالات5 نویسنده ای با 45/6 درصد به ترتیب از بیشترین و کمترین فراوانی برخورداند.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219The Role of Learning Approach and Course Experience in Prediction of Academic Achievement among University Studentsنقش رویکرد یادگیری و تجربه دوره آموزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان119137128288FAعلی پورصفراستادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه گیلان، ایرانرضا شباهنگکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-8717-9378Journal Article20210124Students' academic achievement at universities has always been a very prominent issue so that it has attracted the focus of many studies. Meanwhile, the learning approach and course experience could affect and determine academic achievement. Therefore, the present study aimed to investigate the role of learning approach and course experience in prediction of academic achievement among university students. The design of the present study is the descriptive with the correlational method. The statistical population of this study consisted of all students of faculty of Literature and Humanities of Guilan University (Iran) in the academic year of 2017-2018. From this population, 230 students were selected by convenience sampling method and responded to the Revised Approaches to Studying Inventory (Waugh, 1999), the Course Experience Questionnaire (Ramsden, 1991), and the Academic Achievement Inventory. In the end, the data were analyzed by 24 version of SPSS software, using Pearson correlation and enter multiple regression. According to the results, learning approaches and course experience are correlated with students' academic achievement (<em>P</em> < 0.001) and can predict 57.6% of variances of academic achievement (<em>P</em> < 0.001). Given the importance of learning approach and course experience in relation to academic achievement of university students, it is recommended to provide interventions to employ more effective learning approaches in university students and also to improve the quality of educational courses in educational settings.همواره پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاهها مسئله بسیار برجستهای بوده است که مطالعات بسیاری را به خود اختصاص داده است. در این بین، رویکرد یادگیری و تجربه دوره آموزشی میتوانند بر پیشرفت تحصیلی موثر واقع شوند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رویکرد یادگیری و تجربه دوره آموزشی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی با روش همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1398-1397 بود. 230 شرکتکننده با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به سنجه ویرایششده رویکردهای یادگیری (واق، 1999)، پرسشنامه تجربه دوره آموزشی (رامسدن، 1991) و سنجه پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. در انتها تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان انجام گرفت. بر طبق نتایج بدست آمده، رویکردهای یادگیری و تجربه دوره آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان همبسته هستند (001/0><em>P</em>) و میتوانند 6/57 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند (001/0><em>P</em>). با توجه به اهمیت رویکرد تحصیلی و تجربه دوره آموزشی در ارتباط با پیشرفت تحصیلی، ارائه مداخلاتی برای استفاده بیشتر از رویکردهای یادگیری کارآمدتر در دانشجویان و همچنین بهبود کیفیت دورههای آموزشی در موقعیتهای آموزشی توصیه میشود. انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210317Lived Experience of Undergraduate Civil Engineering Students from the Focus of the Curriculum on the Affective Domainتجارب زیسته دانشجویان دوره کارشناسی مهندسی عمران از توجه برنامه درسی به حوزه عاطفی139164128289FAسیروس اسدیاندانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانآرزو شهریکارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانعیسی برقیدانشیار، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.صیاد عبدالهی اصلدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000000271324913Journal Article20200419The purpose of this study was to investigate the lived experience of undergraduate students of civil engineering from the attention of the curriculum to the affective domain in order to determine its angles and dimensions. The method of this research is qualitative phenomenological one, for this purpose among 85 undergraduate students of Civil Engineering in Tabriz University in the academic year 2018, to reach the information saturation level, 15 of them were selected through purposive sampling and they were interviewed using an approved interview protocol by experts. To ensure the reliability of the research data, repeated methods, continuous comparison of data, summarization and categorization of data without damaging the data were used. After recording the interviews, Smith's method was used to analyze the collected data and the results showed that some of the elements of the undergraduate curriculum in civil engineering such as cognitive goals, informal content, use of new methods of teaching, use of appropriate teaching materials, teacher-student interactions, the use of young professors in teaching, the use of appropriate criteria in evaluation and in considering extracurricular activities has been able to pay attention to the emotions and feelings of the students and others, such as psycho-motor goals, formal content, duration of the lessons and Scientific validity of content, justice and fairness in evaluation, and the difficulty factor of the questions in the exams has not been successful in achieving this goal.هدف این پژوهش، بررسی تجربه زیسته دانشجویان دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران از توجه برنامه درسی به حوزه عاطفی است تا زوایا و ابعاد آن مشخص شود. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی است که به همین منظور از بین 85 دانشجوی سال چهارم دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، 15 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با جلب رضایت ایشان با استفاده از پروتکل مصاحبه تأییدشده توسط متخصصان مورد مصاحبهقرار گرفتند. جهت حصول اطمینان از قابلیت اعتمادپذیری دادههای پژوهش از روش مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند، استفاده شد. پس از ضبط مصاحبهها جهت تحلیل اطلاعات جمعآوریشده روش اسمیت استفاده شد و نتایج نشان داد برخی عناصر برنامه درسی رشته تحصیلی مهندسی عمران در دوره کارشناسی چون اهداف شناختی، محتوای غیررسمی، استفاده از روشهای نوین تدریس، استفاده از مواد و وسایل آموزشی مناسب، تعاملات استاد و دانشجو، استفاده از اساتید جوان در تدریس، استفاده از معیار مناسب در ارزشیابی و درنظرگرفتن فعالیتهای جانبی توانسته است به عواطف و احساسات دانشجویان توجه نماید و برخی دیگر ازجمله اهداف مهارتی، محتوای رسمی، زمان ارائه و اعتبار علمی محتوا، رعایت عدالت و انصاف در ارزشیابی و ضریب دشواری سؤالات در ارزشیابی در دستیابی به این هدف موفق نبودهاند.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219Effective Strategies in Curriculum Change in Higher Education Institutes (A Qualitative Study)واکاوی راهبردهای موثر بر تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی(مطالعه کیفی)165186128290FAآیت سعادت طلباستادیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20200914The aim of the study is to investigate the strategies affecting curriculum change in higher education institutes and universities by applying a qualitative approach. The population of this study includes university managers, curriculum experts and policy makers. Among them 16 individuals were selected from each group through interviews based on Graneheim and Lundman. The results from data analysis of open coding, axial and selective coding showed that four strategies affect curriculum change. First strategy is culture which involves acceptance and belief, participative culture, faculty members’ interactions and creating curriculum knowledge. The second strategy includes the legal strategy; rules and regulations, facilities and resources, organizational structure and university autonomy. Third one is managerial strategy; accountability, delegation, beneficiaries training and macro-policy making. Fourth strategy is environmental strategy; government role, social and cultural factors and economic factor. In balance, universities are supposed to response to the challenges raised from cultural, social, political, and economic changes around the universities. Therefore, the universities as to accomplish the matter, should plan the upgraded and updated curriculum. The curriculum change without cultural, legal, managerial, and environmental strategies could be ineffective and inefficient, in practice.هدف پژوهش حاضر کاوش راهبردهای موثر بر تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با استفاده از روش پژوهش کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاهی(روسا و معاونین دانشگاهها، روسا و معاونین دانشکدهها و مدیران گروهها)، متخصصین برنامهریزی درسی و سیاستگذاران در سطح کلان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بودکه بر مبنای نمونهگیری نظری، با 16 نفر در سه گروه فوق مصاحبه بهعمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج شد. بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان داد چهار راهبرد در تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها تأثیرگذار است. راهبرد اول، فرهنگی بود که شامل مولفههای پذیرش و باور، فرهنگ مشارکتی، کنشگری اعضای هیأت علمی و ایجاد دانش برنامه درسی است. دومین راهبرد موثر بر تغییر برنامههای درسی راهبرد قانونی شامل ابعاد قوانین و مقررات، امکانات و منابع، ساختار سازمانی و استقلال دانشگاهی بود. سومین راهبرد، مدیریتی بود که در برگیرنده مولفههای پاسخگویی، تفویض اختیار، آموزش ذینفعان و سیاستگذاری کلان است. چهارمین راهبرد موثر بر تغییر برنامههای درسی، راهبرد محیطی شامل نقش دولت، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل اقتصادی بود. در مجموع میتوان نتیجه گرفت دانشگاهها ناگزیر به پاسخگویی به چالشهای حاصل از تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پیرامون خود هستند و برای تحقق این موضوع باید برنامههای درسی کارآمد و بروزی داشته باشند. بنابراین ضروری است به تغییر و اصلاح برنامههای درسی فعلی بپردازند. تغییر برنامههای درسی نیز بدون در نظر گرفتن راهبردهای فرهنگی، قانونی، مدیریتی و محیطی عملاً فعالیتی فاقد کارایی و اثربخشی لازم خواهد بود. انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219Indicators Affecting the Entrepreneurial Behavioral Capacities of Entrepreneurial Students at the Alborz Universityتعیین و رتبه بندی شاخصهای موثر در قابلیت های رفتار کارآفرینانه دانشجویان مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز187220128291FAسید علی حسنییدانشجوی دکتری کارآفرینی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانعلی بدیع زادهاستادیار گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانسید رسول حسینیاستادیار گروه مدیریت اموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.علی اکبر قهرمانیاستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.Journal Article20200825The purpose of this study is to determine and rank the indicators affecting the entrepreneurial behavioral capacities of skill-centered students. The research is applied in terms of purpose and descriptive data-collection method. First, it was provided to the statistical community including professors and entrepreneurs of the University of Applied Sciences and Technology to identify indicators according to national and international sources for screening and determining the effective weight. The purposeful sampling was performed to determine the sampling size from the persuasion rule to 28 people. The studies led to 224 indicators, 29 components and 8 dimensions that were approved. After reviewing statistical tests, ranking indicators and academic environment and value creation with the categories of The University of entrepreneurship, education and curriculum, workshops and internships, ideas, research and startup, business plan, knowledge-based companies and technology, institutionalizing entrepreneurship with categories of entrepreneurial culture, promotion and dissemination of entrepreneurship, information and awareness, recognizing and exploiting opportunities, entrepreneurial intent and behavior, development of personality dimensions, economic and social conditions with categories of economic agility, political conditions and environmental factors, land management, laws and regulations, resources and facilities, structural changes by category of redesign of processes and structures, marketing, risk, in-university bedrock by category of motivational factors, entrepreneurial motivation and future, and management optimization with the category of management requirements, reform of monitoring and evaluation system were releveled as the influential factors. <br />According to the leveling of the university environment index and value creation, the highest level is accepted and mostly the factors are rooted within universities, program topics, applied training courses, internship environments, knowledge-based companies are among them. Among these factors, the university environment and value creation, institutionalization of entrepreneurship, economic and social conditions are more effective indicators in the entrepreneurial behavioral abilities of skill-centered students in Alborz province.هدف از این پژوهش تعیین و رتبه بندی شاخص های موثر در قابلیت های رفتاری کارآفرینانه دانشجویان مهارتی میباشد. <br />پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است ابتدا نسبت به شناسایی شاخص های با توجه به منابع ملی و بین المللی اقدام وجهت غربالگری و تعیین وزن موثر در اختیار جامعه آماری شامل اساتید وکارآفرینان دانشگاه جامع علمی-کاربردی قرارگرفت.روش نمونه گیری هدفمند و برای تعیین حجم نمونه از قاعده اقناع تا تعداد 28 نفر اقدام شد. بررسی ها به 224 شاخص، 29 مولفه و 8 بعد منجر که مورد تایید قرار گرفتند. بعد از بررسی آزمون های آماری، رتبه بندی شاخص ها انجام و محیط دانشگاهی و ارزش آفرینی با مقوله (دانشگاه کار آفرین ، آموزش و برنامه درسی،کارگاه و کارورزی ،ایده ،پژوهش و استارتاپ، طرح کسب وکار، شرکت های دانـش بنیـان ،تکنولوژی)، نهادینه کردن کار آفرینی با مقوله (فرهنگ کارآفرینانه،ترویج و اشاعه کارآفرینی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی،تشخیص و بهره برداری از فرصت،قصد و رفتار کارآفرینی، توسعه ابعاد شخصیتی) ،شرایط اقتصادی و اجتماعی با مقوله (چابکی اقتصادی ،شرایط سیاسی و عوامل محیطی ،آمایش سرزمین ،قوانین و مقررات،منابع و امکانات) ،تغییرات ساختاری با مقوله (طراحی مجدد فرایندها و ساختارها،بازار سازی،ریسک )،بسترسازی درون دانشگاهی با مقوله (عوامل انگیزشی ،انگیزه کارآفرینانه و آینده سازی)، و بهینه سازی مدیریت با مقوله(الزامات مدیریتی ، اصلاح سیستم نظارت و ارزیابی) مولفه های تاثیر گذار بودند.طبق سطح بندی شاخص محیط دانشگاهی و ارزش آفرینی بالاترین سطح پذیرفته و بیشتر به عواملی که ریشه در درون دانشگاهها بر می گردد، مباحث برنامه درسی آموزش های کاربردی، محیط های کارورزی، شرکت های دانش بنیان در این میان بسیار تاثیر گذار هستند.در این میان محیط دانشگاهی و ارزش آفرینی ،نهادینه کردن کار آفرینی، شرایط اقتصادی و اجتماعی شاخص های موثر تری در قابلیت های رفتاری کارآفرینانه دانشجویان مهارتی استان البرز دارند.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210317Implemented Curriculum of Entrepreneurship Faculty of University of Tehran and Recommendations: A Narrative Inquiryواکاوی برنامه درسی اجرا شده دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و ارائه راهکارها؛ یک پژوهش روایی221248128292FAنیما رحیمیاندانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه تهراناحمد صارمیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.مرضیه دهقانیاستادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی0000-0001-5328-2732محمدحسن مبارکیدانشیار، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20200502With regarding to the novelty of entrepreneurship education in Iran، present study investigates existent challenges and solutions emerged from lived experience of entrepreneurship faculty of University of Tehran. Due to the complexities in discovering entrepreneurship curriculum challenges، present study uses narrative method for deep investigating of challenges and suggest solutions. The study sample was selected by purposive sampling through three stage with defining appropriate criterions. The final sample included entrepreneurs from different fields such as petrochemical industry، cinema industry and meat trade، and basically have an educational interest. Investigation of narrations revealed that entrepreneurial identity, entrepreneurial creativity, applicableness, method of instruction and theory building competency are existing challenges of entrepreneurship curriculum, thus investigating narrations revealed the significance of revitalizing entrepreneurship education and for this purpose and according to the lived experience through narrations, the present study suggests redefining entrepreneurship faculty, considering macro entrepreneurship theory connect students to economic activist and employing situated learning approach.تحقیق حاضر به بررسی چالشهای موجود و راهکارهای برخاسته از تجاربزیسته در اجرای برنامه درسی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران پرداخته است. با توجه به پیچیدگیهای موجود، از روش روایی برای واکاوی عمیق چالشها و ارائه راهکارها استفاده شد. انتخاب فرد مناسب با استفاده از نمونه گیری هدفمند و در سه مرحله با تعریف ملاکهای مناسب صورت گرفت. کارآفرین منتخب در عرصههای متفاوتی از جمله صنعت پتروشیمی، صنعت سینما و تجارت گوشت به فعالیت پرداخته و دغدغه آموزشی دارد. بررسی روایتها نشان داد، هویت کارآفرینانه، خلاقیت کارآفرینانه، کاربردی بودن، روش تدریس و صلاحیت نظریهسازی در برنامه درسی کارافرینی از جمله چالشهای موجود برنامه درسی کارآفرینی است؛ واکاوی روایتها نشانگر این است که برای احیای برنامه درسی کارآفرینی می توان از بازتعریف نقش دانشکده کارآفرینی، در نظر داشتن نظریه کلان کارآفرینی، اتصال دانشجویان به فعالان اقتصادی، استفاده از رویکرد آموزشی شناخت موقعیتی به عنوان راهکارهایی برای رفع چالشها استفاده نمود.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219A Phenomenological Approach to Identifying Problems in the Thesis Processرهیافتی پدیدارشناسانه در شناسایی مشکلات فرایند اجرای پایاننامهها249290128293FAعلی زارعیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تهران0000-0002-0165-2209محمد جوادی پوردانشیار دانشگاه تهران0000-0002-2605-5312کیوان صالحیاستادیار دانشگاه تهران.0000-0001-8673-4248Journal Article20200524The purpose of this study was to represent the lived experiences of faculty members of the Faculty of Psychology and Educational Sciences about the problems of the process of dissertations and dissertations of Tehran University students. The research field was the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Tehran and the participants were selected using faculty sampling. The data collection was done using a semi-structured interview technique and reached the theoretical saturation level at the tenth interview, but two additional interviews were conducted to validate the findings and finally the 12th interview was stopped. The collected data were analyzed using the George method. The data analysis resulted in the identification of 7 main themes and 67 subthemes. The most important challenges and problems were the difficulty in choosing the topic, little mastery in the field of research methods and students' problems. The results showed that students face numerous and various problems in the process of their dissertations and dissertations, and these challenges have led to numerous difficulties in this process. To this end, solutions have been proposed for improvement.هدف پژوهش حاضر بازنمایی تجارب زیسته استادان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از مشکلات فرایند اجرای پایاننامهها و رسالههای دانشجویان دانشگاه تهران است. میدان پژوهش دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران بود و شرکتکنندگان با استفاده از نمونهگیری ملاکی از بین اعضای هیأتعلمی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و در دهمین مصاحبه به سطح اشباع نظری رسید، اما به منظور اعتباربخشی به یافتهها به انجام دو مصاحبه تکمیلی پرداخته شد و در نهایت در دوازدهمین مصاحبه فرایند گردآوری دادهها متوقف شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش جیورجی انجام شده است. تحلیل دادهها به شناسایی هفت مضمون اصلی و 67 زیرمضمون منتج گردید. مهمترین مشکلات، مشکل در انتخاب موضوع، تسلط اندک به حوزه روش تحقیق و مشکلات دانشجویان بود. نتایج به دست آمده نشان داد که دانشجویان در فرایند اجرای پایاننامهها و رسالههایشان با مشکلات متعدد و متنوعی همراه هستند و این چالشها آنها را در انجام این فرایند با مشکلات متعددی همراه نموده است. بدین منظور راهکارهایی برای بهبود ارائه شده است. انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220210219The Employability Capabilities of the Graduates of the Universities Based on Grounded Theoryشناسایی قابلیتهای اشتغالپذیری دانش آموختگان تربیت بدنی با استفاده از رویکرد داده بنیاد291334128295FAفاطمه روشنیگروه مدیریت ورزشی،واحدیاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی ،یاسوج ،ایرانسید احسان امیرحسینیاستادیار گروه مدیریت ورزشی،واحدیاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی ،یاسوج ،ایران0000-0003-1563-0569مهرزاد حمیدیدانشیار گروه مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی،دانشگاه تهران،تهران،ایران.Journal Article20200226This study aimed to investigate and identify the employability capabilities of the graduates of the Physical education. The research method was derived from grounded Theory for explaining and analyzing findings from exploratory interviews. The study population was the professors, students, masters and PhD graduates and sports entrepreneurs who were well-known in this field. The sampling method was a combination of purposeful sampling and snowball. The research tool included an open source interview. In the data analysis phase, the content analysis and counts of the themes were employed in open, axial and selective coding stages. Referring to the literature and exploration, employability of the graduates as a pivotal phenomenon. Results showed that employability is multi-faceted conception that has a set of context conditions, intervening conditions, features, and capabilities, causal conditions, strategies and consequences and in today's world, if graduates do not equip with the employability skills to find employment don’t success. Optimizing human resource, textbook reviews, strengthening entrepreneurship among students, skills training proportionate to the labor market needs, improving job and professional skills quantitative and qualitative improvement of employment-related events they can help the employment of physical education and sports science graduates.هدف این پژوهش بررسی و شناسایی قابلیتهای اشتغالپذیری دانشآموختگان تربیت بدنی است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تبیین و تحلیل یافته های حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری و کارافرینان ورزشی که در این زمینه صاحبنظر بودند. روش نمونه گیری نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافته ها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در تحلیل یافتهها از تحلیل محتوا و احصاء مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافتههای اکتشافی قابلیتهای اشتغالپذیری دانش آموختگان تربیت بدنی به عنوان پدیده محوری بود. بر اساس بررسی به عمل آمده اشتغال پذیری سازهای چند بخشی است که متاثر از مجموعهای از عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، خصوصیات و قابلیتها، شرایط علی، راهبرد و پیامدهایی است و در دنیای کنونی در صورتی که دانش آموختگان به این مهارت مجهز نشوند، موفّق به یافتن شغل نخواهند شد. بنابر این بهسازی منابع انسانی دانشگاه، بازبینی کتب درسی، تقویت کارآفرینی، آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، ارتقــای توانمندیهای مهارتهای شغلی و حرفــهای دانش آموختگان و ارتقــای کمی و کیفی رویدادهای مرتبط بــا اشتغال میتوانند در اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی کمک کننده باشد.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-2241112220221221A Comparative Study of Constructivism Learning Indicators in Master of Architecture Curriculum in US, UK, Turkey and Iranبررسی تطبیقی شاخصهای آموزش سازندهگرا در طرح دوره کارشناسی ارشد رشته معماری دانشگاههای هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز335364128296FAمریم دستغیب پارساگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.وحید شالی امینیگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ویدا نوروز برازجانیگروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20221221This paper comparatively examines the indicators of constructivist education in master’s architecture curriculum of selected universities in terms of environment, program, teaching methods and evaluation. The purpose of this study is to identify ways to promote architecture education in Iran. The research sample was purposefully selected. The research method was comparative with qualitative approach and based on Stages in Bereday’s Comparative Method in Education: 1) Description, 2) Interpretation, 3) Juxtaposition and 4) Comparison. The data were collected from library, web-based information and students and professors interviews that analyzed in tables and charts format. A comparison of the strategies of Harvard, AA, Bilkent and Shiraz universities showed that Harvard offers the most flexible curriculum among the universities. AA is stronger in hosting educational aid events as well as evaluating the program execution. By making the most of its potential to employ and exchange international teachers and students, Bilkent University seeks to improve teaching practices to the world first level. The rigid program and long-term revision is the most important problem of Shiraz University curriculum.این مقاله به بررسی تطبیقی شاخصهای آموزش سازندهگرا در طرح دوره کارشناسی ارشد دانشگاههای منتخب جهان از منظرهای محیط، برنامه، روشهای تدریس و ارزشیابی پرداخته است. هدف از پژوهش شناخت راهکارهایی جهت اصلاح ساختار آموزش دانشگاهی معماری ایران است. نمونه پژوهش بهصورت هدفمند از میان دانشگاههای دارای برنامه ساختارمند، انتخاب شد. رویکرد پژوهش کیفی با روش تطبیقی بوده و پژوهش بر مبنای چهار مرحله تطبیق جرج بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه شکلگرفته است. اسناد و مدارک مرتبط با موضوع با ابزار کتابخانهای، جستجو در منابع اینترنتی و انجام مصاحبه هدفمند با ده تن از دانشجویان و مدرسین دانشگاهها، جمعآوری و در قالب جداول دستهبندی و تحلیل تطبیقی شدند. نتایج مقایسه ساختار آموزشی دانشگاههای هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز نشان داد که دانشگاه هاروارد انعطافپذیرترین و متنوعترین برنامه آموزشی را میان دانشگاههای موردمطالعه ارائه میدهد. دانشگاه اِی.اِی در برگزاری رویدادهای کمکآموزشی و ارزیابی چگونگی اجرای برنامه قویتر عمل میکند. دانشگاه بیلکنت با استفاده حداکثری از توان خود در بهکارگیری و تبادل اساتید و دانشجویان بینالمللی سعی در ارتقاء شیوههای آموزشی و نزدیک شدن به سطح دانشگاههای تراز اول دنیا را دارد. ساختار برنامهدهی ثابت و عدم بازنگری طولانیمدت، مهمترین مشکل برنامه آموزشی دانشگاه شیراز است.