شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن است. با توجه به تاثیر پشتیبانی آموزشی بر کیفیت آموزش و تسهیل دسترسی به آموزش عالی ارائه خدمات پشتیبانی بخش مهمی از نظام آموزشی دانشگاههای مجازی تلقی می شود. نمونه آماری این پژوهش 44 نفر از خبرگان یادگیری الکترونیکی ایران و 175 نفر از دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران هستند که از نظرات خبرگان برای تعیین ویزگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی و از نظرات دانشجویان مجازی برای تعیین وضع موجود خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات از هر دو جامعه پرسشنامه محقق ساخته 27 گویهای است و بر اساس مدلهای کروث و کارباجال (2000)، فلوید و کاسی پاول(2004) و لی(2010) تنظیم شده است. روایی پرسشنامهها براساس نظرات ده نفر از متخصصان یادگیری الکترونیکی تایید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 85/0 و 89/0 محاسبه شده است. تحلیل دادهها با استفاده از T تک گروهی، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی و T مستقل نشان داد که ارائه خدمات پشتیبانی باید در پیش از شروع دوره، حین دوره و پس از دوره صورت گیرد. این خدمات در مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش با وجود اینکه به برخی از خدمات مربوط به پیش از دوره و حین دوره توجه می شود ولی عمدتاً ارائه خدمات پس از دوره مورد غفلت قرار گرفته است.
. (1392). شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 4(8), 148-167.
MLA
. "شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن". دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 4, 8, 1392, 148-167.
HARVARD
. (1392). 'شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن', دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 4(8), pp. 148-167.
VANCOUVER
. شناسایی ویژگیهای مطلوب خدمات پشتیبانی آموزشی در دانشگاههای مجازی و مقایسه خدمات پشتیبانی آموزشی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با آن. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 1392; 4(8): 148-167.