@article { author = {}, title = {}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {5}, number = {9}, pages = {107-123}, year = {2014}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی با مهارت های کارآفرینی}, abstract_fa = {ژینوس کشتکاری[1]، دکتر محمدعلی میرزابیگی[2]،  دکتر علی اکبر خسروی[3] چکیده: هدف این پژوهش بررسی میزان توجه برنامه‌درسی  اجرا شده رشته‌های کارشناسی‌ارشد علوم‌تربیتی با مهارت‌های کارآفرینی بود. پژوهش ازنوع کاربردی وروش توصیفی- پیمایشی، باجامعه آماری دانشجویان ترم آخر رشته‌های علوم‌ تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در سال تحصیلی93-92به تعداد321 نفر که با روش نمونه‌گیری «تصادفی ساده» انتخاب ‌و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه محقق‌ساخته «‌شامل30سؤال پنج گزینه‌ای» وسوال ها از طریق آزمون t یک گروه مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج ‌نشان‌ داد‌: برنامه‌درسی اجرا‌شده کارشناسی‌ارشد رشته مزبور در تربیت دانشجوی کارآفرین مؤثر بوده است، ولی میانگین نمرات مهارت‌های کارآفرینی رضایت بخش نبوده، مخصوصاً درمهارت‌های «تحمل‌ابهام» و «ریسک پذیری» پایین‌تر از حدمتوسط ‌بود؛ لذا ارتقا و تقویت مهارتهای مذکور در این رشته‌ها، نیازمند مداقه و برنامه‌ریزی هدفمند،هم در برنامه‌درسی قصد شده وهم در برنامه‌درسی اجرا شده می‌باشد. کلمات کلیدی: اهداف آموزش عالی، برنامه ریزی درسی ، مهارت های       کارآفرینی، دانشگاه [1] . کارشنا سی ارشد برنامه ریزی درسی، ،jkeshtkari@gmail.com  تلفن: 09122902813 [2] . دانشیار دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی [3] . استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی}, keywords_fa = {}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_11537.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_11537_b4e59cd16c58b334ed7da260e0a6be1a.pdf} }