@article { author = {Rezvani, Reza and Norouzi, Somayeh}, title = {Aspects of Vocabulary Knowledge in Payame Noor University English Textbooks and their Effects on the Quality of Iranian Higher Education}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {85-96}, year = {2015}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Textbooks play a significant role in higher education. In the ESP textbooks vocabulary knowledge is considered as a principal component of the linguistic competency that the students must develop. This study seeks to explore the extent to which diverse aspects of vocabulary knowledge have been taken into account in Payame Noor University (PNU) ESP textbooks. To this aim, vocabulary activities were randomly selected from 12 ESP textbooks in Human Sciences. These activities were analyzed descriptively and qualitatively employing a content researcher-made checklist tapping into nine aspects of vocabulary knowledge. The results indicated that the ESP textbooks mainly attend to form-meaning. These textbooks focused on concept-reference and grammatical functions in the next levels, while they paid less attention to the communicational aspects. Other aspects were not observed. The findings have important implications for revising the methods of presenting and teaching vocabulary knowledge in ESP textbooks and classes. There is a need for a more comprehensive treatment of vocabulary knowledge by the textbook developers and teachers in order to enhance the quality of ESP courses. This study further discusses the significance of the findings in the context of Iranian higher education.}, keywords = {Vocabulary aspects,English words,University textbooks,Higher education quality}, title_fa = {میزان توجه به ابعاد مختلف یادگیری واژه در کتاب‌های درسی دانشگاهی زبان انگلیسی تخصصی انتشارات پیام نور و تأثیر آن در کیفیت نظام آموزشی}, abstract_fa = { محتوای کتاب‌های درسی در کیفیت نظام آموزش عالی نقش بسزایی دارد. در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری واژه نقش عمده‌ای دارد. در واقع این واژگان هستند که زبان را می‌سازند و به درک مطلب کمک می‌نمایند. اما به نظر می‌رسد که در تألیف کتب درسی دانشگاهی به ماهیت چندبعدی واژگان توجه نمی‌شود. هدف ما در این پژوهش، بررسی ابعاد یادگیری واژه در کتاب‌های زبان تخصصی انتشارات پیام نور می‌باشد تا با توجه به نتایج حاصله مشخص شود در این‌گونه کتاب‌های دانشگاهی از میان نه بعد به چه ابعادی از یادگیری واژه و به چه میزان پرداخته شده است. بدین منظور تمرینات واژه در دوازده عدد از کتاب‌های زبان تخصصی انتشارات پیام نور درگروه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت. تمرین‌های مربوط به هر بعد بر مبنای فهرستی از پیش تهیه شده و تأیید شده توسط کارشناسان در همه‌ی کتاب‌ها مشخص و شمارش شد و در نهایت میزان درصد پرداخته شده به آنها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج به‌صورت کیفی و توصیفی نشان داد که به بعد صورت-‌‌ معنایی بیشترین توجه شده است و پس از آن به ترتیب بعد مفهومی-‌ ارجاعی و بعد دستوری مورد توجه قرار گرفته‌ا ند. به بعد ارتباطی نیز به میزان اندکی پرداخته شده اما بقیه‌ی ابعاد در این کتاب‌ها نادیده گرفته شده‌اند. نتایج این تحقیق پرداختن به همه‌ی ابعاد واژگان را به مؤلفان محترم توصیه می‌کند، چراکه توجه به آنها به توانایی دانشجو درکسب مهارت‌های زبان می‌افزاید. در این تحقیق تأثیر و اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.  }, keywords_fa = {ابعاد یادگیری واژه,واژگان انگلیسی,کتاب­های درسی دانشگاهی,کیفیت نظام آموزش عالی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_11824.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_11824_a337bfdb5e65f80887a9ec6391cc6ae2.pdf} }