@article { author = {Rooshani, Fatemeh and Amirhosseini, Seyed ehsan and Hamidi, Mehrzad}, title = {The Employability Capabilities of the Graduates of the Universities Based on Grounded Theory}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {11}, number = {22}, pages = {291-334}, year = {2021}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study aimed to investigate and identify the employability capabilities of the graduates of the Physical education. ‎The research method was derived from grounded Theory for explaining and analyzing findings from exploratory interviews. The study population was the professors, students, masters and PhD ‎graduates and sports entrepreneurs who were well-known in this field. The sampling method was a combination of purposeful sampling and snowball. The research tool included an open source interview. In the data analysis phase, the content analysis and counts of the themes were employed in open, axial and selective coding stages. Referring to the literature and exploration, employability of the graduates as a pivotal phenomenon. Results showed that employability is multi-faceted conception that has a set of context ‎conditions, intervening conditions, features, and capabilities, causal conditions‏‎, strategies and consequences ‎and in today's world, if graduates do not equip with the employability skills to find ‎employment don’t success. Optimizing human resource, textbook reviews, strengthening entrepreneurship among students, skills training proportionate to the labor market needs, improving job and professional skills quantitative and qualitative improvement of employment-related events they can help the employment of physical education and sports science graduates.}, keywords = {Employability,Graduates,Physical Education,Grounded theory}, title_fa = {شناسایی قابلیت‌های اشتغال‌پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی با استفاده از رویکرد داده بنیاد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی و شناسایی قابلیت­های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان تربیت بدنی است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تبیین و تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه­های اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد و ‏دکتری و کارافرینان ‏ورزشی که در این زمینه صاحبنظر بودند. ‏ روش نمونه گیری نمونه­گیری هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافته ها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در تحلیل یافته­ها از تحلیل محتوا و احصاء مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافته­های اکتشافی قابلیت­های اشتغال­پذیری ‏دانش آموختگان تربیت بدنی به عنوان پدیده محوری بود. بر  اساس بررسی به عمل آمده اشتغال پذیری سازه­ای چند بخشی است که متاثر از  مجموعه­ای از عوامل زمینه­ای، شرایط مداخله­گر، خصوصیات و قابلیت­ها، شرایط علی، راهبرد و پیامدهایی است و در دنیای کنونی در صورتی که دانش آموختگان به این مهارت­ مجهز نشوند، موفّق به یافتن شغل نخواهند شد.  بنابر این بهسازی منابع انسانی دانشگاه، بازبینی کتب درسی، تقویت کارآفرینی، آموزش­های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار‏، ارتقــای توانمندی­های مهارت­های شغلی و حرفــه­ای دانش آموختگان‏ و ارتقــای کمی و کیفی رویدادهای مرتبط بــا اشتغال می­توانند در اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی کمک کننده باشد.}, keywords_fa = {اشتغال‌پذیری,دانش‌آموختگان,‎ ‎تربیت بدنی,نطریه‌ی داده بنیاد}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_128295.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_128295_675dcf308583a7731e033705272a6d0e.pdf} }