@article { author = {owla, smail and Arahadi, Nematollah and musapoor, nematollah and Yadegarzadeh, Gholamreza}, title = {Feasibility and identification facilitating / inhibiting Factors competency-based education in chemistry teacher training (Case study: Zanjan province)}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {12}, number = {23}, pages = {103-129}, year = {2021}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the research is to explanation the competency of chemistry teachers and to identify facilitating / inhibiting factors for competency-based education in chemistry teacher training. Research in terms of purpose, applied, the method, quantitative and in terms of data collection is a descriptive survey type. From 186 chemistry teachers in Zanjan province, 144 were selected by random sampling and Morgan table. The validity questionnaire with expert opinions and its reliability was obtained cronbach's alpha coefficient of 0.918. For explain the existing conditions of competence one-sample t-test were performed. The results showed in six domains of knowledge and skill and three domains of attitude and behavioral trait of competency were acceptable but it is far from ideal.To determine the contribution of facilitating / inhibiting factors to competency-based education descriptive statistics were used. The largest share in the area of knowledge and skills related to teachers' knowledge and skills with 49.8% and in the area of attitude and behavioral traits structural reasons were obtained with 40.3%. Lowest share in the area of knowledge and skill related to philosophical reasons 13/8% and in the area of attitude and behavioral trait related to student-teachers ability and interest was obtained with 10.0%.To determine the contribution of facilitating / inhibiting factors to competency-based education descriptive statistics were used. The largest share in the area of knowledge and skills related to teachers' knowledge and skills with 49.8% and in the area of attitude and behavioral traits structural reasons were obtained with 40.3%. Lowest share in the area of knowledge and skill related to philosophical reasons 13/8% and in the area of attitude and behavioral trait related to student-teachers ability and interest was obtained with 10.0%.}, keywords = {Competency-based education,Feasibility,Teacher Training,Teacher competence Chemistry teachers}, title_fa = {امکان سنجی و شناسایی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آموزش مبتنی بر شایستگی در تربیت معلمان شیمی (مطالعه موردی: استان زنجان)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تبیین شایستگی معلمان شیمی و شناسایی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آموزش مبتنی بر شایستگی در تربیت معلمان شیمی می­باشد. پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی و بر حسب گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 186 نفر از معلمان شیمی استان زنجان بوده که با جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه 144 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن با نظرات متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. از آزمون t تک نمونه­ای به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. پژوهش نشان داد در شش حوزه دانش و مهارت و سه حوزه نگرش و صفات رفتاری، شایستگی معلمان شیمی قابل قبول بوده ولی با حالت مطلوب فاصله وجود دارد. بیشترین سهم عامل تسهیل‌کنندگی/ بازدارندگی مربوط به دانش و مهارت اساتید در دوره‌های تربیت معلم 8/49 درصد در حوزه دانش و مهارت شایستگی و دلایل ساختاری با 3/40 درصد در حوزه نگرش و صفات رفتاری بوده است. کمترین سهم مربوط به دلایل فلسفی با 13/8 درصد در حوزه دانش و مهارت و توانایی و علاقه‌مندی ‌دانشجومعلمان با 10 درصد در حوزه نگرش و صفات رفتاری را به­خود اختصاص داده‌اند.}, keywords_fa = {آموزش مبتنی بر شایستگی,امکان سنجی,تربیت معلم,شایستگی معلمان,معلمان شیمی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_138163.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_138163_0de2861f589ed28669c3f2fe6dbb3595.pdf} }