@article { author = {Hormoz, Bahram}, title = {Psychological Factors in Educational and Practical Aspects of Self-Efficacy}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {12}, number = {23}, pages = {197-220}, year = {2021}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {AbstractRegarding the problems in postgraduate course, this study has tried to model relationships between psychological factors with educational and practical aspects of self-efficacy on postgraduate students of Iran’s universities. In this regard, the standard and researcher-made questionnaires were employed and the Cronbach’s Alpha for final questionnaire was calculated as 0.813. The statistical population of this study included all postgraduate students of Iran’s universities and the sampling method was simple random and included which led to the selection of 297 students as the final study sample. The results indicate that cognitive disturbance has greatest impacts on student’s self-efficacy and then are placed behavioral performance and cognitive performance.  Among the self-efficacy dimensions, general and educational are underlying dimensions that play a mediator role among dimensions and other factors. Also results of model test show that control variables of gender, age and marital status affect students' self-efficacy, but employment and university level had no significant relationship with students' self-efficacy in research sample.Keywords: Self-Efficacy, Cognitive Disturbance, Cognitive Performance, Behavioral ‎Performance, Postgraduate Students.‎}, keywords = {self-efficacy,cognitive disturbance,Cognitive performance,behavioral performance,postgraduate students}, title_fa = {تأثیر عوامل روان‌شناختی بر جنبه‌های آموزشی و کاربردی خودکارآمدی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ایران}, abstract_fa = {با توجه به مشکلات موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی، این پژوهش سعی داشته ارتباط میان عوامل روان‌شناختی با جنبه‌های آموزشی و کاربردی خودکارآمدی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ایران را مدل‎سازی کند. بدین منظور از پرسشنامه‌های استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است که در مجموع پرسشنامه کلی دارای آلفای کرونباخ 813/0 است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع دکتری دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ایران هستند؛ روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده و شامل 297 نفر از این دانشجویان بوده است. نتایج نشان می‌دهد که آشفتگی شناختی بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی دانشجویان می‌گذارد و پس از آن عملکرد رفتاری و عملکرد شناختی قرار می‌گیرند. در بین ابعاد خودکارآمدی بعد عمومی و بعد تحصیلی ابعاد زیربنایی هستند که نقش میانجی را بین ابعاد و عوامل دیگر و خودکارآمدی دانشجویان ایفا می‌کنند. همچنین نتایج آزمون مدل، علاوه بر تأیید تأثیرگذاری عوامل، نشان می‌دهد که متغیرهای کنترلی جنسیت، سن و تأهل بر خودکارآمدی دانشجویان تأثیرگذار است اما متغیرهای اشتغال و سطح دانشگاه رابطه معنی‌داری در نمونه پژوهش ندارد.}, keywords_fa = {خودکارآمدی,آشفتگی شناختی,عملکرد رفتاری,عملکرد شناختی,تحصیلات تکمیلی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_138165.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_138165_fa9a0fc705cb8bc412c78ef41811adc6.pdf} }