@article { author = {Ashouri, Mojtaba and Vahedi, Shahram and Badri, Rahim and Adib, Yousef}, title = {The Failing Process of the University Entrance Applicants based on Grounded Theory}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {12}, number = {23}, pages = {221-238}, year = {2021}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study aimed to draw a conceptual model of the failing process of the university entrance applicants. The study was carried out by qualitative method and grounded theory. In this study, the statistical population was all the applicants who had failed the university entrance exam 2020 in different fields of study, in Khodabandeh city, Iran. To this end, 12 applicants of the university entrance exam 2020 in different fields were selected by purposive sampling. They had failed the examination once or twice before. The data were collected through semi-structured in-depth interview. To analyze the data, first, the study used open and axial coding to place the relevant categories into a paradigm model, which is casual factors, contextual, confounding, strategies and consequences. Then, the main category of the research was extracted in the selective coding phase. The results of the research identified 110 sub-themes and 18 main themes. The main category extracted from the themes was "motivation of success in the university entrance exam". This study drew the conceptual model and identified the components related to the failing and how they interact with each other. The results indicated that motivation of the success could link the causal factors, contextual, confounding and strategies.}, keywords = {failing,psycho-educational,Grounded theory}, title_fa = {تبیین فرایند پشت کنکوری داوطلبان آزمون سراسری براساس نظریه زمینه‌ای}, abstract_fa = {پشت کنکوری پدیده‌ای رایج در بین داوطلبان آزمون سراسری است که عوامل متعددی در آن نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی مفهومی فرایند پشت کنکوری داوطلبان آزمون سراسری دانشگاه­ها بود. این پژوهش به روش کیفی و نظریه زمینه­ای (مبتنی بر رویکرد کوربین و اشتراوس) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه داوطلبان پشت کنکوری آزمون سراسری سال 1399 از رشته‌های تحصیلی مختلف از شهرستان خدابنده بود. بدین منظور 12 نفر از شرکت­کنندگان کنکور سال 1399 با رشته­های مختلف که تجربه یک یا دو سال پشت کنکور را داشتند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابتدا کدگذاری باز و محوری انجام گرفت و طبقه­های مربوط در الگوی پارادایمی یعنی عوامل علّی، زمینه­ای، مداخله­گر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند. سپس، در مرحله­ی کدگذاری انتخابی، طبقۀ مرکزی پژوهش استخراج گردید. نتایج پژوهش 110 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی را مشخص ساخت که طبقة مرکزی استخراج شده از مضامین، «انگیزش موفقیت­ کنکور» بود. با ترسیم الگوی مفهومی پژوهش، مؤلفه­های مرتبط با پشت کنکوری و چگونگی تعامل آن­ها با یکدیگر مشخص گردید. نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که انگیزش موفقیت در کنکور بین عوامل علّی، زمینه­ای، مداخله گر و راهبردها ارتباط ایجاد می­کند. به طوری که عوامل علّی، زمینه­ای و مداخله گر به واسطة انگیزش موفقیت در کنکور و همچنین راهبردها منجر به پشت کنکور ماندن می­شود که این امر دارای پیامدهای روانی و تحصیلی است.}, keywords_fa = {پشت کنکوری,روانی-تحصیلی,نظریه زمینه‌ای}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_138166.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_138166_587179ed0d2aa8b970db43cb2f1ea467.pdf} }