@article { author = {رفیع پور, ابوالفضل}, title = {Potential Capacities and Obstacles of Using “Application and Modeling Approach” in Tertiary Mathematics Education}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {6}, number = {12}, pages = {173-188}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this paper necessity of consideration of “application and modeling approach” in tertiary mathematics education will be introduced. After that history and different cycle of modeling in mathematics education will be explained. In the following, researches which carried on “application and modeling approach” in tertiary level will be reviewed. Then methodological details related to using this approach in teaching a tertiary level mathematics courses will be elaborated. In this regard, a modeling eliciting activity introduced to 39 engineer students and their strategies for solving this problem investigated upon seven steps modeling cycle. Finally, after introducing some of students’ answers to this real world problem and a typical correct answer, potential capacities and obstacles of using “application and modeling approach” in tertiary mathematics education will be discussed.    }, keywords = {Application and Modeling,Real World Problem,Tertiary Level Mathematics Education}, title_fa = {ظرفیت‌های بالقوه و موانع استفاده از «رویکرد کاربرد و مدل‌سازی» در آموزش ریاضی دانشگاهی}, abstract_fa = {چکیده: در این مقاله، پس از بیان ضرورت‌های توجه به «رویکرد کاربرد و مدل‌سازی» در برنامه درسی ریاضی دانشگاهی، تاریخچه و چرخه‌های مختلف مدل‌سازی در آموزش ریاضی معرفی خواهند شد. در ادامه پژوهش های انجام شده در رابطه با «رویکرد کاربرد و مدل‌سازی» در آموزش ریاضی دانشگاهی مرور خواهند شد. سپس جزییات روش شناسی مربوط به استفاده از این رویکرد در تدریس یک درس ریاضی دانشگاهی ارایه خواهد شد. در این راستا یک مسئله مدل‌سازی مستلزم استفاده از مدل ریاضی به 39 از دانشجویان مهندسی ارایه شد و راه حل‌های آنها با توجه به چرخه مدل‌سازی هفت مرحله‌ای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در پایان، پس از ارایه برخی از پاسخ‌‌های دانشجویان به این سؤال زمینه مدار دنیای واقعی و ارایه یک پاسخ نوعی درست، در رابطه با ظرفیت‌های بالقوه و موانع موجود بر سر راه استفاده از «رویکرد کاربرد و مدل‌سازی» در آموزش ریاضی دانشگاهی بحث خواهد شد.  .}, keywords_fa = {کاربرد و مدلسازی,مسایل دنیای واقعی,آموزش ریاضی دانشگاهی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_16439.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_16439_fca0c3ed06ee4be7feea719abe40b31d.pdf} }