@article { author = {Zaresefat, Sadegh and Dehghani, Marzieh and Hakimzadeh, Rezvan and Karami, Morteza and Salehi, Keyvan}, title = {Null Curricula for the Professional Development of Faculty Members of Iranian Universities: Ferdowsi University, Iran}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {9}, number = {17}, pages = {183-216}, year = {2018}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study investigated null curriculum research in professional development programs for faculty members at Iranian universities and focused on educational programs at Ferdowsi University of Mashhad, Iran. Two main questions were raised for this research: first, “what areas of professional development programs are covered” and, second, “what areas have been neglected in professional development programs”. In this research, two types of research synthesis strategies (first question) and content analysis (second question) were used. The corpus for this study consisted of 67 related articles. The credibility of the findings was confirmed by the Delphi fan. Regarding the second question, the research strategy was content analysis (documentation) and included 6 documents that were censored. The credibility of the findings was confirmed by a percentage agreement. The findings indicated that the dimensions of professional development include three areas: a) supportive programs; b) individual programs, including cognitive (knowledge, skill and emotional) and metacognition (dimensions of excellent levels of thinking and management), human (interactions and Interpersonal skills), professional ethics and discipline; and (c) organizational programs including occupational, managerial, organizational, environmental, consulting, research and educational. In the second part, the most important areas of curriculum neglected in Iran and Ferdowsi University of Mashhad are supporting programs in the area of ​​organizational counseling programs and in the individual domain of cognitive programs. It seems that professional development programs for faculty members need a serious improvement at the macro level as well as the micro level, and it is necessary for actors to develop preparation in a variety of curricular contexts and wide-ranging educational developments.}, keywords = {professional development programs,Faculty Members,planned curriculum,null curriculum}, title_fa = {برنامه های درسی مغفول توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران: دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {این مقاله برنامه‌درسی مغفول را در برنامه‎های قصد شده توسعه حرفه‎ای اعضای هیئت‎علمی را در دانشگاه‎های ایران بررسی و به‌عنوان نمونه بر روی برنامه‎های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تمرکز نمود. برای این پژوهش دو سؤال اصلی مطرح شد: نخست آنکه برنامه‎های توسعه حرفه‎ای چه حیطه‏‎هایی را شامل می‎گردد و دوم این‎که در برنامه‌های توسعه‎ حرفه‎ای چه حوزه‎هایی مغفول مانده است. در این پژوهش از دو راهبرد سنتز پژوهی نوع دوم (سؤال نخست) و تحلیل محتوا (سؤال دوم) استفاده شد. جامعه آماری روش نخست تعداد 67 پژوهش مرتبط بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند معیاری انتخاب شدند. اعتبار یافته‌ها از طریق فن دلفی تائید شد. در سؤال دوم جامعه آماری، شامل 6 سند که به‌صورت سرشماری انجام گرفت. اعتبار یافته‌ها از طریق توافق درصدی تائید شد. یافته‌ها نشان می‎دهد که ابعاد توسعه حرفه‎ای شامل سه حیطه الف) برنامه‎های حمایتی؛ ب) برنامه‌های فردی و شامل شناختی (دانشی، مهارتی و عاطفی) و فراشناخت (ابعاد سطوح عالی تفکر و مدیریت خود)، انسانی (تعاملاتی و مهارت‌های بین فردی)، اخلاق حرفه‌ای و حوزه تخصصی-رشته‌ای و ج) برنامه‎های اداری-اجرایی شامل شغلی، مدیریتی، سازمانی، محیطی، مشاوره‎ای، پژوهشی و آموزشی است. در بخش دوم مهم‌ترین حیطه‌های مغفول برنامه‌های درسی قصد شده در دانشگاه‎های ایران و فردوسی مشهد برنامه‎های حمایتی، در حیطه سازمانی برنامه‌های مشاوره‌ای و در حیطه فردی برنامه‎های شناختی وجود دارد. به نظر می‎رسد برنامه‎های توسعه حرفه‎ای اعضای هیئت‎علمی در سطح کلان نیازمند بازنگری جدی است و از دیگر سو در سطح خرد، لازم است کنشگران برنامه‎های درسی زمینه‎های متنوعی را با توجه به تغییرات گسترده آموزشی تدارک ببینند.}, keywords_fa = {برنامه‎های توسعه حرفه‎ای,اعضای هیئت‎علمی,برنامه‎های درسی قصد شده,برنامه‌های درسی مغفول}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_66795.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_66795_e3bce4daa886db90e44463471eb184df.pdf} }