@article { author = {Sharifi Rahnamoo, Majid and seraji, farhad and Sharifi Rahnamoo, Saeid}, title = {Media literacy Needs of Undergraduate Students}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {9}, number = {18}, pages = {71-93}, year = {2019}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, diverse media affected on intellectual processes and decision making of audiences by varieties modes. Therefore, media literacy competence is one of the requirements of citizens in media age. The aim of this study is to determine the educational needs of students in media literacy according to their exiting media literacy status. This study conducted in two stages, which at first of them, to measure students' media literacy, descriptive and survey research method was used. From 7087 undergraduate students with using Stratified random method 481 students were selected from 9 colleges and responded to media literacy researcher made questioner. The face and content validity of this tool obtained using seven deliberate expertise opinions and its reliability obtained 0/84. For analysis of data, single group T test and Friedman test used. In the second phase of study, survey method used which 30 academic experts and senior executive in the field media literacy participated in research.  These participants  were selected by using available sampling and criterion-centric sampling and for data gathering, an open-ended questioner with three questions for determining the educational needs associated with media literacy used. The data of this stage analyzed using the agreement coefficient. The results indicated:  the status of students in some aspects of media literacy such as critical using and critical production is not suitable. The main needs of students are in the field of use, analysis and evaluation of media messages, recognition and reviewing media, understanding of media function in specific socio- cultural context, the art of writing and semantic skills, and familiarity with various software for message production. Therefore, some suggestions have been made for establishing media literacy curriculum in higher education. }, keywords = {: Media Literacy,undergraduate students,Educational Needs,Curriculum}, title_fa = {نیازهای سواد رسانه ای دانشجویان دوره کارشناسی}, abstract_fa = {امروزه رسانه‌های متنوع با شیوه‌های گوناگون فرآیندهای فکری و تصمیم‌گیری مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این‌رو داشتن صلاحیت‌های سواد رسانه‌ای یکی از الزامات شهروندان در عصر رسانه‌هاست. هدف این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه سواد رسانه‌ای با توجه به وضعیت موجود سواد رسانه‌ای آنهاست. این پژوهش در دو مرحله‌ انجام پذیرفت که ابتدا برای سنجش میزان سوادرسانه‌ای از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد و با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای 481 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا از نه دانشکده‌ به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق‌ساخته23 گویه‌ای، سنجش سوادرسانه‌ای پاسخ دادند. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از ضرایب آلفای کرانباخ 74/0 به‌دست آمد. در این مرحله، برای تحلیل داده‌ها از آزمون T تک‌گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش، از روش توصیفی و پیمایش از خبرگان استفاده شد که 30 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد باسابقه اجرایی بالا در زمینه سواد رسانه‌ای در پژوهش شرکت کردند. این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و ملاک‌محور انتخاب شدند و ابزار جمع‌آوری داده‌ها از آنها نیز پرسشنامه نیازهای آموزشی در زمینه سواد رسانه‌ای بود و داده‌ها با استفاده از ضریب توافق تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد: وضع موجود دانشجویان در برخی از ابعاد سواد رسانه‌ای مانند نقد رسانه و تولید پیام‌های رسانه‌ای مطلوب نیست و عمده نیازهای دانشجویان در زمینه استفاده، نقد و تولید پیام‌های رسانه‌ای به شناسایی ویژگی‌های رسانه‌ها، نحوه استفاده از آنها، تحلیل و ارزیابی پیام‌های رسانه‌ای، درک ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در تعامل با رسانه‌ها، آشنایی با مهارت‌های هنری، بصری و زیباشناسی، هنر نویسندگی، درک معنایی، مهارت‌های فنی و آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف تولید محتوا است. بر این اساس نحوه گنجاندن این مطالب در برنامه‌درسی دوره کارشناسی پیشنهادهایی ارائه شده است.  }, keywords_fa = {سوادرسانه ای,دانشجویان کارشناسی,نیازهای آموزشی,برنامه درسی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_82902.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_82902_2596bca0a2cb2510ea3b423d2f47e62a.pdf} }