@article { author = {mohammadi, mehdi and shirin hesar, razieh and marzughi, rahmatollah and torkzadeh, jafar and salimi, ghasem}, title = {Developing and Validating of Sustainable Curriculum Scale in Iran Higher Education System}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {9}, number = {18}, pages = {95-134}, year = {2019}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {: The purpose of this study is to develop and validate a sustainable curriculum scale in Iran's higher education system. To this aim, the face validity is measured after designing the initial scale based on theoretical framework and research background. In the next step, 400 graduate students from Shiraz University are selected by stratified random sampling. The content validity is obtained through item analysis and the construct validity is calculated by factor analysis. The Cronbach's alpha coefficient is obtained for measuring the reliability. According to the factor loads of logic (0.65), the goal (0.78), content (0.83), teaching-learning (0.85), materials and educational resources (0.86), learning activities (0.84) ), time (0.78), space (0.76), grouping (0.89) and evaluation (0.73), the scale construct validity are confirmed and based on significant correlation between subscales with scale total score and items with their subscales, content validity is confirmed as well. In addition, Cronbach's alpha coefficient of the sustainable curriculum scale (0.97) and the subscales of logic (0.93), target (93.03), content (0.87), teaching-learning methods (0.79), materials and Educational resources (0.95), learning activities (0.88), time (0.92), space (0.78), grouping (0.77) and evaluation (0.93), confirm the reliability of sustainable curriculum scale and its’ subscales.}, keywords = {sustainable development,sustainable higher education,sustainable curriculum}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران بود. پس از طراحی مقیاس اولیه بر اساس مبانی  نظری و پیشینه پژوهشی، اعتبار صوری آن سنجیده  شده و سپس، با روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای، 400 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انتخاب و مقیاس بین آنان توزیع گردید. برای اعتبار محتوایی مقیاس از تحلیل گویه، برای اعتبار سازه  آن  از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با توجه به بار عاملی زیرمقیاس های منطق (65/0)، هدف (78/0)، (83/0)، روش های یاددهی - یادگیری(85/0)، مواد و منابع آموزشی (86/0)، فعالیت های یادگیری(84/0)، زمان (78/0)،  فضا (76/0)، گروه (89/0) و ارزشیابی (73/0)، اعتبار سازه مقیاس تأیید گردید و  با توجه به  همبستگی معنادار زیرمقیاس های ده گانه برنامه درسی با نمره کل مقیاس و زیرمقیاس ها با گویه های مربوطه، اعتبار محتوایی نیز تایید شد. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برنامه درسی (97/0) و زیرمقیاس های منطق (93/0)، هدف(93/0)،  محتوا (87/0)،  روش های یاددهی - یادگیری (79/0)،  مواد و منابع آموزشی (95/0)، فعالیت های یادگیری (88/0)،  زمان (92/0)،  فضا (78/0)، گروه بندی (77/0) و ارزشیابی (93/0)، پایایی مقیاس و زیرمقیاس های آن نیز مورد تایید قرارداد.}, keywords_fa = {توسعه پایدار,آموزش عالی,برنامه درسی پایدار}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_82904.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_82904_3e2edc435c959650bf2391394e9beb95.pdf} }