@article { author = {mohammadi, mehdi and abedini baltork, meimanat and mansioori, sirus}, title = {Developing and Validating the Constructivist Curriculum Scale in Higher Education}, journal = {Journal of higher education curriculum studies}, volume = {10}, number = {19}, pages = {123-148}, year = {2019}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association}, issn = {2538-2241}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study seeks to develp and validate the constructivist curriculum scale in higher education. This study is considered as an exploratory mixed method research inlcduing qualitative (case study) and quantitative (descriptive-survey) phases. The reseaech population included curriculum scholars in the field of constructivism and data collection method, was semi-structured interview. By purposeful sampling approach and criterion method, eight informants were selected as the samples to be interviewd. Using thematic analysis 40 basic themes, 4 organizing themes, and a total theme for constructivist curriculum was explored. For the quantitative phase, the statistical population was curriculum experts in constructivism area that 30 experts were selected by purposeful sampling. The research instrument was the constructivist curriculum scale including 4 subscales and 40 items based on Likert scale. The result of the confirmatory factor analysis revealed factor loads of 0.67 for goal, 0.65 for content, 0.86 for teaching-learning strategies, and 0.65% for evaluation and the construct validity was confirmed. In addition, based on Cronbach's alpha coefficients of components were, 0.78, 0.74, 0.81, and 0.71. And the reliability was confirmed. }, keywords = {Scale,Validation,constructivist,Higher education}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه‌درسی سازنده‌گرا در آموزش عالی}, abstract_fa = {هدف اساسی این پژوهشِ ترکیبی اکتشافی متوالی، ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه­درسی سازنده­گرا در آموزش عالی بود. روش پژوهش بخش کیفی مطالعه موردی کیفی بود. مشارکت کنندگان بالقوه، صاحب نظران برنامه درسی در حوزه سازنده گرایی و روش گردآوری داده، مصاحبه نیمه ساخت مند بود که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش معیار با 8 نفر مصاحبه شد. با استفاده از روش تحلیل مضمون، 40 مضمون پایه، 4 سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر تدریس سازنده گرا کشف شدند. روش پژوهش بخش کمی توصیفی– پیمایشی و جامعه آماری برای اعتباریابی مقیاس، شامل صاحب­نظران در حوزه سازنده گرایی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند، 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس برنامه درسی سازنده گرا با  4 زیرمقیاس و 40 گویه با طیف لیکرتی پنج درجه­ای بود. نتیجه تحلیل عامل تاییدی نشان داد که بر اساس بار عاملی عناصر هدف 67/0، محتوا 65/0، راهبردهای یاددهی- یادگیری 86/0و ارزشیابی 65/0، اعتبار سازه مقیاس مورد تایید قرار گرفت. همچنین بر اساس ضرایب آلفای کرونباخ این عناصر به ترتیب 78/0، 74/0، 81/0، 71/0 پایایی مقیاس برنامه­درسی سازنده­گرا در نظام آموزش عالی نیز مورد تایید قرار گرفت.}, keywords_fa = {مقیاس,اعتباریابی,سازنده‌گرایی,آموزش عالی}, url = {https://www.icsajournal.ir/article_94069.html}, eprint = {https://www.icsajournal.ir/article_94069_3e9ee0a142e702b0a2dac781c2e7a157.pdf} }