%0 Journal Article %T شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری خود راهبر، متناسب با ویژگی‌های نسلی دانشجویان امروز %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A ابراهیمی, احمد %A میرشاه جعفری, سیدابراهیم %A ربانی, علی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 24 %P 333-364 %! شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری خود راهبر، متناسب با ویژگی‌های نسلی دانشجویان امروز %K آموزش عالی %K دوره کارشناسی %K یاددهی-یادگیری خودراهبر %K ویژگی‌‌های نسلی %K نسل جدید %R %X پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری خودراهبر، متناسب با ‏ویژگی‌های ‏نسلی دانشجویان دوره ‏کارشناسی امروز با روش آمیخته (اکتشافی متوالی) انجام شد. در بخش کیفی با 29 نفر از افراد ‏صاحب‌نظر کشوری در موضوع تحقیق، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد و به روش تحلیل محتوا به صورت ‏ساختاری و تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی شامل اعضای هیأت علمی و ‏دانشجویان دوره کارشناسی بود که نمونه‌ پژوهش از بین آنها به روش طبقه‌ای، متناسب با حجم، انتخاب شد. داده‌های ‏بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته، مستخرج از بخش کیفی جمع‌آوری شد و برای تحلیل آن از آمار ‏توصیفی و استنباطی بهره‌گیری شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، از منظر صاحب‌نظران، اساتید و دانشجویان، 9 ‏شاخص، جزء مهمترین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری خودراهبر، متناسب با ویژگی‌‌های نسلی دانشجویان دوره ‏کارشناسی امروز هستند که می‌بایست مورد توجه مدرسان قرار گیرد. در میان این نه شاخص، پنج عنصر«ضرورت ‏خودمدیریتی دانشجویان در یادگیری»، «مشارکت‌دهی دانشجویان در تدریس»، «هدایت دانشجویان به یادگیری ‏مادام‌العمر»، «توجه به استعداد فردی دانشجویان در شکل انجام تکالیف» و «کاربست روش‌های تدریس مورد علاقه ‏دانشجویان» در صدر قرار دارند.‏ %U https://www.icsajournal.ir/article_145750_c101940befa61b2d4fe916a7ea2c0b88.pdf