%0 Journal Article %T شناسایی و تحلیل ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران بر اساس تحلیل شبکه-ی هم‌واژگانی مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A رحیمی, صالح %A سهیلی, فرامرز %A شرفی, ناهید %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 24 %P 313-331 %! شناسایی و تحلیل ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران بر اساس تحلیل شبکه-ی هم‌واژگانی مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام %K تحلیل محتوا %K تحلیل هم رخدادی واژگان %K ترسیم ساختار علم %K نمودار راهبردی %K مطالعات آموزش عالی ایران %R %X هدف پژوهش ترسیم ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران براساس مقالات در پایگاه استنادی جهان اسلام است و با استفاده از روش تحلیل هم­رخدادی واژگان انجام شده است. جامعه­ی پژوهش، شامل تمامی مقالات منتشر شده در سه مجله در حوزه آموزش عالی، «مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی و نامه آموزش عالی» و تمام مقالاتی که در عنوان آن­ها کلمه آموزش عالی وجود دارد و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده­اند، است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم‌افزارهای اس­پی­اس­اس، یو­سی­آی­نت، بایب اکسل و ووس ویور استفاده شد. یافته­ها نشان داد که کلیدواژه‌های آموزش عالی، برنامه‌ریزی درسی و دانشگاه با فراوانی 497، 82 و 57 بیش­ترین تکرار را داشته­اند. نتایج حاصل از تحلیل خوشه ای نشان داد که ساختار دانشی آموزش عالی ایران از چهارخوشه موضوعی  تشکیل شده است که شامل راهبردهای آموزش عالی، عوامل مؤثر در بهبود آموزش عالی، مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و عوامل مؤثر بر آن و نظام آموزش عالی است. داده­های به­دست آمده از نمودار راهبردی نشان می­دهد که برنامه­ریزی درسی بین‌رشته‌ای، فرهنگ سازمانی، انعطاف‌پذیری، بومی­گزینی، فناوری آموزشی و یادگیری از موضوعات نوظهور می‌باشند. %U https://www.icsajournal.ir/article_145791_bb9ef56a53af21949f486db928e9a2f1.pdf