%0 Journal Article %T فرآیند یادگیری در کلاس معکوس: بازنمایی از برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %A کاویانی, حسن %A لیاقت دار, محمد جواد %A زمانی, بی بی عشرت %A عابدینی, یاسمین %D 2017 %\ 11/21/2017 %V 8 %N 15 %P 179-214 %! فرآیند یادگیری در کلاس معکوس: بازنمایی از برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی %K کلاس معکوس %K یادگیری %K نظریة داده بنیاد %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی فرآیند یادگیری در کلاس معکوس بود که بر اساس روش کیفی و با استفاده از روش پژوهش نظریة داده بنیاد از نوع سیستماتیک انجام شد. واحد تحلیل شامل 17 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی در سال تحصیلی 1396-1395 در یک کلاس درس دانشگاهی بود که طی 12 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که داده­های گردآوری شده از طریق روش کدگذاری اشترواس و کوربین تحلیل و برای اعتباریابی یافته­ها از معیارهای کرسول و میلر استفاده شد. یافته­ها نشان داد محور اصلی فرآیند یادگیری دانشجویان در کلاس معکوس یادگیری فعال می­باشد که این یادگیری تحت تاثیری عواملی از جمله شرایط علّی­)انگیزه­های بیرونی و درونی(؛ راهبردهای فرآیند یادگیری(مشارکتی، اکتشافی، مستقل و عمیق)؛ زمینه­)مدیریت زمان، مواد آموزشی و طرح درس( و شرایط مداخله­گر­)عوامل فردی، آموزشی، سازمانی و فرهنگی) قرار دارد که در نهایت منجر به بهبود پیامدهای (فردی و تحصیلی) دانشجویان می­شود %U https://www.icsajournal.ir/article_53553_c1d7120617a99959b9f190f27705e128.pdf