%0 Journal Article %T تبیین برنامه درسی آینده‌ در راستای تحقق چشم‌اندازها و رسالت‌های آموزش عالی ایران در افق 1404 %J دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی %I انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2538-2241 %D 2018 %\ 01/21/2018 %V 8 %N 16 %P 59-88 %! تبیین برنامه درسی آینده‌ در راستای تحقق چشم‌اندازها و رسالت‌های آموزش عالی ایران در افق 1404 %K کلمات کلیدی: آموزش عالی %K برنامه درسی آموزش عالی %K چشم­انداز آموزش عالی %K رسالت آموزش عالی %K منابع بالادستی %R %X هدف پژوهش حاضر،تبیین اهداف و محتوای برنامه درسی آینده­ بر اساس چشم­اندازها و رسالت­های آموزش عالی ایران در افق 1404 است. روش تحقیق، ترکیبی( کیفی و کمی) است. جامعه آماری پژوهش حاضر، منابع بالادستی، صاحب­نظران حوزه آموزش عالی کشور، و نیز اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بوده­اند. دربخش کیفی از نمونه­گیری هدفمند و در بخش کمی از روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبتی، و برای جمع­آوری داده­ها از تحلیل محتوای کیفی منابع بالادستی، مصاحبه نیمه­ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. یافته­های حاصل از تحلیل محتوای کیفی منابع بالادستی نشان داد جهت­گیری هایی که منابع بالادستی نسبت به علم و فناوری به عنوان چشم­انداز و رسالت داشته­اند، جامع­نگرانه و با مدنظر قرار دادن توسعه ملی صورت گرفته است و می­توان آنها در سه مقوله آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی و تحلیل قرار داد. نتایج حاصل از مصاحبه­ها نیز نشان داد که توجه به جامعه باید به عنوان مهمترین موضوع در تدوین اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش عالی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، اولویت­بندی اهداف و محتوای برنامه درسی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری نشان داد که در مولفه هدف « آموزش حقوق شهروندی» و در محتوا « توجه به نیازهای فرهنگی جامعه» به عنوان عامل­های دارای اولویت نخست شناخته شده­اند. در مجموع بر اساس یافته­های پژوهش، می توان گفت که رویکرد و دغدغه اصلی برنامه درسی آینده آموزش عالی ایران، جامعه محوری است.   %U https://www.icsajournal.ir/article_55890_d281bcd7d68b86a018d069b77ff08295.pdf