TY - JOUR ID - 138164 TI - شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی و ارائه الگوی بومی برای ایران JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - شهیدی, سارا AU - حسینی خواه, علی AU - علی عسگری, مجید AU - سیکولا-لینو, یانا AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران. AD - استادیار، گروه آموزشی برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران (نویسنده مسئول). AD - دانشیار، گروه آموزشی برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استاد تمام پداگوژی و دانشیار آموزش کارآفرینی دانشکده تعلیم و تربیت، دانشگاه تورکو، فنلاند. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 23 SP - 131 EP - 171 KW - الگوهای آموزش کارآفرینی KW - اشتغالزایی KW - آموزش کارآفرینی KW - الگوی بومی KW - آموزش عالی KW - مراکز کارآفرینی DO - N2 - در جهان پر از رقابت امروز کشورها، دانشگاه­ها و سازمان­هایی موفق هستند که توانا در بهره­گیری بیشتر از اطلاعات و دانش باشند، به این خاطر بسیاری از دانشگاه­ها و مراکز تربیتی، دانش­مداری توسط آموزش­های کارآفرینی را آغاز نموده­اند. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال شناسایی و بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاه­های تهران در مقطع آموزش عالی و تدوین الگوی بومی ایرانی برای آموزش کارآفرینی می­باشد. در این مطالعه برای شناسایی عناصر یک الگوی بومی آموزش کارآفرینی از رویکرد کیفی و روش تحلیل­مضمون و برای تجزیه و تحلیل داده­های کیفی به روش کد­گذار ی داده­ها، دسته بندی مقوله­ها و استخراج مضامین مربوطه و برای بیان و تفسیر یافته­ها، از نرم افزار مکس­کیو­ دی ای، استفاده شده است، بنابراین در ابتدا 50 مدل استاندارد خارجی آموزش کارآفرینی و همچنین اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاه­های تهران توسط پژوهشگر شناسایی و انتخاب گردید و سپس تمام کلید واژه­های درون الگوها و اسناد، کد­گذاری باز شدند و 735 کد باز استخراجی به صورت مجزا برای متخصصان موضوعی فرستاده شد و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 23، مقدار کاپای کوهن محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که داده­های حاصل از بررسی الگوهای خارجی آموزش کارآفرینی و اسناد مراکز کارآفرینی دانشگاه­های تهران در سه دسته مضمون های قابلیت­محور، شخصیت­محور و درس­محور دسته بندی شدند که با توجه به نتایج حاصل از اهمیت مولفه­های پر کاربرد در اسناد مورد بررسی، می­توان در طراحی الگوی بومی آموزش کارآفرینی برای دانشجویان آموزش عالی استفاده نمود. UR - https://www.icsajournal.ir/article_138164.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_138164_e3a8be1e5b8208b0cdb6ef524f223099.pdf ER -