TY - JOUR ID - 145794 TI - شناسایی مولفه های برنامه درسی مبتنی بر مهارت در آموزش عالی و ارائه یک مدل: مطالعه ای فراترکیب JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - مالکپور لپری, کامران AU - منتظری, طیبه AU - مسلمی, معصومه AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، تهران، ایران. AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 24 SP - 103 EP - 137 KW - مهارت‌محوری KW - برنامه‌ی درسی مهارت‌محور KW - آموزش عالی DO - N2 - آموزش های مهارتی یکی از ابعاد مهم توسعه پایدار به ویژه در توانمندسازی سرمایه انسانی است. از این رو هدف پژوهش حاضر تبیین مولفه‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت در آموزش عالی می باشد، این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب  هفت مرحله‌ای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. بدین منظور ابتدا با هدف تعیین جهت­گیری مطالعه، سوالات پژوهش تعیین و سپس به منظور گردآوری اطلاعات برای پاسخ به سوالات پژوهش، با بررسی منابع نوشتاری معتبر و مرتبط با برنامه‌های درسی مهارتی و مهارت­ورزی، تعداد 87 منبع مرتبط شناسایی شد و از این تعداد، 22 منبع نوشتاری مرتبط، بر اساس معیارهای ارزیابی کیفیت، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و طی سه مرحله کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق 390 شاخص یا معرف در قالب کدهای باز، 26 مولفه در قالب کدهای محوری و 5 بُعد در قالب کدهای انتخابی از جمله الزامات فردی، الزامات مهارتی، الزامات محیطی، الزامات دانشگاهی و الزامات آموزشی و پژوهشی شناسایی شدند. از یافته­های این پژوهش، می­توان در سیاست گذاری های آموزش عالی در راستای بهبود برنامه­های درسی مهارت­ورزی در آموزش عالی استفاده کرد.  UR - https://www.icsajournal.ir/article_145794.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_145794_21893ddd2a72c4b1ce5084494c74f979.pdf ER -