TY - JOUR ID - 154424 TI - شناسایی قوت‏ها، ضعف‏ها، فرصت‏ها و تهدیدات فناوری واقعیت‏افزوده برای برنامه درسی آموزش عالی JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - جعفری, اسماعیل AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 25 SP - 295 EP - 318 KW - برنامه درسی آموزش عالی KW - فناوری‌های آموزشی KW - واقعیت افزوده DO - N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات فناوری واقعیت افزوده برای برنامه درسی آموزش عالی است. این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 شرکت کننده از سه گروه (متخصصان فناوری، متخصصان برنامه درسی و مدیران باتجربه) که در مطالعه شرکت کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد که مهم‌ترین قوت‌ها شامل غوطه ور شدن و شبیه سازی در محیط یادگیری، تنوع و انعطاف در برنامه درسی و تجسم پدیده ها و رویدادهای آموزشی؛ مهم‌ترین ضعف‌ها شامل نادیده گرفتن تعاملات بین فردی، ناتوانی در دستکاری تعاملی محیط طراحی شده و عدم نظارت و کنترل بر فعالیت های یادگیری؛ مهم‌ترین فرصت‌ها شامل نوآوری و ابتکار در حوزه برنامه درسی، کاربست حوزه‌های عملی دانش برنامه درسی و تقویت دانش علمی در حوزه برنامه درسی و مهم‌ترین تهدیدها شامل وابستگی به فناوری، خطرات خارجی و کمرنگ شدن رسالت مدرسان است. UR - https://www.icsajournal.ir/article_154424.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_154424_7bc7ef42eff4372a4f2ed2f9aab7bc44.pdf ER -