TY - JOUR ID - 15735 TI - تبیین شاخص‌های نوآوری در هدف‌های برنامه‌های درسی رشته‌های هنری و بررسی میزان کاربست آنها JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - موسوی, ستاره AU - نیلی, محمدرضا AU - نصر, احمدرضا AU - مسعود, محمد AD - دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان AD - استاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 11 SP - 85 EP - 120 KW - آموزش ­عالی KW - برنامه ­درسی هنر KW - نوآوری هدف KW - هدف DO - N2 - :هدف این مطالعه،  شناسایی شاخص‌های نوآوری در هدف‌های برنامه‌های درسی رشته های هنری  و بررسی میزان کاربست آنها در دانشگاه هنر اصفهان می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و به شیوه ترکیبی( کیفی و کمی) انجام شده است. جامعة آماری بخش‌کیفی جمعی از صاحب‌نظران در  آموزش هنر و متخصصان برنامه‌های درسی در سطح کشور  وخارج کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان بودند، که به روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد‌19 نفر از آنان انتخاب گردید. جامعة آماری بخش‌کمَی تمامی‌1110 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد‌300 نفر از آنان انتخاب گردیدند. داده‌های پژوهش ابتدا  از طریق مصاحبة نیمه‌ساختار یافته  و در‌ادامه با استفاده از  پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری گردید. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای‌کرانباخ استفاده شد. یافته‌های کیفی براساس گویه‌بندی و مقوله‌بندی و یافته‌های کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی مهم‌ترین شاخص‌های نوآوری در  هدف‌های برنامه‌های درسی رشته های هنری عبارت است از: داشتن رویکردی اسلامی به هدف‌های  برنامه‌های درسی هنری؛ توجه به خود‌راهبری  در تدوین هدف‌های برنامه‌های درسی هنری؛ پرورش مهارت‌های تفکر استقرایی، قیاسی، حل‌مسأله و انتقادی دانشجویان؛ تربیت دانشجویانی  با تسلط بر مبانی نظری(الگوها، بعدها، مولفه‌ها) زیبایی شناسی. هم چنین نتایج بخش کمی بیانگر آن است که میزان کاربست شاخص‌های نوآوری درهدف‌های برنامه های درسی رشته‌های هنری  در دانشگاه هنر اصفهان، بیشتر از حد متوسط می باشد. بین نمرات میزان کاربست شاخص‌های نوآوری برنامه‌های درسی هنری در زمینة «هدف» بر حسب متغیر جنسیت و دانشکده تفاوت معنی داری وجود دارد.  UR - https://www.icsajournal.ir/article_15735.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_15735_75ac5e5a7a63ffbc046131a6383dd7f4.pdf ER -