TY - JOUR ID - 50077 TI - تحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه بهره‌گیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - دانشمندی, سمیه AU - فتحی واجارگاه, کوروش AU - خراسانی, اباصلت AU - قلیچ‌لی, بهروز AD - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شهید بهشتی AD - استاد دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشیار دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 14 SP - 77 EP - 102 KW - آموزش عالی KW - منتورینگ KW - اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام DO - N2 - این مقاله با هدف مطالعه وضعیت تولید آثار علمی در زمینه بهره‌گیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارج از کشور و دستیابی به مباحث و مؤلفه‌های مورد توجه این مطالعات انجام شده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است. بدین منظور کلیه آثار موجود در بازه زمانی 2016- 2000 در پایگاه‌های اطلاعاتی مستقر در دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی (ProQuest, Springer Link, Taylor & Francis, Sage, Wiley Online Library) مطالعه شد. این آثار مشتمل بر 28 عنوان سند علمی  که شامل 20 مقاله و 8 پایان نامه در زمینه منتورینگ برای اعضای هئیت علمی است، استخراج و به روش توصیفی - تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته‌های پژوهش در دو بخش ارائه شده است: بخش اول؛ در خصوص مباحث و مؤلفه‌های مورد توجه پژوهشگران که نتایج مطالعه نشان داد پژوهشگران بیشتر به مباحثی از جمله ویژگی‌های اعضای هیئت علمی در قالب نقش‌های منتور و منتی و تأثیرات مثبت مختلف برنامه منتورینگ بر اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام پرداخته‌اند. در بخش دوم؛ نتیجه بررسی ساختار شکلی و توصیفی این مطالعات نشان داد 43% پژوهش‌ها از روش تحقیق کیفی و 86% از مصاحبه و پرسشنامه و آزمایش استفاده کرده‌اند و صرفاً 14% پژوهش‌ها به مطالعه و بررسی اسناد پرداخته‌اند. از نظر هم‌نویسی و مشارکت هم، 39% بصورت پژوهش انفرادی و 61% بصورت پژوهش گروهی بوده است. UR - https://www.icsajournal.ir/article_50077.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_50077_fff2d6183f70ab4d0a1700e4ed0372c2.pdf ER -