TY - JOUR ID - 55885 TI - شناسایی راهبردهای ارتقای فرهنگ برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 16 SP - 35 EP - 58 KW - آموزش عالی KW - فرهنگ برنامه‌ریزی درسی KW - راهبردها DO - N2 - پژوهش حاضر، با هدف تبیین راهبردهای ارتقای فرهنگ برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از روش کیفی داده بنیاد، اقدام به مصاحبه عمیق با 29 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی گردید. یافته‌ها نشان داده است که مهمترین راهبردهای ارتقای فرهنگ برنامه‌ریزی درسی در برگیرنده آموزش و آگاهی بخشی، درگیر نمودن افراد در برنامه‌ریزی درسی، ایجاد مراکزی در زمینه مشاوره برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه‌ها، ملاحظه و رعایت اصول اساسی در تدوین برنامه درسی کارآمد، رشد مشارکت در آموزش عالی، و بودجه و منابع کافی است. نتایج این تحقیق، می‌تواند به عنوان الگوی راهنما برای برنامه‌ریزان آموزش عالی به منظور بازنگری و اصلاح در ساختار برنامه درسی، مشخص کردن نقاط ضعف و قوت در زمینه تحقق ارتقای فرهنگ برنامه‌ریزی درسی در نظام آموزش عالی و برنامه‌ریزی در زمینه اجرای راهبردها گردد. UR - https://www.icsajournal.ir/article_55885.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_55885_516fdf171dd7a28ce068e1a101e054f2.pdf ER -